Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 976 ggr
sarae
2009-07-27 16:04
0

ADV test

Någon här som har ADV testat en iller, på senaste tiden?

Skulle nämligen behöva göra det med en utav mina illrar för en valpköpares räkning. Har kontaktat SVA, och idag fick jag svaret att de inte utför ADV/plasmacytos test på iller längre.

Någon som vet vart i världen man bör skicka provet? Tydligen tar de inte emot det på labbet i tyskland dit de flesta skickar sina prover. Är det Holland som gäller då? Eller finns det bara Usa som alternativ?

ferretgirl
2009-07-27 16:37
0

En lite dum fråga kanske, men vad är ADV-test för något?

sarae
2009-07-27 16:53
0

Ett test man gör för att se om illern har Aleutian Disease Virus. Ett virus som är väldigt vanligt i USA, vilket gör att de felsta testar sina illrar regelbundet. Det finns även i europa, särskilt i mink täta områden. Det har även förekommit på svenska farmar där de har mink.

I central europa väljer många att få detta test gjort när de importerar nya illrar. Än så länge är det relativt ovanligt bland tamillrar i europa, men då allt fler väljer att importera illrar så är det smart att vara övernojig och testa de nya illrarna.

sarae
2009-07-27 16:54
0
Aviendha
2009-07-27 17:28
0

Borde man inte kunna kontakta föreningen för minkuppfödning (eller vad de nu kan tänkas heta) och höra med dem? Jag minns inte hur testningen är på minkfarmar idag, men de bör väl vara dem som testar mest, om inte SVA kan ge svar. Kan vara värt ett samtal iaf.