Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1787 ggr
fladdermus
2009-07-20 02:32
0

Ev. omplacering

Nu tänkte jag kolla intresset för mina två små illrar eftersom jag blivit allergisk.

**Anledning:
**Några kanske känner igen mig/ena illern då jag haft henne ute på annons tidigare. Den gången hittade hon ett jättebra hem, men den nya ägaren kunde tyvärr inte behålla henne då hon inte kom överens med hennes illern hon hade sen tidigare.

För att göra en lång historia lite kortare, så fick jag ta hem min flicka igen och problemen sen innan löste sig.
Bara någon vecka efter skaffade jag hamster, och märkte att jag fick utslag. Fick lämna tillbaka hamstern till uppfödaren och de lugna sig lite.
Eftersom jag inte ville att Mly, som hon heter, skulle vara ensam skaffade jag en liten valp kompis åt henne och dem har kommit överens sen dag ett. Kanske gnabbas lite ibland, men sover och leker tillsammans och verkar absolut trivas i varandras sällskap.
Utslagen vart dock värre och området kring mun, ögonen började svullna upp. Gick till läkare och dem sa att det var någon form av allergi, har testat mig mot hund och katt men det var helt okej.
Nu har det gått så långt att jag inte kan sova i samma rum som illrarna trots att jag äter medecin och tar ögondroppar.
Det kliar helt enkelt överallt, vilket ger fjällande och blödande sår (äckligt men sant) Dessutom så sväller mina ögon upp så mycket efter cirka en vecka, då jag umgåts med illrarna varje dag, att jag inte kan öppna dem helt. Så fort jag är ifrån illrarna blir det dock bra på bara några dygn.

Jag vet att det var extremt dumt att mig att skaffa en till iller utan att kolla upp allergin innan. Men nu är gjort gjort tyvärr,, 

Om illrarna: 
Illrarna heter alltså Mly och killen har fått kalats för namnlös. Jag är usel på komma på namn *skäms*

Mly är född 2008-04-26.
Hon har haft ett hem förutom uppfödaren innan mig.
Hon är en lite medelstor/lite större albino hona som är vaccinerad, kastrerad och chippmärkt.
Uppfödare är zickan här på iFokus och hon har stamtavla.

Skulle beskriva henne som en gosig tjej som gillar att pussas en massa i ansiktet (man kan ju råka få tag på lite saliv ;])
Går bra i en massa olika miljöer och är inte rädd för nya saker eller höga ljud. Älskar att åka både tåg, buss och tunnelbana, speciellt om man får passa på och sova lite under tiden. Rätt så lugn att gå ut med.
Verkar dock lite fånig när de gäller att träffa andra illrar, då hon ibland får för sig att skrika utan anledning och backa undan. Misstänker att hon är lite osäker i det området, och tjaffsar då även ibland men inga jättebråk utan bara på en nivå då man blir rätt sårig i nacken.
Kan testbitas, men inte alltid.
Sådär på lådan, behöver träning

Namnlös är cirka 12-13 veckor och verkar bli en rätt så stor hane. Han är viltfärgad, och även han rätt gosig, även om han såklart vill busa runt en massa. Han kommer ifrån trollskogen här på iFokus och har ingen stamtavla.
Han är varken chippad, vaccinerad, eller kastrerad.
Han har dock kommit in i trotsåldern nu och är därför väldigt naffsig. Det gör inte ont, men behövs absolut tränas ordentligt på, som med alla valpar.
Även han gillar att vara ute, och åka tåg osv. Men är lite mera feg än Mly, dammsugaren är lite halvläskig och man får vänja honom med nya saker. Efter några minuter brukar den större rädslan dock släppa, bara han får utforska stället och så först ^^
Med andra illrar funkar han okey, men kan vara väldigt buffig och klänging. Letar lite efter bråk ibland så att säga, men ingen större slagsmål utan tror mest att det är lite valpbeetende. Och så varierar de ju från vilken iller han träffar.
Han är inte speciellt rumsren, utan gör lika mkt i lådan som utanför, så även där behövs träning.

Nu vart det visst långt! Så jag får väl vara glad om någon orkar läsa igenom allt ^^
Kan tänka mig att ha dem på prov i något nytt hem om de allt verkar klaffa, men eftersom jag helst inte vill att dem ska behöva flytta runt mera så vill jag att man ska ha en realistisk bild på att det kommer funka.
Ställ gärna frågor, och är ni intresserade så är det bara att antingen skicka mig ett pm, eller ett mejl på weard_me@hotmail.com alternativt ringa mig på 0767632562.

Kommer vara så noga som möjligt med det nya hemmet.
Priset är inte det viktigaste, hade tänkt mig någon som är villig att vacc. namnlös, försäkra dem, och såklart tänka igenom att namnlös troligen kommer behövas kastreras om ett par månader.

Ska se om jag orkar ta lite bilder att lägga ut snart också.
Förresten så är jag bosatt i stockholm och transport kan ordnas upp till umeå, ev sundsvall på väden dit slutet av vecka 31/början av vecka 32.

/Mikaela

FerretCrow
2009-07-20 02:36
0

Håller tummarna för att du hittar ett nytt hem till pälsarna. synd att så många börjar bli allergiska mot iller =(

Loveferrets
2009-07-20 02:43
0

Beklagar oxå att du ej kan behålla dem, hoppas de finner ett varaktigt hem.

fladdermus
2009-07-20 17:43
0

Jo det känns verkligen jättetråkigt, har ju haft Mly innan och då gick de ju hur bra som helst, men men

Tänkte iaf lägga upp lite bilder på dem små liven …

Först en länk till lite videosar på dem; Mly och Namnlös

fladdermus
2009-07-20 17:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mly

Bilderna har rätt kass kvalite tyvärr…

fladdermus
2009-07-20 17:51
0

Mly och en kompis

fladdermus
2009-07-20 17:53
0

Mly med Elin och Simon….

fladdermus
2009-07-20 17:54
0

Namnlös

fladdermus
2009-07-20 17:55
0

Namnlös

mandariiin
2009-07-21 00:24
0

jag har haft M.L.Y. och Namnlös boendes hos mej under en period, tillsammans med mina fyra illrar. Dom båda är helt underbara! Men tyvärr så har sambon satt stopp för fler illrar hos oss just nu….

Namnlös är som sagt väldigt valpig och provocerar mycket. men inte så att han är elak, mest busig, från hans synpunkt. dom andra illrarna har väl sett det som lite jobbigt ibland och snäst till. det har alltid slutat med att mina illrar har gått och lagt sej någon annan stans, då dom märkt att Namnlös inte ger sej.
På låda funkar han ibland, om han ser någon annan iller gå där precis innan. men är det ingen som "visar" honom vart man ska gå så sätter han sej på golvet.
Han är mysig och kelig, och som Mikaela skriver, han komme rnog blir en ganska stor, men väldigt fin, hane när han är fullvuxen.

M.L.Y. har varit väldigt osäker under tiden hon var här. mot mej och sambon har hon varit snäll och kelig. men mot dom andra illrarna så vet hon inte riktigt hur hon ska bete sej. i början sov hon i andra delen utav rummet. men sen vågade hon sova i filtar/korgar brevid dom andra. det hände ganska ofta att hon gick fram till mina och började provocera, för att sen bara sätta sej brevid dom och skrika rakt ut. det blev bättre och bättre för var dag som gick. och jag tror absolut att hon skulle funka bra med andra illrar, men hon måste få tid på sej att anpassa sej och förstå att dom andra illrarna inte kommer ge henne uppmärksamhet för att hon skriker.
M.L.Y. var si sådär på låda här. hon visste mycket väl vad lådan användes till, men hon bajsade mest på golvet i protest för att hon inte riktigt trivdes tror jag.

Jag hoppas att det finns någon duktig iller människa som kan ta över M.L.Y. och Namnlös, då jag vet att det är fina och bra illrar, och jag vet hur dåligt Mikaela mår med sin allergi.

Hoppas att allt löser sej! Och jag hoppas att du, Mikaela inte blir arg för jag skrev lite om dina sötnosar. :)

Lägger in lite bilder på dom båda, som jag har tagit med lite bättre kamera än Mikaela har gjort :P hehe

mandariiin
2009-07-21 00:25
0

M.L.Y. på besök hos oss första gången

mandariiin
2009-07-21 00:26
0

M.L.Y. på besök

mandariiin
2009-07-21 00:27
0

Namnlös, första kvällen hos oss. (jobbigt att lek amed så många illrar på samma gång, så man måste vila lite….)

mandariiin
2009-07-21 00:27
0

alla sovplatser var upptagna tyckte Namnlös, så han hamnade på favorit stället, i leksakslådan….!

UlrikaD
2009-07-21 00:34
0

Supersöta båda två. Gillade Mly redan förra gången hon skulle flytta. Är det ingen av uppfödarna som vill ha illrarna tillbaka? Vet att Zickan har tagit tillbaka när hon haft möjlighet iallafall.

fladdermus
2009-07-21 02:28
0

mandariiin: Nej jag blir bara glad över att du skriver lite granna, hade faktiskt tänkt att be dig göra de ^^
Lättare för ev nya ägare att veta vad det är för illrar då :)

UlrikaD: Jo, Mly är faktiskt min personliga favorit om man får säga så ^^ Hon är verkligen jättegosig och tillgiven :)
Ska prata lite med zickan, har bara haft så mkt för mig att det inte riktigt blivit av, men har redan pm trollskogen (namnlös uppfödare) och berättat läget :)

UlrikaD
2009-07-21 02:45
0

Hoppas det löser sig för er!

Hade jag inte haft ett gäng som äter iller-töser till lunch hade jag varit otroligt frestad att testa lilla Mly. Men de är som de är och hon behöver nog lite mer stabilitet i tillvaron än så.

mandariiin
2009-07-21 03:12
0

vilken tur att du inte blev arg :)

Blizzard
2009-07-21 14:35
0

Så söt Mly och namnlös är=)

Mejx
2009-07-22 18:38
0

Jag och sambon är riktigt intresserade av att ge Namlös ett hem här hos sin syter!

Jag har skickat ett mail.

liljaass
2009-07-22 20:01
0

Jag skulle vara intresserad av Namnlös!

Hör av dig !

Kram

Betiz
2009-07-22 21:25
0

hoppas du hittar ett bra hem åt dem båda! Lilith skickar kram till sin bror ;)

Sara
2009-07-22 22:02
0

Namnlös är väldigt söt men Mly är oxå en vacker dam. Tycker någon ska ta båda så de får fortsätta att leva ihop. *Önsketänkande*

Sara

UlrikaD
2009-07-22 22:10
0

#22 Håller med, och håller tummarna.

fladdermus
2009-07-23 03:50
0

Tack för alla lycko-önskningar, jag ska göra mitt bästa att hitta ett nytt bra hem. Så dem förhoppningsvis slipper flytta mera!

Kul att lite syskon till namnlös ploppar upp också :)

Och Mejx jag har svarat på ditt mejl nu ^^

Gilla
2009-07-23 09:40
0

Kan tyvärr inte bilda mer familj än de jag har…numer 5.
Annars hade jag nappat direkt.
Men man  måste se till illrarnas bästa o här är det fullt :o(

Hoppas du hittar rätt hem för de båda…

Mejx
2009-07-24 16:11
0

Ikväll ska vi åka och hälsa på pälsarna med Gemma!
Klaffar allt kan jag lova att det blir till att övertala sambon att vi ska ge hem åt dom båda.  Skrattande

Jag är redan på god väg att få han på min sida. Vore så synd att behöva skilja dom åt ju.

FerretCrow
2009-07-24 16:14
0

#26 håller tummarna för att det ska gå bra =)

Mejx
2009-07-25 00:00
0

Vill bara tala om att Mly och Namlös (han kommer få ett riktigt bra och uttänkt namn senare) är hemma hos oss nu.

Vi åkte till Mikaela tidigare idag med Gemma och det blev lek och skoj direkt mellan syskon medans Mly var lite blygare men ack så söt och gick och lade sig i garderoben. Hon tyckte nog det var riktigt skönt att slippa busa ett tag och överlåta det till Gemma.
Men inte minsta lilla bråk eller någonting blev det och pälsarna åkte med oss hem. Nu har vi varit hemma kanske 1timme och jag har precis fått Namlös att bajsa på lådan. ;)
Leken igång igen men även Mly är med och busar nu! :O

Det här kommer nog gå riktigt bra med tanke på att alla 3 gick ihop direkt och vi är helt sålda i dom.
Om det inte tvärvänder så kommer dom få stanna och bli en stor del av familjen. (som nu alltså är fler illrar än människor. hahaa! )

tror ni dom känner av att dom är syskon fortfarande? Det är ju trots allt bara 1månad sedan dom skiljdes?

(Kommer försöka fixa bilder så fort jag kan låna kamera igen eftersom att vår är snodd -.-' *suck*)

UlrikaD
2009-07-25 00:27
0

Vad roligt att höra att de fått ett hem.

De känner nog inte av att de är syskon men de är ju båda valpar och valpar leker med allt och alla. Tyckte väl att det var super-kul att leka med någon i sin egen ålder.

Kommer nog att passa Mly perfekt också, då kan hon välja när hon själv vill vara med och busa och när hon vill vara för sig själv.

Lycka till, ser fram emot bilder!!

fladdermus
2009-07-25 03:15
0

Verkligen glad att allt funkade så bra när ni var här :)
Mly får äntligen vila lite från Namnlös busande i mellan åt :)

Saknar dem redan enormt mycket så massa bilder och gärna någon liten video om ni kan fixa beställes av mig..

/mkt glad men lite ensam Mikis

mandariiin
2009-07-25 03:24
0

vad kul att det funkar så bra! tror verkligen M.L.Y. behöver ett hem där hon får leva "på sina villkor" där hon är älst bland pälsarna.

Mejx
2009-07-25 16:13
0

# 30. Jag förstår verkligen det och det är aldrig lätt att skilja sig från ett djur. :'(
Men här står dörrarna öppna 24/7 ifall abstinensen blir för stor. :) Sen hör vi av oss när vi befinner oss i Stockholm efter flytten så du får träffa pälsarna. :)

Får maila över massa bilder och ordna film snarast möjligast. Vet att vi har någon gammal digitalkamera i någon låda också, inte det bästa men klart bättre än inget! :D

… sen var det ju det där med namn till Namlös! Vi har legat och klurat långt in på småtimmarna inatt över det men snart ploppar det nog upp något. ;)
Stoooor.. tuff … cool…busig hmmm, vad passar honom måntroo?

Mejx
2009-07-25 16:48
0

Gemmsan och Mly leker lite!

Mejx
2009-07-25 16:49
0

Sen kom bamsebjörnen för att vara med i leken också. ;)

(Då tröttna Mly och gick och lade sig under sängen.. )

Mejx
2009-07-25 16:51
0

Då förlyttade sig syskonen till vardagsrummet och forsatte busandet där!

Mejx
2009-07-25 16:54
0

Sen blev Gemma trött och skulle vila brevid sängen men broor ville fortsätta busa.. :(

Mejx
2009-07-25 16:57
0

Men till slut så tröttnade även brorshan och la sig ner och sov brevid Gemmsen! :)
Puh.. Nu blir det lugnt i någon timme iallafall innan leken är igång igen. ;)

Mly är lung och går mest runt och kollar läget i lägenheten, letar efter Mikaela lite men det är klart hon förstår väl kanske lite bättre än stooorkillen! :(

mandariiin
2009-07-25 20:11
0

jag tycker fortfarande att namnlös passar att heta Melwin. mend et tyckte inte MIkaela :P

Mejx
2009-07-26 19:52
0

Melwin är iofs jäädrigt ballt,ska  höra vad johnny har att säga om det. ;)

Hahaa, visst äre väl en härligt färgtrio vi fått oss?
Har mailat flera bilder till dig Mikaela! :)

UlrikaD
2009-07-26 19:55
0

De är helt underbara tillsammans! Grattis ännu en gång!Skrattande

Mejx
2009-07-26 20:02
0

Måste bara slänga in den här bilden också somjag tog för typ 10min sen, Mly och Gemma har gått och lagt sig i deras lilla krypin!

fladdermus
2009-07-26 22:13
0

Mejx tack så jättemycket för att du lägger in en massa bilder!
Känns både bra och kul att få vara uppdaterad hur det går :)

Om ni har tid vill jag jättegärna träffa småttingarna en gång innan ni flyttar. Jag svarar på mejlet lite senare, man blir ju alldeles tårögd (läs storgrinar) av alla bilder. Hoppas dem sköter sig, även om jag redan misstänker att ni får träna rätt mkt med lådan…

Mejx
2009-07-26 23:48
0

Det är klart du ska få veta hur det går och så. ;) Inte mer än rätt, man vill ju veta vad som händer med ens älsklingar.

Självklart ska vi kunna ses innan, vi får planera in någon dag. :)

Dom sköter faktiskt sig faktiskt riktigt bra med låda och allt.
Dom är helt underbara och har varken naffsat eller bitit i tårna sen dom kom hem hit. Man blir ju nästan lite chockad men det kan väl ha och göra med att dom gör av med all energi i lekarna med varandra.

Namlös går självmant till lådan, har inte hunnit bära dit han en ända gång faktiskt och Mly har väl varit lite sisidär och satt sig på matta och överallt utom lådan även ifall vi bär dit henne och sitter och försöker i 10minuter. Men man får låta det ta sin tid så att hon känner sig trygg och "hemma" igen tror jag och sen en del träning också men man ser ju på henne att hon vet vad lådan ska användas för så det kommer nog gå lika bra som med Gemma och bamsejörnen (Han liknar ju faktiskt en stoor björn när man jämför med Gemmas storlek)

Idag fick Namlös gå med ut på en liten promenad medans dom andra sov så han inte skulle väcka dom och gud vad han gillade det. :D Gick supersmidigt att sätta på sele och allt men inom en vecka kommer jag nog behöva köpa fler selen som är lite större.. (Han lånade liksom Gemmas idag och det största är ju inte så stort precis) Hahaa, var hittar man selen för storkillar liksom?

Mejx
2009-07-26 23:56
0

Nu kanske det är lika med den här tråden, att folk som inte läser hela tror dom fortfarande letar hem och puttar. Om så är fallet kan jag självklart skriva på en ny tråd.
Har väl inte varit med på iFokus så himla länge så är inte så hajj på vad som gäller! Obestämd

Tänkte på det senaste inlägget på tråden "upphittad iller i knivsta"

UlrikaD
2009-07-26 23:59
0

Låter som en bra idé med ny tråd. Så kan du fortsätta att lägga upp bilder på sötnosarna utan att någon tror att du vill omplacera dem.

Madde
2009-07-27 00:37
0

#44: Jag låser den här tråden eftersom allt är löst.

Så kan ni starta en ny tråd istället.

Mvh Madde // Medarbetare

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer