Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 211 ggr
nenna
0

Förbrunst

Vår iller hane på 5 månader har kommit in i en förbrunst.

Han asar runder på sin stackars iller syster.

Hon skriker i högan sky. Vad kan jag göra? Hur länge håller han på med detta? Han riktigt stryker sitt kön mot kanter, dammsugarslang mm

Robinsnel
0

Stå ut tills han blir 6 mån och kastrera honom sedan… ni kommer ändå behöva stå ut ett tag så det är bara ha is i magen… (det tar ca 1 mån innan hormonerna lagt sig efter kastreringen)

JossanH
0

jag hoppas att systern är kastrerad!? I vilket fall, jag tycker du ska sära på dina illrar, vänta ett par veckor och sen beställa tid för kastrering. att kastrera en hane ett par veckor innan 6 månader är ingen fara- eran situation verkar inte speciellt hållbar med tanke på hur eran hona mår i nuläget. Hon kan inte tycka det är speciellt kul när hennes bror försöker förlusta sig med henne.

Att kastrera en hane lite för tidigt kan ge inverkan i att han inte riktigt blir så stor som han skulle kunne bli (stannar lite i växten) och att många sjukdomar pekar på att man ska vänta så länge som möjligt. MEN jag anser helt klart att så länge det finns en anledning så kan man kastrera tidigare än 6 månader. Gäller det 2veckor gör det heller ingen större skillnad.

Att din hane stryker sig mot alla kanter beror på att han vill markera sitt revir. Ibland kan dom brunstiga pojkarna strunta helt i revirmarkeringar men ibland är det pölar överallt! Det är jobbigt, det luktar mer och hanen kan ändra sin personlighet en del. I ett vanligt fall tycker jag man ska försöka stå ut. Men det var likadant hemma hos mig! Min okastrerade hane var jätte jobbig mot min 2 års hane så det fick bli kastrering ett par veckor för tidigt (han var ca 5,5 mån) och det blev betydligt lugnare- men även detta tar ju ett par veckor/någon månad.

Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Han kan få in henne i brunst om han håller på, det gjorde min Laban med sin syster när dom var i samma ålder. Lina var ca 5 - 5½ månad när hon var i full brunst pga att Laban släpade runt henne. Sin andra syster Ronja struntade han totalt i, och hon gick i brunst när hon var ca 10½ månad i mitten av juni 02. Så hade jag varit som dig, så hade jag skilt dom åt ett tag, hade jag visst då vard jag vet idag, så hade Laban fått vara i ett annat rum. Kan säga att jag sen hade stora problem med Lina, var tvungen att ta P-spruta på henne eftersom jag ville ta en kull på henne. Det tog sedan ett helt år innan hon gick in brunst igen, och kullen som föddes dog ca 5 min efter födelsen. Sen hennes första riktiga kull fick hon först 04 i april, och den var helt frisk, och det var samma pappa som året innan när kullen dog.