Kräsen!
Nu har Stjärna bott här ett tag :) Hon är underbar men så himla kräsen med vad hon äter! Hon äter enbart torrfodet, antingen sitt (vitalin) eller min igelkotts (royal canin sensible). Jag har provat att ge henne laktosfri grädde, äggula, laxolja, ferretone (? eller vad det heter), pinkisar, och lite att möjligt som jag ätit på som jag försökt peta i henne - typ någon gurkbit och liknande.
Icke! Är det bara Stjärna som endast äter torrfoder? Min förra iller åt i stort sett allt man kan tänka sig :P
Finns det något man kan göra för att få henne att acceptera mer mat?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Med äggula kan man ta lite på fingret och dutta i munnen, efter ett tag kan de få upp smaken för det och äta det. samma sak med det andra flytande förstås :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Du kanske har fått dig en liten tjabo på halsen, han klöks dvs gör kräkljud och försöker nästan spy såfort jag försöker få honom att äta ngt annat än torrfoder. Men gurka brukar ju ändå de flesta gilla (t.om tjabo) :) Testat Vitabe (såna där du köper i vanliga matbutiker, det är bvitamin för katt och gillas av alla här hemma). Tänkte att du kunde ha det som godis ibland om hon inte äter något annat :)
Annars gäller det nog bara att vara envis, finns ju de härinne som fått illrar som är 5-6 år och börja äta kött fastän som totalvägrat innan, så allt är ju möjligt :)
När jag introducerar nytt godis för Bus så tar det några dagar innan han smakar. Dessutom måste de andra äta det för då mååååste ju bara Bus ta det innan någon annan gör det. När han väl har smakat så brukar det gå bra.
Sara
Okej. Envisast vinner alltså ^^ Jag ska köpa Vitabe och testa också!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag gjorde sa att jag bara gav dem kott att ata i tva dagar. Till slut hade de ju tomt sina torrfodergommor och var tvugna att ata kottet. Och nu vagrar de nastan torrfoder istallet 
// Amanda
Triton 3 år gammal var idag först till kycklingtallriken. Han äter mycket sparsamt och hela tiden ser det ut som att han är livrädd för att bli smutsig av kycklingen… Tidigare har han smakat på kyckling 2ggr men för några dagar sedan har han börjat äta verje gång det bjuds :)
Så om 3 år kanske du kan muta henne med något annat än torrfoder ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jossan, skit fick helt enkelt smak för kyckling efter "LYXkycklingen" du köpte här i tranås, efter det blev han helt hooked. helt förståeligt!
#7 japp den som gjorde att det sprutade ur rumpan på våra pojkar :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
haha ja skojja inte…"diaarea tour" ;)
Mine ildere nekter å spise kjøtt. Et par av dem spiste kun kjøtt da de kom hit. Men her går de rett forbi kjøttet, og spiser bare tørrfor.
Jeg har prøvd hest, kylling, okse, gris, fileer, innmat, bein, ja absolutt alt. Men ingen skal ha noe annet enn tørrfor. Har prøvd med struper og oksehaler som godis, men det vil de heller ikke ha.
Her i huset er det rett og slett ikke mulig å få ilderne til å spise noe annet enn tørrfor. Alt annet gjemmes bare bort, og må kastes etter at det har ligget og råtnet.