Hur gör ni med fästningar?
Idag hittade jag den första fästingen på Maja. Inte så konstigt i sig egentligen. Dock var det ett jäkla trix med att få ut den (hela kom inte ut, så det blir till att rengöra och hålla koll). Två olika slags fästingbortplockare (en som en plastbit med hack i och en penna med ögla) och pincett försökte min mor med. Hon har trots allt spenderat de senaste 25 åren med att plocka bort mängder med fästingar från våra katter, men även hon misslyckades.
Är det pga illrarnas tjocka hud de är så svåra att få ut? Denna satt i nacken. Finns det några bra knep när de sitter som berget, eller är det bara att försöka få ut dem så gott det går?
_No way! Yes way!
Jag har aldrig plockat på mina illrar, eller något annat för den delen, ännu en fördel med att bo i norr ;) *peppar peppar* men man lär väl behöva någon gång..
Jag har iaf inte hört något speciellt om fästingar på iller, att de ska sittta hårt som attan menar jag. Trodde att de verktyg du har skulle räcka mer än väl. Kanske var det en superfästing som verkligen satt sig? ;)
Tja, får man inte bort den bra så får det väl bli halvbra då antar jag. Så gott det går är väl bättre än inget skulle jag resonera.
Paulina
Jag har inte haft problem med att ta bort fästingar på mina när dom har fått någon.
Man kan förebygga med att droppa frontline i nacken på illrarna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi bor ju tyvärr vid en fästingtät skog (katterna får fästingar nästan dagligen under sommaren), så dem kommer jag inte undan. Dock brukar fästingarna släppa på första försöket, kanske var det bara en SuperFästing som sagt
Eller kan det bero på vart den sätter sig?
Vad är frontline och vart kan man få tag i det?
_No way! Yes way!
Jo, fästpunkt borde ju rimligtvis ha betydelse, men jag är inte insatt i det så jag kan inte lova att det är så.
Frontline är väl för ohyra om jag inte minns fel. Tror det är receptfritt, men det går ju att kolla upp i fass för djur. Frontline vet. tror jag det heter. Går nog att googla, men jag är för lat just nu :P
Paulina
#4 frontline skyddar mot fästingar. är däremot sämre mot skabb ;)
finns receptfritt på apoteket.
#5 Just ja, men loppor och liknande ska den väl ta med? Tyckte mamma mumlade i något dylikt när katten hade problem..
Paulina
Kan man inte rulla en tändsticka runt fästingen så att den kryper upp själv. Har för mig att det var något sådant. *funderar*
Har spenderat natten på Piteå dansar och ler så kan ha fel. :)
Danke, då är det nog en bra idé att inhandla en tub. Fungerar det på människor med tro, man får ju fästingar på sig bara av att kolla på skogen, hehe. Nä, på mig själv har jag inget problem med att plocka fästingar (de hinns ju oftast tas innan de suger sig fast) men på djuren blir det knepigare. Kanske borde man raka av pälsen så att man ser de små odjuren 
#7 Jag har hört om den versionen många gånger, och lika många gånger hört att det inte funkar. Fast det skadar ju inte att prova. Återkommer med rapport efter nästa fästing.
_No way! Yes way!
*om nu frontline är på tub, eller vad det nu kommer i 
_No way! Yes way!
#7, då får man ha ett förstoringsglas i andra näven hehe.
Förstoringsglas?
_No way! Yes way!
#11, ja om man ska rulla en tändsticka runt fästingen.
Jag hade haft jättesvårt att göra de bara med blotta synen.
#12 Beror väl på fästingens storlek också. Om de suttit i länge om man t.ex. har en långhårig hund som haft den på ett svåråtkompligt ställe, typ armhålan och sett den först efter någon vecka så kan de ju vara rätt så stora.
#13, på en iller är det väl svårt o se o man ska ju gå igenom hela illern när man varit ute o då e dom väl rätt små antar jag.
Jag har supersyn, så jag behöver inga förstoringsglas
Om jag hittar en nysatt liten fästing på mig själv brukar jag plocka bort den med naglarna.
Nu har jag en liten följdfråga angående Frontline - var inne på Apoteket och läste om det. Det står att man inte ska använda det på sjuka djur ("systemiska sjukdomar, feber etc."?). Nu är ju Maja en insulinomiller - hur funkar det då? Kanske borde jag ta och ringa till Blå Stjärnan på måndag och se vad de säger.
_No way! Yes way!
#15 Jag tror det går bra ändå. Jag tror det mest menas just vid svaga tillstånd, som t.ex. feber eller så. En iller kan ju vara pigg och "frisk" även om de har insulinom.
Men det kanske är bäst att ringa ändå eller höra med de på apoteket ifall det krockar med medicinen (ifall man medicinerar).
Det kan ligga något i det, och ja, hon går ju på Prednisolon. Ska ta och ringa Blå Stjärnan på måndag för säkerhets skull. Inte värt att riskera något för en sån liten sak som lite fästingar.
_No way! Yes way!
Min mor blev f.ö. väldigt positiv till att fixa hem lite Frontline. Katterna skulle ju må bra av en dos också, lagom mysigt när man sitter och myser med en katt och plötsligt känner en lös utbuktnad
*ryyys*
_No way! Yes way!
frontline kommer i små pipetter. Köp den för katt. Jag brukar ta lite drygt en halv pipett var till mina illrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Där jag bor (norra Uppland) finns det massor av fästingar och jag har redan plockat bort 3 st varav 2 på mig själv. Varje år måste jag få antibiotika för att undvika borrelia.
Jag avskyr dem!
Jag läste i en tidning om ett recept för folk och fä som inte tål Frontline.
Giftfritt fästingmedel
1 burk timjan eller rosmarin
1 hel citron
Kokas upp i en liter vatten. Tillsätt:
vinäger och vitlök (då luktar djuret ordentligt).
Låt dra i 30 minuter, sila av. Häll i sprayflaska. Förvaras i kylen.
Spraya på dagligen.
Jag har inte provat det ännu, men ska göra det, innan jag går ut i svampskogen. Kantarellerna drar!
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Hua så äckligt!
Tack och lov så har vi inte mycket fästingar här så jag har sluppit ha det på mina illrar.
#20 Det kanske jag ska testa på inför nästa skogstur. Fast det är nog lite bekvämare med Frontline om man är ute i fästingområden ofta.
#21 Jag är så van vid fästingar att jag inte bryr mig 
Hur lång tid brukar det ta för kroppen att stöta bort fästingresten? Maja har fortfarande kvar ett svart fästinghuvud i nacken. Det ser dock bra ut, ingen rodnad eller så, och Maja är lika pigg som vanligt (hon lekte t.o.m. med min mor idag, var nog första gången
).
_No way! Yes way!

Vet inte om mina är fästingresistenta, men vi vistas ganska ofta med illrarna på fästingtäta områden men än så länge har dom inte fått någon liten rackare- iaf ite som vi har upptäckt här hemma. Tur! :)
Sådär ja. Igår överraskade mor min mig med ett paket Frontline 
Ringde Blå Stjärnan vid 11, och nu ringde de äntligen upp. Djurvårdaren hade både pratat med veterinären och kollat i Fass, och han sa att det är fritt fram att ge Frontline till en insulinomiller. Poängterade dock att biverkningarna är okända pga det inte egentligen är till för illrar, och att man ska ta ca en halv kattdos till iller, undvika att djuret slickar på det, osv.
Nu blir det till att göra Maja fästingsäker och fira med en kvällspromenad i skogen 
_No way! Yes way!
Nu är jag säkert dum men menar ni att man ger Frontline efter man tagit bort fästingen ifall rester finns kvar eller är det i förebyggande syfte för att dom inte ska få fästingar på sig ?
Det är i förebyggande syfte för att de inte ska få fästingar, och har ca 1 månads verkningstid (har jag för mig). Ingen dum fråga, jag visste ju själv inte vad frontline var innan jag skapade den här tråden 
_No way! Yes way!
#26, hehe okej, var ju bra att de gäller en hel månad …men hur ger man de o hur mycke ?
Som det står ovan - en halv kattdos i nacken.
Funderar på om det går att spara en halv dos, eller om man bör slänga det/göra av med allt på en gång? Eller så får väl den tredje katten åtminstonde en halv dos ;) (mor köpte ett trepack, och vi har tre katter, så den som vistas minst utomhus skulle bli utan…).
_No way! Yes way!