Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 585 ggr
sarae
0

Foder tabell

Har just hittat en mycket intressant foder tabell….väldigt klar och tydlig…där maten dessutom är betygsatt! Kan vara kul att kolla in. dessvärre är den på franska, men ändå rätt lätt att förstå tror jag…annars e det bara att fråga ;)

http://www.furetsdeparis.com/croq.htm

[Falo]
0

Angående Duo ferret som fick 4 poäng i testet kan jag berätta att jag var på Bromma Zoo för ett tag sedan. En stor butik på 3 våningar, då jag stod och tittade på kattfoderhyllan efter RC eller Eukanoba så frågar en tjej i personalen vad jag har för katt. Efter att ha fått veta att det var iller jag tänkte köpa mat till så frågade hon varför jag inte gav illermat istället vilket jag förklarade att jag inte hittat. Hon visar mig en hylla bland smådjuren där det står några förpackningar Duo ferret. Jag sa att jag hellre gav bra kattfoder med högre protein och fetthalt  än illerfoder som hade för lågt näringsvärde. Tjejen tyckte det var märkligt då det är Duo ferret som alla illerägare kommer och frågar efter. På frågan om de hade möjlighet att ta hem andra illerfoder fick jag svaret att hon inte trodde det då hon inte visste om någon av deras andra leverantörer hade illerfoder. Det märkliga var att hon inte erbjöd sig att kolla upp det så den butiken går bort för mig efter det.

Undrar hur vanligt det är att illerägare efterfrågar Duo ferret?Fundersam

Sara
0

Vitalin var inte med.. Men jag skulle tro att det får en 10:a då det är i klass med James Wellbeloved ferret complete.

Sara

Faxlin
0

ANF var inte heller med.

#1: Kan förstå att den zoo butiken går bort. Dålig service tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Jag blandar just nu Vitalin, Eukanuba adult och Pro Plan kitten. 8p och 9p ser ju inte så illa ut. Vitalinet ligger garanterat också högt. Synd att man inte kan franska så man vet att testen är "seriösa".

sarae
0

jag kan franska…och kan säga att testen kommer från frankrikes "huvud illerförening" en erkänd förening som annordnar iller konferenser etc

[Falo]
0

#5: Tack!

Flera kattfoder hamnar högt vilket kan vara intressant för tidigare disskusioner i andra trådar.

Har sett ett fel också. Enligt tabellen har Duo Ferret 32% fprotein fast i verkligheten ligger på 30,5% har jag för mig. Det skulle ge dem 3p istället för 4p om jag förståt saken rätt?

sarae
0

Ja…protein halten är fel….men det finns ett annat duo ferret foder som har lite högre protein halt…det kanske är det? Vet inte om det skulle dra ner poängen eller ej, eftersom poänge oxå påverkas av annat…men ändå, duo ferret e inget jag rekomenderar..

[Falo]
0

#7: finns det andra Duo ferret fodret i svensk handel?

sarae
0

Nej inte vad jag vet men jag hittade ett annat på deras hemsida….ska kolla

sarae
0

det heter oxå ferret complete…samma företag…har puttat upp tråden

[Falo]
0

tackar, det var en stor förbättring. Hoppas de tar bort den gamla från marknadenGlad

sarae
0

hihih håller med dig! men jag tror inte denna finns i sverige…frågan är varför de har ett dåligt foder å ett bättre?

Faxlin
0

#12: Jag tror det beror på äldre illrar och de med fetma. Vi har faktiskt börjat få in illrar med fetma nu också. Fast vi oftast är för finkänsliga för att säga det.

Audiatur et altera pars

sarae
0

#13 ja å fetman kan bero på många saker…bland annat fodret…foder med lågt protein innehåll å mycket kolhydrater å vegetabiliska proteiner (majs, ris, soja etc) leder till fetma…

[Falo]
0

#14: kan det inte hänga samman med det sätt vi avlar på också? Det avlas mer på stora illrar än små. Är fettman vanligare hos storxäxta illrar än småväxta?

LeeLoo
0

#10 Hjälp Sarae!

Åh, bra! har läst franska för 100 år sedan. betyder mais? majs?

och vad betyder? Contient des sous produits.  utfyllningsmedel? 

våran zoobutik i stan, tar hem ANF men vill ej ta hem mer illerfoder, då de säger att vi bidrar med en så liten del i deras foderförsäljning, blä..
Malin sa att de dom inte fattar är ju att vi är många som beställer via postorder. Men vi ska ligga på dem lite till. Jag har ANF, Vitalin & Totally ferret baby…

Faxlin
0

Jag tycker mig inte se så stor skillnad i om det är storväxta eller små. Även om hanarna oftare råkar ut för detta. Tror det är lite symdromet, min iller kille ska vara stor som ligger bakom. Man tappar liksom illerns strömlinjeformade utseende.

Audiatur et altera pars

sarae
0

#15 nej, tror inte det har med aveln att göra…se bara på människor…vi är mycket fetare idag än för 20 år sedan….och det har ju med dålig kost å lite motion att göra…inte genetik

#16 mais är majs ;) å contient des sous produit…är i princip slaggprodukter (vad som blir över efter slakt, alltså allt de som inte går att äta egentligen… päls, ben, hud, även vissa organ)

sarae
0

här är ännu en intressant länk…handlar lit om fetma, kolhydrater å socker

http://listserv.cuny.edu/Scripts/wa.exe?A2=ind9909&L=ferret-search&P=R27505

[Falo]
0

#18: logiskt sätt så borde genetiken kunna påverka fetma. Finns hos människan sägs det och det är faktiskt kroppens kemi som styr aptiten. Jag tror inte heller det är orsaken men tror inte heller att det kan uteslutas som en bidragande effekt. Jag bara spånar lite, jag vet ingenting om sådant.

LeeLoo
0

#18 stort tack! Glad

sarae
0

#20 jo det är klart…det finns ju råttor som har en såkallad "fet" gen….å jag har själv en iller som e en liten tjockis…fast han har bra foder..men jag tror ju inte att det är något som avlats fram direkt..å inte att det är en genetiskt defekt så att säga…utan istället mer som att vi männsikor får olika ögonfärg beroende på vilka färger det finns i släkten osv. Man ärver vissa "gener" liksom. Och det har ju alltid funnits fetma bland både djur å människor, långt innan vi påbörjade vår avel på djur så att säga. Men mycket tror jag är "miljöbetingat"……

Robinsnel
0

Sara, vad är Ss produits de Poulet? Œuf? Graisse de Poulet?

Ss - biprodukter poulet kyckling?

sarae
0

Ss produit poulet är biprodukter (slagg) av kyckling…oeuf är ägg, graisse de poulet är kyckling fett   yup du jade rätt där om kycklingen ;)

JossanH
0

#20 jag tror ju också att genetiken spelar in. Och JA, många föredrar att avla på så stora illrar som möjligt och dom ska väga mycket och vara stora och "goa". Ofta är dom lite tröga och för snälla för sitt eget bästa. Det är så jag ser på stora, efterfrågade illrar… Som sagt bara vågen visar över 2kg så är det en fiiin hane. jag gillar också stora illrar men jag vill inte ha en fet iller. Tycker att Dexter är lite för smal men han har ändå den bästa illerformen utav mina under vintern. pegasus har perfekt kroppsform under sommaren tycker jag! Ingen mage alls att tala om men han är ändå kraftig och inte direkt smal någonstans på kroppen.

Visst lär fetma bero på dålig kost, för mycket godis och alldeles för lite motion! Men ofta tycker jag att man ser på illern om det ligger "naturligt" för den att vara tjock eller om det beror på brist på motion. En iller som har smala skuldror och är relativt smal över huvud och framben men som har en enorm fettklump till mage har nog fått för lite motion eller dålig kost. Men sen har vi ju "favorit hanarna" (som jag nämnt i texten över) som är kraftigt byggda och som har ett kraftigare huvud och bredare över ryggen. Det jag också lagt märke till gällande dessa avelshanar/favorithanar är att ägaren eller uppfödaren ofta bortförklarar illerns "fetma" för välmusklad… Även att det i vissa fall är uppenbart att allt på denna iller INTE är muskler…

Gled visst ut lite från ämnet.. Men vad tusan, jag måste ju ventliera mig lite!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

hahah ventilera på du! alltid intressant att läsa ;)

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att Dexter är lite för smal men han har ändå den bästa illerformen utav mina under vintern. pegasus har perfekt kroppsform under sommaren tycker jag! Ingen mage alls att tala om men han är ändå kraftig och inte direkt smal någonstans på kroppen.

Här kommer en bild på grabbarna så som jag vill ha dom..

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

ooh vilka snyggingar! ja visst e det så man vill ha dem! Buffy har en sån kropp, fast hon är väldigt liten och kort i kroppen…men stitch är lite för tjock….eller, ja nu e han smal över axlarna å ryggen, men magen finns allt kvar….

JossanH
0

#29 fast dexter har sitt typiska rått-uttryck i ansiktet.. =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illercafe
0

#16. Jag och Malin har pratat om hur ni ska kunna få Totally Ferret till ön om inte zoobutiken vill ta in så att ni slipper höga fraktkostnader.

Liselott

sarae
0

här står ferret complete med