Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 684 ggr
AnderssonPeter
2009-08-01 14:05
0

Toa-Lätt

Lite fårgor till er som använder "TOA-LÄTT", hur ofta byter ni ut allt i toan?

När ni regör toan vad använder ni då bara toa papper och vatten?

sarae
2009-08-01 14:07
0

har bara användt toalätt nån enstaka gång, och bara haft dålig erfarenhet med det. Eftersom toalätt luktar väldigt illa skulle jag byta ut allt ett par gånger i veckan minst, vad gäller städning kan du använda rengöringsmedel. Såpa är ju ett bra alternativ, då det inte är miljöfarligt

AnderssonPeter
2009-08-01 14:12
0

chansar på att du menar grönsåpa sätter inte det lite lukt i lådan som kan få illern att inte vilja gå där?

sarae
2009-08-01 14:25
0

#2 inte vad jag har märkt. Städar ibland mina lådor med Klorin, och det påverkar inte illrarnas vilja att gå där. Däremot håller man ju borta en hel del bakterier.

becka89
2009-08-01 16:11
0

Vi har använt toa-lätt, Tycker att det fungerar ganska bra men tyvärr luktar det väldigt mycket så måste istort sätt byta i lådorna 2 gånger i veckan och göra rent eftersom att toa-lätt blir så smuligt.

JossanH
2009-08-02 20:39
0

Jag har använt toalätt vid vissa tillfällen då jag tröttnat på trälukten från träpelletsen, men det luktar ju illa redan när man öppnar påsen!

Jag bytte ut all toalätt när det luktat för mycket och olika ofta i lådorna beroende på vilka lådor dom gått mest på..

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
2009-08-02 21:50
0

Jag använder inte toalätt då mina illrar inte gillar att gå på det. Har försökt x antal gånger, men när det finns i toalådorna så sätter dom hellre utanför. Har nu antingen Pussi kattsand (den är finsmulad) eller en annan sort som jag just nu inte kommer på. Den har iallafall samma egenskaper som Pussi, dvs att den är finsmulad, tar bort lukt och klumpar. Men om man jämnför med Pussi, så är den här andra ca 30:- billigare/kartong.

Loveferrets
2009-08-03 02:34
0

#6, kan du kolla vad den heter som var 30 kr billigare än Pussi, kan man köpa den på ica typ oxå eller ? kör oxå pussi o tycker det är bäst, provade träpellets men Simon vägrade gå i lådan då men när jag hällde i denna sand så vart han jätte duktig igen..

ferretgirl
2009-08-03 13:53
0

#7# den jag menar säljs inte i ICA eller Konsum. Där jag har sett dom är ute på City Gross ute i Hyllinge ( men den har säkert även alla dom andra City Gross butikerna som finns runt om här i Sverige) och i vissa djuraffärer. Ringde upp City Gross Hyllinge nu idag, och sanden heter Vitakraft Ultra och där är ska enligt dom var 8 kg i den (men jag har för mig att den jag köpte sist var på 10 kg), och den kostar 79:95 nu.

Loveferrets
2009-08-03 14:06
0

#8, okej, har inte så långt till city gross så det lät ju givande, ska prova med vitakraft ultra o se om han är lika duktig då he he.

ferretgirl
2009-08-03 14:29
0

Det är dom säkert, där är ingen större skillnad på den och Pussi, iallafall inte enligt mina illrar.

Loveferrets
2009-08-03 14:32
0

#10, okej tack.

tortoise
2009-08-04 14:32
0

toa-lätt, mattes "Å-nej-jag-glömde-köpa-träpellets-lösning" är inte så populärt här hemma varken hos Love, Alice eller mig. Det luktar och man får byta lådorna nästan varannan dag. Jag sköljer ur lådorna med vatten då och då eftersom tass-ligan vill ha lagom doftande lådor ( är de för rena så tycker Love att det är fritt fram att gå i vilket hörn som helst!)

Bogey
2009-08-04 15:52
0

Använder Toa-Lätt och tycker det funkar kanon. Luktar på sin höjd blött gammalt papper.

Byter nästan aldrig hela lådan på en gång. Bogey sätter sig längst in så jag öser bara ur det som är bött samt kottarna längst in, skakar sen ner befintlig pellets där jag öst ur och fyller på nytt i framkant.

På det viset får jag med tiden ett kontinuerligt utbyte av pellets i lådorna. Börjar lådorna se lite grisiga ut så tar jag en gammal trasa fuktad och med Yes på och torkar av runt kanterna.