Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 889 ggr
Loveferrets
0

Om kastrering/strerilisering

Hej, Läste att man hellre ska kastrera en hona istället för att sterilisera

Varför ska man det ?  Och är det något nytt ?

Vet att jag steriliserade min hona Vanja o det var många år sen men då var det inte tal om annat.

HannaM
0

Allt ska bort, annars riskerar dom att dö av aplastisk anemi. Det var inte så att veterinären bara sa sterilisering men ändå tog bort rubb och stubb. Ibland är begreppsförvirringen stor när det kommer till det här området.

Loveferrets
0

Vad är aplastisk anemi ? Jag vet inte om han bara sa de men ändå tog bort alllt faktiskt.

HannaM
0

Det kallas väl även benmärgsdepression om jag inte minns alldeles fel. det är hur som helst det honor riskerar att drabbas av om dom inte tas ur brunst genom parning, kastrering p-spruta eller liknande.

http://iller.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=7e774716-f5f2-4686-91dc-b8e03d9d3472

Loveferrets
0

#3 aha ok tack fär länken.

Men hur vet man att vett vet att det är sterilisering som gäller o inte kastrering på en hona då ?

Är det detsamma med katt honor ?

HannaM
0

Man säger det till veterinären om man är osäker, eller frågar vad dom tänker göra. Bokar man en tid för kastrering är det ju det ingreppet som ska utföras men är man osäker så är det väl lika bra att fråga om dom tänker ta bort allt. Eller så vänder man sig till en veterinär som man vet har koll på illrar och vet att det är total utrensning som gäller.

På katter är det inte så.

Loveferrets
0

#5 okej, tack.

LinLin
0

På honkatter säger man ofta "sterilisering" istället för "kastrering" fast veterinären tar bort allt. Det verkar bero på att många djurägare uppfattar "kastrering" som något man bara gör med handjur fast det egentligen innebär att man tar bort allt.

NinaogRaKKerUngene
0

Kastrering er det korrekte uttryket på tisper, men av en eller annen grunn er det mest vanlig å si steriligsering. Kastrering innebærer at man fjerner alt. Ingen tisper steriliseres da dette ikke har noe for seg.

Hanner kan også kastreres, man tar da bort alt. Dette er det vanligste å gjøre med hanner. Men hanner kan også steriliseres. Da kapper man sædlederne og knyter dem sammen. Dermed mister ikke hannen interessen for hunner, men det blir ikke valper av parringen. En sterilisert hanne kalles for v-hob.

Loveferrets
0

#7, den uppfattning hada jag oxå, kastrering var hanar o sterilisering på honor.

#8, Ska fråga min vett om han vet vad v-hob e hehe.

sarae
0

#9 V- hob (engelskt uttryck) kort för vasektomerad hane (vasectomized Hob). Innebär att man ligerar, samt klipper av sädesledaren på hanen. vilket gör att han fprtfarande beteer sig som en okastrerad hane, och kan para sig med honor, men spermierna kommer inte fram. V-hanar används för att ta honor ur brunst, utan att ge valpar. Däremot är det inte 100%-igt

Loveferrets
0

#10, okej men varför vill man bara ta honor ur brunst ? Han kanske oxå vill bli förälder ? vad är ligerar ? inte 100% menar du då att ingreppet kan misslyckas ?

sarae
0

#11 hahaha vill bli förälder :P riktigt så resonerar inte djur ;)

om honor inte tas ur brunst, antingen genom kastrering, implantat, p-spruta eller parning riskerar de att dö utav aplastisk anemi. Det är inte alla som vill ta en kull på sin hona just då (eller överhuvudtaget), och istället för att kastrera eller para med en fertil hane, så kan man använda en V- hane.  Då blir honan skendräktig, och går ur brunst. ja, antingen kan sädesledaren växa ihop igen (regenerera), något den faktiskt gör i sinom tid på nästan alla V- hanar. Eller så kanske vet. inte utför ingreppet korrekt. Och vips har man valpar. hände min ludde förra året.

V- hanar är inte vanligt i sverige, däremot används de frekvent i england t.ex.

ligera = knyta åt

Loveferrets
0

#12, De var bara en tanke jag hade att han kanske ville bli pappa hehehe.

Ja honor har jag hört kan dö om dom inte paras, ska man inte de så måste man sterilisera. Har dock inte hört de bland hanar.

Varför är det inte vanligt med v-hanar i Sverige då ?

Hade din vett inte utfört de korrekt på Ludde ? Blev du inte paff när de visa sig att de blev valpar ändå hehe ?

HannaM
0

#13 Hur skulle illern kunna vilja bli pappa? Dom har naturligtvis drifter som gör att dom parar sig om dom träffar en okastrerad hona men inte en vilja eller en längtan efter att bli föräldrar, det är trots allt en skillnad på djur och människor.

Ja, honor riskerar att dö om dom inte tas ur brunst och därför ska dom KASTRERAS, inte steriliseras som du nu skriver.

Jag tror det är lite ovanligare med vasektomerade hanar i sverige dels eftersom inte speciellt många har lust och ork och möjlighet att hålla en hane okastrerad, dom uppför sig precis som dom är det med lukt och revirmarkering och intresse för honor. Sen är det väl så att dom allra flesta väljer att kastrera sin hona eller ta valpar på henne och då finns inte behovet. Sen har säkert tradition med saken att göra, att vi helt enkelt inte "brukar" göra så.

Loveferrets
0

#14, för att dom inte har sexualdrift på de sättet haha. dom gör de ju enbart för att bli med valpar.

ja kastreras var det ja. Flört ,

nä kan tänka mig det kan vara väldigt jobbigt att leva med en brunstig hane hehe.

JossanH
0

#15 hanen kanske vill göra en hona på smällen men efter det bryr den sig inte om vad som händer med valparna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#15 Dom parar sig på ren instinkt mer eller mindre. Dom ska föra sina gener vidare. DOm skiter fullständigt i avkomma som hane. Hans drift är att föröka sig. En hane kommer inte gråta och sakna vlapar efter sig om han inte fåt tpara sig.

Loveferrets
0

hahaha …. PDT_Love_24