Att klia sig ...
Min lilla Greta kan få sådana plötsliga kliattacker.
Hon kan ligga och sova som en liten boll precis som vanligt och hur tungt som helst, för att helt plötsligt mer eller mindra flyga rakt upp i luften och börja klia som som bara attan.
Har kollat öronen och pälsen och jag kan inte hitta något tecken på skabb eller annan ohyra .. men man kan ju bil lite orolig ändå.
Någon som känner igen detta?
ja, illrar är faktikst väldigt kli benägna djur…det är inte ovanligt att de kliar sig som sjutton bara för att de känner för det ;)
men sen kan det ibland bero på annat…te. skabb eller löss som du säger, å nu under pälsbytet så kan det helt enkelt vara det som kliar..hudenn blir torr å då måste man ju klia ;) men om hon inte kliar sig mycket runt just öronrn, å där inte finns någon svart gegga, så är det nog inte skabb…

Det kan finnas skabb fast du inte ser det. Likaså kan de ha skabb på andra ställen än i öronen. Kan också vara löss eller loppor. Så du kanske ska ta henne till en veterinär.
Har du testat att kamma henne med en luskam över ett vitt papper?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

okay där ser man ..
Jag får nog ta och testa dra kammen på henne då kanske.
I övrigt verkar hon helt frisk i alla fall .. trots att husse är förkyld =)

Chibbi kliade sig oxå ganska ofta ett tag men jag testade att stänga av lite element och nu har hon konstigt nog slutat, vet i och för sig inte ifall det bara är ett sammanträffande. Hon ligger ganska ofta i en dator vid ena elementet nämligen.
# 4 torr och varm luft kan göra huden torr så det är nog inte omöjligt..
Sara