Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 159 ggr
Alwyn
0

löper eller inte?

Min lilla tös är 6,5 månader nu och jag tycker det borde va dags för henne att löpa….Jag trodde att hon va på väg för några veckor sen då hon började lukta mycket mer än vanligt och även en lite annorlunda doft än vanligt, men det har inte hänt något och hon verkar inte svullen alls där bak. Löper hon fast jag inte ser det eller e det bara på väg? 

(Veterinären gav mig rådet att låta henne löpa denna gången om hon väl börjar och sen kastrera henne i vår, eftersom det endå hör till ovanligheten att de får blodbrist.)

Robinsnel
0

Vad är det för JÄ**A veterinär!!??!! Om en illerhona får löpa oavbrutet har hon ju jättestor chans och få anemi, vilket i sin tur har 50% dödlighet. Det finns ju ingen som helst idé att riskera detta. Hon löper inte än, men när hon börjar löpa tycker jag verkligen du ska kastrera henne omgående.

Vulvan svullnar märkbart, det går inte att missta när hon kommer igång. Lycka till!

Missy
0

Ja det låter ju lite konstigt, undrar oxå vad det är för veterinär..mest bara för vi ju båda bor här nere och den vill man ju inte råka gå till. Chibby är över sju månader nu och har inte heller börjat löpa och jag är glad så länge hon inte gör det i och för sig. Tänker nog vänta tills hon börjat löpa och sen låta kastrera henne under löpet, någon som vet någon veterinär i skåne som kastrerar under löp?

Alwyn
0

Ja det va han i ödåkra. Han sa att det va mkt ovanligt att de inte tog sig ur löpet själva. Men jag vet att de i Viken på kullabygdens smådjursklinik kastrerar i löp Missy.

Illercafe
0

Som jag uppfattade Torkel så tyckte han att det var lite tidigt att kastrera din hon i oktober (var det väl) som du hade bokat tiden för. Om man kastrerade så tidigt så var äggstockar och livmoder så pass små och då ökade chanserna att man missade att ta ut celler som sedan växte sig större och blir "omlöp"

Om man istället väntade lite längre typ till våren så var äggstockar och äggledare större och lättare att se. Löp perioden är börjar oftast februari-mars så han tyckte att du kunde vänta till dess.  

Jag tror inte han gav dig rådet att låta henne löpa en gång utan att det gjorde inget att hon gick i löp och att du kastrerade henne då, för risken för blödning var inte så stor under operation som att kastrera henne för tidigt.

Så tolkade jag Torkel när vi var på vaccinationen.

Liselott

Robinsnel
0

ok, ja det låter klokt.

Alwyn
0

Ja…det va mitten på november jag bokat tid. Men jag frågade honom om risken om hon kom i löp och då sa han ju att det va mkt ovanligt att de inte kunde ta sig ur den, och att det va överdrivet! Anyway. Jag får väl göra det i löpet då.

vivica
0

#4  sådanne som du beskriver det torkel sade hörte jag på samma sätt som du

Sinja
0

#4 Det var så jag uppfattade det också. Torkel är ju duktig på illrar o tror inte han skulle utsätta illrar för nåt som är farligt.

vivica
0

jag brukar vänta till mina illrar har gått i brunst innan att jag kastrera dom får då vet jag att homonerna är i orden och att jag inte skader min iller,det lukter en veckastid men det är det värt

sarae
0

Jag tycker att man skall vänta tills honan är MINST 6 månader…gärna längre innan de kastreras…buffy kastrerades ca 2 veckor in i brunsten å då var hon ca 7 månader

Missy
0

Ush ja, tycker bara det här blir knepigare och knepigare med kastrering. Först tänkte jag låta Chibbi löpa en gång och ta ur henne med hjälp av kastrerad hane med lust, men efter lite mer info så insåg jag hur sällsynta dessa var. Då  kom jag fram till att jag tänkte jag låta henne komma i brunst och låta kastrera henne under brunsten men nu är jag inte säker på varken det ena eller andra efter att ha läst Marie B inlägg i kunskapstråden om kastrering. Vet faktiskt inte hur jag ska göra, känns som det är att välja mellan pest och kolera.. Att kastrera innan brunst är väl det enda jag jag känner jag absolut inte vill göra. Att kastrera under brunst lät som en bra ide tidigare som sagt då jag tordde enda risken var ökad blödning pga ökatblodflöde genom äggstockar och dyl men nu som sagt vet jag inte längre med den nya infon. Vill verkligen inte ta ur henne med p spruta men en livmoderinflamation känns ändå lite bättre än cancer. nä jag vet varken ut eller in nu. Råd någon?? Känns som jag skulle behöva lite åsikter efersom mina egna tankar har kört fast..

Robinsnel
0

Kontakta MarieB och fråga hur hon menar. kan hon ha skrivit fel? Det normala är ju att kastrera dem i första brunsten.

Missy
0

Jo jag har gjort det men inte fått svar ännu så jag väntar. Tack för tipset! Att jag skrev här är mest för jag är lite otålig och kände att jag inte kunde vänta, Tankarna går mest runt runt just nu..

Robinsnel
0

Chill…