nyinflyttad liten sture
Hej! Det är såhär att jag och min sambo precis skaffat oss vår första iller som vi hämtade igår ikväll. Vi är inte sådär jätte hajja på precis allt även om vi läst mycket om de små krabaterna :)
Det vi tänkte fråga är ifall det är normalt att sedan vi hämtade honom har han inte lekt något alls utan bara gått runt och nosat, ätit och sen bara legat och sovit..
Vi har ju hört och läst att de är otroligt aktiva och lekfulla djur och detta har vi inte sett överhuvud taget ännu hos lilla sture.
Är det så att det fortfarande är så mycket nytt osv eller tyder det på att han är ledsen eller något? Han är ingen valp utan är 4 år.
Tack på förhand!

Det är nog normalt, allt är nytt och han är ingen ungdom. När han känner sig hemma och trygg kommer det nog fram ska ni se.
Tror oxå det är som #1 säger, allt är ju nytt för honom nu, vänta ett par dar och se hur han är då, var han väldigt aktiv och lekfull i sitt förra hem så kommer han säkert bli det hos er oxå, ha bara tålamod så ska de nog ordna sig och grattis till er söta pojke.

Det är otroligt olika hur en 4-åring beter sig. Jag har en 4-åring härhemma som man kan tro är valp och jag har en 4-åring som sover nästan dygnet runt. Sen kan det bero mycket på om han bott ensam hela sitt liv eller om han har bott med andra illrar. Var han busig i sitt gamla hem så blir han det säkert hos er också. Men han kanske inte var det och då är det ju hans personlighet helt enkelt.
Eller så vet han inte riktigt vad han tycker om omställningen och flytten och tänker sova på saken helt enkelt.
Våran Bogey (1år) som vi har haft sen valp är inte heller världens busigaste. Han är som nöjdast när han får vara ute och gräva och nosa runt.

Låt honom komma närmare er i egen takt, ta det varsamt. Det tycker jag är något som har varit bäst med de flesta djur(slag) jag har haft. Att bara sitta ner på golvet, låta honom komma fram och nosa när han är nyfiken, uppmuntra massa när han gör det och ge en godbit ibland såhär i början.
Min gamla dam är inte heller överdrivet lekfull. Hon får sin ryck såklart, leker lite, och hoppar iväg. Oftast är hon nöjd med att bara få vara med, följer efter en för att hålla koll, nosa igenom matkassar, skor och väskor.
När han känns lite hemmasäker kan det ju vara bra att ta promenader, både för att stärka ert band och för att aktivera honom.
Lycka till med lilla pälsbollen!
_No way! Yes way!