Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 237 ggr
Alwyn
0

parningsavgift mm

Jag e nyfiken på vad ni tar för att para era illerhanar samt hur det går till? Lånar man hem honom eller är honan hos hanen när de paras, samt hur länge ska de va tillsammans? :oP bara nyfiken

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar låna hem en hane, någon gång har jag lämnat tiken till hanen. I båda fallen så är tiken med hanen i 3-4 dagar. Parningen kostar vad en valp kostar, om det finns mer än 3 valpar i kullen. I annat fall så får man komma överens med hanens ägare vad betalingen ska vara. Vet att någon säger att man inte ska betala nått alls, men det tycker jag är fel. Som min kull i våras, den var 3 valpar stor ( 1 tik och 2 hanar), och ägaren till hanen egentligen skulle ha en valp som bet. Så kom vi överens om att hon istället ska få en valp på dottern till nästa år. Vi gjorde på detta viset bara för att där bara var en tik, och hon skulle jag själv ha kvar i avel till nästa år. Hon ville inte ha en albinohane till, då pappan till kullen var albino, helst ville hon ha en brun tik, men annars bara en tik oavsett färg. Så så ligger det till när man ska para sin tik. På fotot är 2 av valparna i den kullen som föddes i mars, och mamma Tiffanie, tror att den pastellen är Zeico och albinon är Zacco eller Kurt som han nu kallas. Om du tittar riktigt noga, så ser du att det ligger en väldigt liten valp vid framtassen på Tiffanie. Det är Zeeke som egentligen var en kompis valp som hade svårigheter att komma till sin egen mammas (Tiffanies dotter Rizz från förra årets kull) spenar då hon hade 9 valpar i kullen. Troligen så var han den valpen som var sist född, och som låg längst upp i livmodern. Så trots att det bara skiljer ca 10 dagar på valparna, så är mina mer än 3 gånger så stora. Men så hade dom också di till överflöd eftersom dom bara var 3 valpar i kullen, och det på 10 bröstvårtor. Zeekes mamma hade bara 8.

JossanH
0

det är nog väldigt varierande hur folk väljer att göra.

Det allra bästa är ju att skriva kontrakt på utlånandet av hanen. Där ska man skriva in hur betalningen ska gå till och hur mycket man ska betala ägaren om ägaren vill ha betalt. Det finns dom som betalar en summa för att låna hem hanen, de betalar även resor och i vissa fall så skrivs det även in i kontraktet att hanen måste hållas okastrerad tills det att uppfödaren är säker på att honan har valpar i magen. Blir honan endast skendräktig kan då parningen göras om vid nästa löp. Ibland gör man så att ägaren till hanen får en viss summa pengar för utlånandet av honom eller en valp ur kullen. Ibland kan det även bestämmas att ägaren till hanen inte får några pengar alls om det inte blir några valpar. Oftast lånar ägaren till honan hem hanen i några dagar för att det säkert ska ta sig.

Det viktigaste är att båda parter är överens och skriver kontrakt- gör man det så har man alltid något att falla tillbaka på. har hört hemska historier om "uppfödare" som vägrat lämna tillbaka hanen efter parning..

Sajtvärd på Iller.ifokus