Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 433 ggr
becka89
0

Kliar sig

Mercedez kliar sig jätte mycket och ofta.

Okej hon tappar fortfarande päls så det kan ju vara det, men hon kliar sig även i öronen, vi har kollat ifall hon har skabb och det hittade vi inget och sen har vi dragit en kam igenom hennes päls på ett vit papper och kollat efter löss men inget sånt heller.Hon har lite torr hud och det ser ut som mjäll ibland..

Vad kan man göra åt henens torra hud??

Kan det vara svamp hon har i öronen??

Vi tänkte kolla här ifall ni vet vad det kan vara innan vi tar henne till vetrinären, Dock då våran vetrinär inte är så bra på illrar.

Tack på förhand

ferretgirl
0

Kliar sig gör även mina illrar. Dom kan fara ut från där dom sover och fnatta sig, men oftast är det på kroppen någonstanns och bara ibland vid öronen. Dom är kollade för öronskabb och dom har inga sådana odjur, och dom har hellre inte löss elle loppor på sig vilket jag kollar minst 2-3 gånger/vecka på dom illrar som jag tar ut. Hade loppinvation för några år sedan, och det vill vi inte ha igen. Fick då bada dom 1 gång/vecka i 2-3 veckor, och då hade jag 8 illrar att bada och gå igenom.

emoflickan
0

Att hon fäller sin päls är nog en faktor som gör att hon kliar mycket, och det skadar inte att kolla efter svamp, det gör du lätt hos en veterinär :) Angående hennes torra hud, badar hon ofta? Det bästa för att illern ska ha så naturlig päls som möjligt är att undvika bad, visst plaska i vatten går ju bra men inte bada med schampo och dylikt.

Hur gammal är hon? Albin kliade sig som en tok när han fick insulinom och såfort han började äta prednisolon (kortison) gav det med sig.

becka89
0

#1 okej, ja det är nog inget man vill ha här hemma heller.Hon kliar sig istort sätt när hon gör allt utom sover och äter, det verkar som att hon tycker att det är jobbigt, eftersom hon blir störd när hon har sina busryck och sånt.

#2 Hon badar inte alls ofta, plaskar lite i vatten när det är varmt annars var det 4månader sen hon blev badad, Mercedez är 1 år och 2månader, okej.

Vi har ringt vetrinären och dom sa att vi skulle testa att bada henne i schampoo som har olja eller alovera i sig och om det inte fungerar så skulle vi ringa och boka en tid.

Hur får man reda på att en iller har insulinom?

emoflickan
0

1 och och 2 månader är lite ungt för insulinom men man vet ju aldrig, det testar man genom att ta ett blodprov och kolla illers glukosvärde. Det finns bra artiklar här på iFokus du kan läsa om det.

becka89
0

#4 okej tack