Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 956 ggr
Mroue
0

Min iller attackerar o bitts..

Mitt lilla busfrö är bara 8veckor gammal. Men hon gillar att jaga fötter och ibland så smyger hon fram till fötterna o bitts. Lite smått obehagligt då jag är rädd för att råka trampa på henne..

Sen bitts hon även när man klappar henne och så..

Vad ska jag göra? :s

sarae
0

stå ut och uppfostra :) hon är valp, och beteer sig precis som hon ska!

se det som när man skaffar en hund. en iller behöver lika mkt uppfostran.

säg nej/aj/fy skarpt när hon bits, och beröm så fort hon släpper med glad och tillgjord röst och mycket gos.

Loveferrets
0

tålamod är ett måste o du ska vara envisare än illern hehe

för övrigt är det som sarae nämnde.

sarae
0

glömde… de flesta illrar har fotfetisch.. och långt ifrån alla slutar med det. köp ett par toflor och gå med tills hon tappar intresset. alterntivt lär henne att inte göra det genom att tala om när hon gör fel och beröm när hon gör rätt

Loveferrets
0

#3, jag investerade i ett par innetofflor men då började han bita i dem istället hahaha.

men de gäller som sagt att vara konsekvent…

NinaogRaKKerUngene
0

Avled ildern med lek når den nærmer seg føttene dine. Dermed lærer hun at hun bare behøver å gå bort til deg for å invitere til lek.

ALDRI overse ildern når den biter tær, da vil den bare bite mer, helt til den får oppmerksomheten din. All oppmerksomhet, både positiv og negativ, er bedre enn ingen oppmerksomhet alls.

Om hun rekker å bite deg i tærne, si nei, løft henne opp og hold henne helt i ro på ryggen. Snakk samtidig skarpt til henne, ikke kos, og når hun forholder seg helt rolig setter du henne ned. Dermed lærer hun at å bite i tærne resulterer i kjedsomhet. Dette er det absolutte motsatte av hva hun ønsker å oppnå.

Akkurat det samme gjør du når hun biter i hendene. Det hun ønsker å oppnå er lek da også.

Bare mine erfaringer.

ferretgirl
0

Tycker att 8 veckor är för ungt (min egen uppfatting av egen erfarenhet) att lämna ut en valp, man hinner inte med att uppfostra klart. Första kullen jag lämnade ut var 8 veckor, men jag tyckte inte att dom var färdig utbildade så att säga, så f.o.m 2:a kullen har dom varit minst 10 veckor när jag har lämnat ut dom. Och sen testar minst 95% av  alla valpar sina ägare när dom flyttar hemifrån med att bitas eller att inte gå på toan eller både och. Så det är bara att du är konsekvent när du uppfostrar och inte ger efter ett enda litet lillfinger för henne, så slutar hon så småningom att bitas i fingrar och tår.

NinaogRaKKerUngene
0

Pontus teste meg noe få ganger, men jeg gjorde det helt klart for han at jeg var sjefen, og ikke aksepterte slik oppførsel. Etter et par dager var han snill som et lam.

Han hopper på føttene mine når han vil leke, og gir mamma'n sin gladelig nuss på munnen. Litt lekebiting når jeg sloss som værst med han, men han slutter når jeg sier nei.

Vær en snill og god leder, men bestemt så skal du se det ordner seg.

Loveferrets
0

Hurr har det gått ts ?

Noomihjertafillan
0

håller nog med alla andra, min iller är 4månader och hon hugger efter fötter men bara på bus, du får som sagt uppfostra henne & lära henne att bitas ska man inte göra.. >.<

Min iller har lärt sig att inte bita mej, mn att bita mina kompisar gillar hon!

mvh Fillan & Noomi

Sara
0

# 9 Haha, det där är så typiskt. De anser hon är under henne i rang och helt ok att bita. Flört

Sara

Noomihjertafillan
0

då är det bara killar, för mina killkompisar är dom enda hon biter, mn min tjejkompisar kan hon vara hur snäll och mysig som helst.

mvh Felicia

Sara
0

Skrattande

Sara

Saga85
0

Hon kanske bara är en killtjusare, och visar intresse som småpojkar som drar flickor de gillar i håret Oskyldig

Maja är likadan, och har vissa "bitoffer". Bl.a. min flickvän och brors sambo, där spelar det ingen roll hur lugn och bestämda de än är, Maja är där och hugger sig fast (verkligen fast, men utan att bita hål).

Noomihjertafillan
0

samma sak när ja hade en tjejpolare och hennes killkompis hemma hos mej, noomi bara gullade med oss tjejer men när han kom in dök hon under sängen och hoppade fram oh bet han i hälsenan, han sa att det kändes hårt och gjorde ont, men jag vt inte. hon kanske inte gillar killar direkt.. =)

Loveferrets
0

#14, hahahahaha. hon vill ha dig för sig själv…"Nommi säger, kom inte här o kom, hon e miiiiiiiiiiiiiiiiin.

Noomihjertafillan
0

jaaa precis :P undrar hur det blir när ja skaffar kille då?

Sara
0

Min Gizmo var en vaktiller. Han bet alla utom mig.. När jag hade killar över så fick vi inte sitta brevid varandra utan han kom och skulle vara med, alltså vakta mig. Tjejer brydde han sig inte om.

När en kille sov över så var det bombaderat med bajs utanför sovrumsdörren på morgonen.

Sara

Noomihjertafillan
0

haha fan vad weird iller >.< bombaderar med bajs och allt..

Saga85
0

#17 Haha, svartsjuk liten pojk Flört

Noomihjertafillan
0

inte lite svartsjuk heller >.<

Loveferrets
0

#17, hahahahahaha. Gizmo e bäst

JossanH
0

#17 svartsjukebajsningar får man ibland ta hand om, men mest om man har andra illrar på besök så mina måste va instängda i nåt rum… det är underbart :)

Sajtvärd på Iller.ifokus