Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 317 ggr
sturee
0

Lite tips till Sture

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är såhär att jag och min sambo precis skaffat oss vår första iller som vi hämtade i onsdags kväll. Vi är inte sådär jätte hajja på precis allt även om vi läst mycket om de små krabaterna :)

Vi har ett par små problem.

Hur är de smidigaste sättet att få i han sina vitaminer? Han tycker ju inte att de smakar illa men han vill ändå inte äta upp allt. kan man blanda ut de med något annat än vattten?.

Sen så till problem två!

Nu efter han blev förflyttad är han inte alls lika social som han var hos förra ägaren, han är 4 år gammal så de kan ju ha nartuliga förklaringa att han är osäker osv. men när han kom till oss vad de inge problem alls att gå på lådan men nu verkar de som han har börjat känna sig tryggare och där av inte vill gå hela vägen fram in i lådan, utan sätter sig utan för och gör sina behov.

Sara
0

Det där med toan är så typiskt, många illrar testar gränser när de blir lite tryggare. Det är bara för er att börja toaträna honom. I med honom i lådan när han vaknat och beröm när han gör rätt.

Vad för vitaminer är det och hur mycket ger ni? Ofta så behövs inte så mycket och speciellt inte om han får ett bra foder.

Vänta ett par veckor så ska ni se att han vänjer sig vid er och sitt nya hem.

Sara

Musiken
0

Vitaminer? Jag har aldrig hort talas om nagon som ger en iller vitaminer. Far han bra foder sa ska allt han behover komma darifran (Vitalin, James Wellbeloved, ANF eller BARF).

Eller ar han sjuk och tar mediciner? Ifs kan du blanda ut den med lite vetegroddsolja, laktosfri gradde, lite aggula eller nagot annat han tycker om.

Att han inte ar sa social ar nog bara for att han fatt flytta. Min Lotta var 2.5 nar hon kom till mig, och hon var valdigt 'deprimerad' da, och hon visar samma sida nu nar hon bor i semesterhem over sommaren. Jag tror helt enkelt inte hon tycker om att byta miljoer.

Att han satter sig utanfor ar ett satt att trotsa, han vill ju testa granserna och se hur mycket han kan komma undan med ;) Ni far se till att borja ladtrana pa en gang innan det blir en vana att satta sig utanfor.

HannaM
0

För det första vitaminer? Vilka och varför?

Sen, onsdag, det är inte många dagar, om han har haft ett annat hem i fyra år kanske inte fyra dagar räcker för att känna sig hemma och vara lika social som tidigare. Ge honom tid och var närvarande så han lär känna er och sitt nya hem. Sen som några sa i den tidigare tråden så är inte alla fyraåringar lika lekfulla som en yngre iller. Min gammelskrutt på fem år busar någon gång i månaden på sin höjd, i övrigt har han andra nöjen, godis, gos, nosa runt och kolla att allt är som det ska, gå på promenader och följa med på bilturer. Jag tror det mesta kommer ge sig när ni lär känna varandra och Sture börjar känna sig hemma.