Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 237 ggr
ClickHere
0

AVEL.

Asså, ja har börjat fundera på om ja kanske ska försöka ta en kull, men då är d varken nu eller nästa år, utan året där på, asså 2008.

För då har ja haft iller i ca 4½ år, å innan 2008 vill ja ha hunnit läsa så mkt som möjligt om avel så att ja e beredd på allt.

Ja vet inte vad ni tycker om d, men ja tar det här på allvar å mina illrar e helt enkelt mitt liv, och ja bara sitter här å dör när ja ser alla valpar som föds å alla glada uppfödare, och ja vill också känna den glädjen och ge liv till små underbara varelser! Hoppas ni förstår.

Så då tänkte om ni kunde ge mig tips på någon sida/bok där man kan läsa om avel m.m.

Mvh/Click, lola&nellypelly.

(P.s snälla, om ni tänker kritisera mitt val så kritisera på ett bra sätt.)

Nettan
0

Jag tycker att det verkar som att du faktiskt har tänkt till både en och två gånger. Läs så mycket du kan, spara pengar för du bör ha en stor buffert. Prata mycket med uppfödare under din planeringstid.
Se till att du hittar bra avelsmaterial. Avla inte för att det är kul, se till att det är bra gener.

Lycka till!

ClickHere
0

självklart inte ska ja avla för att d är kul!

Nope, nejnej, om ja ska vara ärlig så tck ja inte alls om människor som avlar på sina honor bara för att dom är söta lr vad d nu är.

Ja har tänkt på dt flera gånger och därför vill ja vänta till 2008 så att jag som sagt är helt redo och förberedd!

Min avelshona kommer att vara tokkollad, bra gener + fin temperament ska d va. Är d bra gener men inte så bra temperament blir det direkt till veterinären och kastrering! Då väntar ja tills ja har fått hem en riktig drömhona.

så ös på m bra tips och böcker lr sidor där man kan läsa!!

AmmiG
0

#0 Håller med #1. Bästa erfarenheterna får man av att prata med andra uppfödare. Det finns tyvärr inte så många böcker om illrar och avel, dom som finns är på engelska och stämmer oftast inte med hur vi hanterar våra illrar.

Beträffande "ja bara sitter här å dör när ja ser alla valpar som föds å alla glada uppfödare".
Efter en vår då minst 2 avelshonor gått bort i samband med dräktigheten/valpningen och flera kullar gått förlorade, samt att vi själva har haft två honor som drabbats av livmodersförgiftning (ren tur att båda överlevde), en förlorad kull, en levande valp (som mot alla odds överlevde resan hem från veterinären och nu blivit en pigg illerkille). Ja, då är det nog inte konstigt att man som uppfödare är glad när en hona lyckas med sina valpar. Oavsett om det är ens egen hona eller någon annans.

Delar sorgen med alla uppfödare, som förlorat sina avelshonor och/eller valpar.

Delar glädjen med de uppfödare, som har fått behålla sin avelshona och/eller valpar.

/Ammi

cannaydia
0

ja andra uppfödare som mentorer är ett jätte bra tips! och det är super bra att ha någon att fråga när man väl har alparna hemma också för då dyker garanterat nya frågor upp:-D

Du är välkommen att fråga mej som uppfödare iaf, är själv ganska grön på banan fött upp illrar i två år men ställer gärna upp på att besvara frågor! Har ju lite mer i bagachet än bara illrar Flört

klarsferrets
0

Hej

Det är bra om du skriver in lite info om dig så man vet på ett ungefär vart du bor för det är bra om en annan uppfödare inte bor så långt från dig.

Att ha en mentor är jätte skönt det har vi samt att vi diskuterar med dom andra uppfödarna oxå

illernettan
0

Hej

Jag tycker du börjar på rätt sätt. Att skaffa sig så mycket information som möjligt och erfarenhet av iller innan man börjar avla är jättebra.

Mitt tips är att du försöker åka på träffar och utställningar för att där knyta kontakter. Det är alltid lättare att prata mellan fyra ögon än att skriva.

Kom gärna upp till Iller-Thriller, utställningen i Skövde, och fråga efter Anette Hillbiörn så kan jag hjälpa dig att få kontakt med olika uppfödare. Har du inte möjlighet till detta, berätta gärna vart du bor, kanske finns det någon uppfödare i närheten av dig som kan hjälpa dig.

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Faxlin
0

Jag anser inte att det finns något att kritisera i ditt sätt att tänka.
Håller med de andra en mentor är bra. Någon att prata med både före betäckningen, under graviditeten och sedan under valp perioden.
Jag önskar dig alla lycka, och självklart är det bara att hpjta till om du behöver prata.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ClickHere
0

tack så mkt för alla era trevliga svar!

Blir hur gla som helst när jag läser d här!

E mkt medveten om att d är ett jättejobb att föda upp, ja gör inte d för pengar utan för att känna både glädjen och sorgen, hela allt verkar vara underbart även om man måste ta d me en nypa salt ibland!

Ja, vem önskar att bli min mentor då? Räcka ut tungan hehe!

Uppfödarna som ja har/har haft till mina illrar har jag inte gillat så mkt, vill tyvärr ej säga anledningar eller namn.
Så ja vill helst inte prata mer än nödvändit me Den.

Ta inte illa upp ni som läser d här å tro inte att ja är en hemsk människa, ja hoppas ni förstår d ja menar.

Madde
0

#0: Jag tycker det är jättebra att du går ut och vill ha massa information om uppfödning.

Hade jag börjat med uppfödning så hade jag velat ha en erfaren uppfödare som min Mentor och även lite andra uppfödare runt i kring. Sen är det inte fel om man har lite bra vetrinärer runt sig oxå ifall att det händer något med honan under & efter hennes graviditet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

klarsferrets
0

mm hej . försökte att se var du bor o vem du är det är lite lättare att hjälpa dig om vi vet vart du bor om du inte vill mejal ut det på forumet så får du gärna sända ett pm till mig .

önskar dig lycka till och hoppas att se dig i skövde

illernettan
0

Hej

Som jag skrev tidigare är du välkommen att höra av dig. Vi och vår uppfödning är i SKövde. Kan det vara något?

Personkemin måste stämma mellan mentor, uppfödare och i slutändan valpköparen. Det är i mina ögon jätteviktigt och något jag tjatar mig fördärvad omGlad Har råkat ut för valpköpare där kemi inte har stämt till 100% och det har blivit jättefel.

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sarae
0

Hur har det gått ClickHere…hittat någon mentor ännu?