Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 960 ggr
Loveferrets
0

Röstånga marknad

Var på den en gång och då såldes det illrar,

Är det farmare eller vanliga uppfödare som säljs ?

Ska dit imorron o då ska dom ha en djurmarknad där.

Sara
0

Jag tror inte det är hemmauppfödare med priser på 2000-3000:- som säljer där utan mer farmare.

Jag köpte min första iller (12 år sedan) på just en djurmarknad och uppfödarna var nog både farmare och använde till jakt. Pris för Gizmo var 150:-. Obestämd Hade inte gjort det idag men då var min kunskap om iller = 0.

Sara

Loveferrets
0

#1, okej, misstänkte nästan det var farmare…då kanske man skulle säg ett o annat till dom.

Satmaran
0

Va? Jag trodde att det var den 26:e!?

De 2 jaktilleruppfödare som brukar sälja illrar där, kommer troligtvis inte vara där i år. Den ene har avvecklat sin verksamhet och den andre har inga valpar kvar att sälja.

Det kan så klart finnas andra där, men redan på Hästveda var det tunt.

ferretgirl
0

#0# Där (Röstånga marknad) har vi varit ett flertal gånger med STIF lokalgrupp Skåne och informerat om skillnaden av att köpa iller från farmare gentemot en hemuppfödare, vilka som var för och nackdelar med det. Vi fick också ett par av dom att höja sina priser från 500:-/valp till åtminstone 1000:- - 1500:-/valp, och att dom också till viss mån borde ge ut vem som var mor och far åtminstone. Pris rek. följde dom säkert, men jag tror ingen av dom följde våra rekomendationer om att ge ut några uppgifter om härstamningen och ev sjukdomar bakåt. Jag har själv Miller här hemma som är född hos en jägare, och mitt vilkor för att jag skulle köpa honom var att jag fick uppgifter om släkten åtminstone så långt bak som till mor och farföräldrarna, och om där hade varit några sjukdomar och hur gammla hans äldsta iller/illrar hade blivit. Dessa uppgifter gav han mig utan att blinka.

Loveferrets
0

Mycket riktikt, det stod 2 olika personer som sålde , tog lite bilder och fick namnen på dom oxå, den ena av dom var ju totalt anskrämlig enligt mig.

Tänker aldrig gå på sån djurmarknad nångång, Vissa djur behandlas ju som slit o släng o undrar om en del ägare e totalt hjärtlösa.

#3, det var idag från 09.00-12.00

Loveferrets
0

Är det förrersten lag på hur stora burar/lådor ska vara för en som har illrar som jakt ? Hörde nämligen precis att det inte fanns några regler när det gällde sånna farmare, stämmer det ? Den ena bild jag tog tycker jag är på tok för liten men frågan är om dom typ bara bor i den när dom ska jaga eller om det är annars oxå ?

Om man nu inte får prata om sånt här så låt mig veta så frågar jag inget mer.

Sara
0

Klart det finns regler för farmare och jaktillrar, det är samma som för sällskapsillrar MEN på något sätt så verkar farmare kunna få dispens. Jag är inte helt säker på hur eller varför men enl rykten så kan de visst få det.

Sara

HannaM
0

Tja regler finns för farmare men dom verkar göra vad dm vill och hur dom vill. Anmälan verkar inte heller alltid leda till förbättring.

Loveferrets
0

okej tack för era bådas svar, då vet jag det, nämligen någon som försöker inbilla mig att det inte e samma regler som till sällskapsillrar..   tack.

Dock märligt dom kan få dispens för det men det kan nog spekuleras i de oändliga. Tragiskt att inte anmälan kan leda nånstans.

HannaM
0

ANmälan KAN leda någonstans men det gör det inte alla gånger om man säger så.

Loveferrets
0

#10, tragiskt, skulle nog fixa en sån där protest,,, a vad heter de nu,,, och är man många så kanske det hade varit lättare att anmälan hade lett nånstans eller dum ide ?

HannaM
0

Njae, tror det mest effektiva är om många ringer och gör en anmälan. Då bör man ju ha något att gå på, tillexempel att man har besökt farmen.

Loveferrets
0

#12, det var nått sånt jag oxå menade typ, blev lite tokigt.