Lite fundersam....
Nu har jag beställt tid för kastrering av Hero.
Jag är ju naturligtvis medveten om att det inte skall ätas innan ingreppet, men nu belv vi tillsagda att han itne får äta efter 18.00 kvällen innan, och tiden är 08.00 på morgonen.
Det känns onödigt långt för honom att gå utan mat.
Som illerägare vet man ju att det inte tar så många timmar innan de tömmer tarmen!
Visserligen får han lov att dricka vatten, men att gå så länge utan mat känns inte bra.
Vad är era tankar och funderingar kring detta?
mmm ja du…när buffy kastrerades så fick hon inte äta efter 24.00 och hon oppererades oxå vid 8…..14 timmar låter rätt mycket….men samtidigt så är det rätt bra om tarmen och magen är tömd innan narkosen…..vet inte vad jag skall råda dig! Tycker synd om grabben som ska ha kurr i magen så länge…
du ska absolut inte låta honom svälta så länge!! en iller har ju ett mag/tarmsystem på ca 3 timmar vilket gör att maten passerar väldigt fort och sen är det dags att äta igen. 14 timmar är nog det värsta jag hört hittills! sist jag kastrerade Tjabo behövde jag inte ens ta bort maten innan utan när han kom in så väntade dom till 12 och sen kastrerade. Annars brukar normaltiden som en veterinären rekommenderar vara max 3-4 timmar!

Det är alldeles för lång tid. Det ska räcka med 3-4 timmar. Anledningen till att man måste fasta är ju för att inte spy under operationen, och en iller tömmer hela magen på 3 timmar.
Kanske en sköterska som har dålig koll?

ja, det är ju så jag känner också.
ingen av de andra tre har fått vänta så länge utan mat, och tengel åt bara någon timme innan
blev lite chockad faktiskt.
nu har inte jag för avsikt att låta honom gå så länge utan mat, tycker att det är onödigt, men jag ville gärna se vad ni andra har för erfarenheter.
jag vill gärna ge den informationen till min vet.

vilken vet går ni till?
kanske kan vara bra att ge henne rekommendationer dit hon kan vända sig för att få info
Ännu bättre. :) be dom ta kontakt med allas vår favoritillerveterinär Torkel Falk nere i skåne tel: 042- 202000
annars går vi till Upplands Väsby smådjursklinik.
Som smurfb sa, kanske bara var en sköterska med dålig koll (även fast dom ska kunna sånt!!) för jag kan inte tänka mig en veterinär med sådan hiskeligt dålig koll. läskigt

nej, det var nog en sköterska, men det känns oroande ändå :)
tack för tipset, skall ge henne detta så hon kan informera sig lite mer :)

I "Veterinärens illervademecum" står:
" Tarmpassagetiden är 3-4 timmar, så illern behöver vanligen ha fri tillgång till torrfoder och vatten under hela dygnet. Behöver illern fastas inför t.ex. blodprov eller röntgen, räcker 4-6 timmar."
Detta finns att läsas på sidan 2 i Illervademecum.

#8, ok tack :)
#6 kan även jag få ringa torkel? Har lite frågor om 2 vårt liknande saker jag hittat på en liten päls
Sara, alla kan ringa Torkel:). Jag har ringt till honom ett par ggr så jag haft funderingar. han är suverän. önskar att jag bodde i skåne så jag skulle kunna gå till honom. fast våran veterinär är oxo jättebra :)

Jag vet att vi har några artiklar rörande det här. Läs gärna igenom dom också. Att låta illern svälta så länge är direkt djurplågeri tker jag. Tyvärr så jämställer många veterinärer illrar med hund eller katt. Och då blir resultatet inte alltid så bra tyvärr.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

"12, det underliga tycker jag är att en veterinär som ändå är utbildad har den uppfattningen att de är lika hundar och katter på det området.
även om inte illerkunskapen är lika stor känns det oroande att det inte utbildas mer ingående de olika arterna vad gäller matsmältning då detta i allra högsta grad angår diverse ingrepp.
som sagt, jag har inte för avsikt att låta honom gå utan mat så länge, jag blev däremot chockad när jag fick beskedet och kände att jag ville veta vad ni har för erfarenheter.
detta är i andra fall en kunnig veterinär, men dock nybörjare på iller

Min nya veterinär erkände gladerligen att han var ny inom iller. Tre illrar på tre år, enbart vacinering och allmän hälsokontroll med lyssning av hjärta och sådant. Gör honom till nybörjare. Men han skulle läsa på mer nu och även kontakta illerkunniga, gav honom tips. Så kan han lära mer. Detta då han fick reda på hur många jag hade och att jag vill ha någon kunnig inom iller, hos mig.
Han tog gladerligen emot ett illervademecum och berättade dessutom att de under utbildningen sammanlagt (och då tog han i) läst om illrar i en dag. Under HELA utbildningen. Skrämmande tycker jag då vi faktiskt har så pass många illrar i Sverige. Känns som om vi skulle behöva jobba för en förändring redan under undervisningstiden av veterinärer för att komma någonstans med det här.
Tycker om min veterinär, han är ärlig i alla fall, och jag vet att han kommer fråga andra kunniga om råd hellre en gång för mycket än för lite.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#14, var någonstans kan man få tag på detta illervademecum?
jag skulle väldigt gärna ha ett själv och ge ett till min veterinär
gå in på www.sva.se .. sen på kontakt, skicka meddeland…och där fyller du i samt ber snällt om en "veterinärens illervademecum" den e kanon

gjort, nu har jag snällt frågat efter två st, en till mig och en till min veterinär :)
yup! å de brukar vara super snabba! jag beställde min en förmiddag å fick den dagen därpå ;)

Törs jag fråga om en också tror ni? :P

#19: Självklart fråga på du. ;-) Det är dessutom genom mail, så de kan inte bita dig ;-)
Audiatur et altera pars

Oh, skönt att de inte kan bitas.. hehe.. De är gratis alltså? Man blir så paff när det bara är att fråga sådär :P
yup…det är gratis….det e bara att skicka ett medelande…finns ett formulär du fyller i dina uppgifter, å sen finns en medelande ruta, där du ber lite snällt om att få en ;)

Men gud så bra :) Då ska jag försöka låta charmant och fråga snällt..;)

haha, ja inte är det vanligt att saker som är bra delas ut gratis. men jag tycker alla ska ge ett vedemecum till sin veterinär faktiskt. Ja, inte om man har Torkel då, men vi andra ;-)
Audiatur et altera pars

Ja, det är sant.. nu frågade jag ju bara om en åt oss, man skulle kanske ha bett om en extra! Men det är en smådjursklinik vi har tänkt åka till, så vi får hoppas att de kan illrar.. ska ringa dit och prata lite med dem, så får vi se :P
Nu är det så att Rocky har kräkts och hulkat lite nu ikväll.. Och jag undrar vad det kan bero på? Hårbollar?
Annars så är han som vanligt, dricker och äter som brukligt.
*Undrande*
hmmm hur ser bajset ut? Har han bajsat? det kan mycket väl vara hårbollar…men det finns alltid risk att han fått i sig något olämpligt, occh då är det veterinär som gäller….testa att ge honom parrafin olja
Bajset är normalbrunt ingen diarre. Han är precis som vanligt äter och dricker bra. Haft koll på honom under natten och nu tidigt på morgonen. Men inte sett något tecken på att han kräkts igen eller försöker hulka upp.
Tack för tipset sarae! Vad är det för parrafin olja? Vart köper man den? Eller går det lika bra att beställa hårbolls produkten på Hagsätra zoo?
Har för mig att Sva delar ut vademecumen gratis pga att de är lite äldre och ska utgå.. Så det är inte helt uppdaterade uppgifter om mediciner och så, men den är riktigt bra ändå.
Sara
#28 Paraffinolja finns att köpa på apoteket vet jag.. Är bra för det har en laxerande effekt så de kan hjälpa till om något skulle ha fastnat,, kan hjlpa till så de kommer ut den naturligavägen…
Finns även kattfoder som ska hj'älpa till om djuret har mycke hårbollar fanns faktiskt ganska små påsar hos zoobutiken köpte det till ted men ja vet inte hur mycket effekt det hade då jag fick syn på fodret lite för sent och han nästan ahde slutat fälla då..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#28 en liten parentes om paraffinpljan (som är ovärdelig för oss illerägare!!), misstänker man att illern har satt i sig något olämligt och att något kan ha fastnat i magen så ska man ge paraffinolja. Du kan ge ca 1 tsk varje timme. saken med paraffin olja är att oljan "sipprar" ut och blir illern kladdig eller oljig i rumpan ett tag efter man gett paraffinoljan så vet man iaf att det inte är full förstoppning. Oljan har ju lyckats pasera. Sen så har den ju effekten, som flera skrivit här, att den lätt för med sig föermålen ut ur magen. Kommer det inte ut någon avföring så måste veterinär uppsökas!
en sak till jag lagt märke till är att illrar inte har något problem med att kräkas på sina filtar eller i sina sovställen. Dom går gärna undan och "gömmer" sig. Därför är det viktigt att man letar i alla skrymslen där illern gillar att sova om den har kräkts tidigare. vissa föredrar även att kräkas i toalådan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När jag har kastrerat mina, vare sig det har varit tjejerna eller killarna, så har dom skullat vara fastande från max 6 timmar innan operationen. Tilly skulle bara vara fastande ca 4 timmar innan hon skulle kastreras för snart 2 år sedan.
När vi har kastrerat våra illrar har vi slutat ge de mat när vi går och lägger oss. Det vill säga runt 00.00. Då är det inte för nära. Om man tänker på att illerns tarm är så pass snabb med matsmältningen.
Men det är bara hur vi har gjort.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.