Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 887 ggr
SagahF
0

konstig hudfärg?

min lilla gumma blev ju kastrerad 10/7. dom rakade bort all päls på magen på henne och nu ser huden typ blå/lila ut. kollade också där dom inte rakat och där ser det lika ut.

är detta normalt?

orolig

Saga85
0

Det är helt normalt. Min Maja såg helt blåslagen ut på sitt ben efter att veterinären hade rakat av håret inför blodprov. Har för mig att det blir så när pälsen ska växa ut, och att det även kan bli så om illern fäller kraftigt och blir kal. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Saga85
0

Eller med lika - menar du att den ser ut som vanligt eller att den ser ut som där det blivit rakat?

SagahF
0

där ser det också lila ut

MiniSku-
0

Jodå, det ska va så! När Maya blev kastrerad så blev hon helt svart på magen efter ett tag. Först lila sen svart. Om man tittar på topparna på deras hår så är det ju faktist svart, det är väl därför det blir svart när det börjar växa ut men sen bleknar det. Det är ingen fara =)

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

SagahF
0

va bra! :) blev ju riktigt orolig, var påväg att slänga mig i bilen å åka till veterinären :s

MiniSku-
0

Hehe så kände jag också först. Men det är ingen fara =) Fullt normalt och om man tänker efter så känns det dumt att man blev orolig, det är klart att det blir svart när deras svarta hårtoppar börjar växa liksom?! Haha men de tänkte man ju inte på då, man är så mycket mer harig än vad man tror =P

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Loveferrets
0

Mira blev oxå blå om magen när hon hade opererats, o då sa vett att det var normalt precis som vad andra säger här, så du behöver nog inte vara orolig, men jag förstår dig, man e lite hönsig ibland, men jag är det alltid hahaha.

mandariiin
0

Lyssa är i dagsläget lila/svart på magen :P

SagahF
0

men hon har samma färg på ryggen och har börjat fälla :s

Norrskenets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Saffi får också lite orange vissa perioder men endast i haklappen. När hon va valp så va hela haklappen orange och riktigt charmigt tycker jag 

(nytagen bild)

SagahF
0

hmmm :s hela illern ser ju ut som ett enda stort blåmärke :s

Norrskenets
0

SagahF Om illern är blå i skinnet och har börjat fälla så är det nog sommarpälsen som kommer(det är det "blåa") och när illern fäller så ser dom blå ut i skinnet men ju längre tiden går så kommer du kunna se att det är svarta pälsstrån som växer ut. Vissa illrar kan vara jätte sen med att fälla.

SagahF
0

tack! :) nu är hon blå uppe på tassarna och pälsen där har ramlat av.

men då vet jag att jag inte behöver oroa mig :)  tack tack!