Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 938 ggr
Loveferrets
2009-06-15 02:39
0

trots

Hej, Jag hade tänkt lära Simon att leka utan att bitas men när jag tar honom i nackskinnet o lyfter upp honom, håller honom i stadigt grepp tills hans slappnat av eller gäspat så när jag då sätter ner honom så tycker han bara det är roligare, precis som att det "dissar" honom, kan det vara så ? Hur gör man istället ?

Sen en annan grej,

Hur gör ni om ni känner för att kela med illrarna o dom inte vill ? Hur lär man dem att kel är mysigt ?

Hoppas det inte var dumma frågor, tacksam för svar

mvh Eva o Simon.

mandariiin
2009-06-15 03:31
0

simon är ju fortfarande liten, och dp handlar det mesta om bus. det gäller bara att var bestämd och inte ge efter. om han blir väldigt jobbig, sätt honom på time-out. använd en bur/transport bur, där han får sitta i några minuter och bara lugna ner sej.

jag har alltid använt mej utav rösten först. funkar inte det så blir det ett tag i nackskinnet. tredje steget för mej har varit time-out buren i ungefär en kvart. efter det brukar dom ha lugnat ner sej. men sen är alla illrar olika, så man får testa sej fram vilket som funkar bäst på vilken iller.

vissa illrar är keliga, andra inte. jag passar alltid på att kela med Lyssa, som hatar sånt mys, när hon är trött/nyvaken. då kan hon ståp ut ett tag med att bli klappad och gosad med. dealen älskar att bli pysslad med. skulle han få bestämma så skulel jag aldrig lämna hemmet och sitta med honom i knät dygnet runt. hehe.

Loveferrets
2009-06-15 03:52
0

#1, tack för svar, jag är medveten om att han bara är en valp o det bara rör sig om bus hehe, men det här med time out får jag så dåligt samvete av så önskar det fanns ett annat sätt.

Ja nu går jag ju hemma hela dagarna o hade oxå velat kela med honom hela tiden men det är ju tråkigt för honom i längden, för den delen har han ej ro till de alls, inte ens 5 min kan han undvara till mig, bara om vi ska leka då duger man hahaha.

Jag hoppas jag kan få han liiiiite intresserad av kel i alla fall.

sotlynx
2009-06-15 09:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du, hans syster Magnolia är också helt j-a skogstokig. Min fingrar ser ut som köttfärs. Hon tuggar och tuggar och tuggar. Ju mer jag tar i desto mer tuggar hon. Men, om man tvångsgosar tillräckligt länge tröttnar hon till slut. Jag sätter mig framför dator eller teve och bara kelar och håller fast samtidigt som jag ignorerar henne med ansikte och röst. Jag kollar på teve, helt enkelt. Det har faktiskt slutat med att hon också tittar på teve, trött och ganska mysig. Och jag tar tag i nos, kindskinn eller nackskinn varje gång hon biter mig, och faktiskt är det inte alltid det gör ont längre..

Och hon tänker inte äta torrfoder, nehejdå.

609g väger hon nu… Snart som en schäfer.

Men jag kan pm:a mitt telenr så kan vi prata skit om dom om du vill!Skrattande

Loveferrets
2009-06-15 10:04
0

#3, jaha så de var du hahahaa

Simon verkar dock inte lika bitsk som din , hahahaha, det där med att tvinga känns inte så värst inspirerande, får komma på nått …

så söt hon e , rätt lik Simon hehe.

Gilla
2009-06-15 10:31
0

alla illrar klarar inte "nackskinnsgrepp"
Det ger dem ingenting liksom.

Här har vi Marwin…världens bitmonster som inte hade blivit "tam" utan det…han biter alla som inte visar vart skåpet ska stå.
Didrik går det deffinitivt inte på…han blir helt hysterisk…som den hysteriska person han är…hugger hejvillt för att komma ifrån.
Chaos funkar det inte alls på…han förstår inte vad som är fel o då är det ingen idé.
Dookie hänger bara tills man har sagt sitt o sen är det liksom ingen vits…hon skakar bara av sig (nu gör hon iof sällan fel)

Nacksinskinsgrepp…funkar bara på om de är mottagliga för det sorters grepp…men det ska vara allvarliga fel (såsom bita sig fast) om det ska brukas här.

Använd rösten…det brukar oftast löna sig…om du fråger mig…

Loveferrets
2009-06-15 10:40
0

#5, Så du andvänder helt enkelt bara en grov röst o "skäller" på dom alltså ?

Vill dom ofta använda tänder när du leker med dom ?

Jag försöker visa Simon att varken naffs eller bett är okej, Tycker det är enklare om man kan leka utan att andvända tänder alls förutom på leksaker då.

TottsiGirl
2009-06-15 10:56
0

Jag tycker att den metoden som funkat bäst för mig har varit att använda rösten samt att ignorera. Om vi leker och någon använder tänderna för hårt så säger jag nej reser mig och går där ifrån .. Nackskinnsgreppet upplever jag bara kan trigga illrarna mer än att faktiskt hjälpa, många illrar blir ju bara ännu mer triggade och bestämda när man försöker dominera dom och tvinga fram ett beteende.

Sen när det gäller gosighet så är det helt enkelt så att vissa illrar är mystroll andra inte. Fiona har inte tid att mysa såvida man inte är på träffar eller dyl då duger det att mysa. Lurvet myser gärna han tycker det är härligt. Ted som jag hade innan ville inte mysa alls aldrig och det är ju inget man kan göra åt.. Dom är ju personligheter precis som alla människor..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Loveferrets
2009-06-15 11:01
0

#7, okej så röst o ignorera helt enkelt, får försöka med de istället.

men grejen är ju att han vill ju bitas varje gång så man hinner knappt ens börja leka förrän tänderna är framme. då innebär ju de att vi inte kommer leka mer tillsammans o det är ju jättetråkigt hehe.

Musiken
2009-06-15 11:15
0

Jag anvander "illerljud". Ett hogt "iiiiiiii" om jag vill busa, men de biter for hart, och ett skarpt vas-ljud om jag inte tolererar att de bits alls. Nisse kan jag ta i nackskinnet om han behover skallas ordentligt pa (nar vas inte hjalper), men Lotta blir bara arg och ska ge igen om jag forsoker med det. Da ar det battre med en vattenspruta pa henne.

Sa om vi leker, men det blir for hardhant sa skriker jag "iiiiiii".
Om de bits nar de inte far sa vaser jag.
Gor de nagot som absolut inte tolereras (som att bajsa utanfor, komma fram och hugga "bara for att" och liknande) sa blir det nackskinn pa Nisse, och vattenspruta pa Lotta.

Loveferrets
2009-06-15 11:22
0

#9, hahaha de där iiiiiiiiii ljudet fattar inte Simon ….de har jag testat.

Norrskenets
2009-06-15 11:22
0

Jag har börjat "peka på illern", titta bestämt på iller och säga tcch samtidigt! (samma ljud som Cesar hundviskaren gör) och det funkar här. =)

Loveferrets
2009-06-15 11:32
0

#11, kanske en dum fråga men "hur" pekar du då ?? hehehe. Lyfter du inte upp honom då ?

ibland går det där tcch hem faktiskt , men dock inte alltid. då tittar jag oxå bestämt på honom,

Aviendha
2009-06-15 11:57
0

Har inte läst alla svar men.. 1 iller fungerade nackskinnsgreppet på, men då var han sur på mig efteråt. Nästa iller gav sig aldrig utan högg som en kobra och var mer förbannad efteråt och lärde sig inte av det. Den tredje blir sjövild, jag vågar ärligt talat inte ta honom i nackskinnet för att dominera för då är jag rädd att jag kommer bli allvarligt akupiunkterad och att släppa ner honom får honom då bara att vilja attackera.

Summa sumarum: inte en metod jag gillar. Röstlägen, väsningar, putta bort om det inte är så farligt, ignorera helt om det är värre. Är det bara att de visar att de kan bitas vid bus så är det ett skarpt "nej!" och så blir jag stilla. När illern kommit på andra tankar (rätt fort) så berömmer jag och busar vidare. Berömmet i sig förstärks ju av att jag fortsätter busandet som avstannade när tänderna kom fram.

Små stunder av gos, på illlerns villkor, kanske kommer den gilla det senare? Jag har en iller som inte stannar mer än några sekunder i famnen, har aldrig gjort på tre år, men jag kan ju inte tvinga henne att gosa, för då blir ju det en typ av bestraffning. Man få ha tålamod och hoppas ;) Men genom att bygga upp ett förtroende er emellan så kommer den att känna sig tryggare med dig och det kan underlätta för att den ska vilja öka sig till dig för gos.

Loveferrets
2009-06-15 12:33
0

#13, hur berömmde du då ?

det är just det här med fötroendet jag inte vet hur jag ska göra, tycker jag är elak som "säger till" så ofta, han tycker nog oxå jag e tråkig som aldrig vill leka på det sätt han vill..

Aviendha
2009-06-15 12:44
0

#14 Enligt mig kan du säga det mesta, både som berömm och för att sätta en gräns, vikten ligger i tonläget. Ett mörkt, högt, skarpt "nej" "Ah-ah-ah", "fy" fungerar för att visa att det inte är okej. När jag berömmer så är det en strömm av ord som "mammas snuttiplutt är sååå duktig" nyckeln liger som sagt i tonläget, det är glatt och i mitt fall ljusare.

Man kan även förstärka berömm-tonläget genom att ha det när man ger godis eller så, då kan de förknippa det positiva tonläget med något gott eller roligt. Jag leker ofta med mina med den rösten.

Om illern försöker bita slutar leken med ett "Nej!" och jag blir stilla, sen fortsätter leken med massor av beröm om illern gjorde rätt dvs slutade försöka bita. Mina hajjar till rätt så bra när jag gör så, de blir ju dels påminnda vid tillsägningen men sedan slutar lken som de vill ha.

Visst, man är ett pain in the ass med dem i början, men de glömmer fort. Bara du inte glömmer själv att det positiva ska överväga det negativa. När han busar som värst kan du ha ett gossedjur, filt eller liknande som illern får hoppa mot och bita i för att du ska slippa bli biten i händerna.

Med Phoenix vågar jag inte leka med händerna när han är som allra mest uppe i varv, han har så starkla käkar och inte så bra koll på vart han har dem ;) Men vi kan leka utmärkt mycket ändå, och i andra fall när det gäller vanliga busryck så är mina händer hela efteråt ;)

Ceciliaolucifer
2009-06-15 12:48
0

Jag tar inte heller mina illrar i nackskinnet. Det triggar mer än vad det ger. Det känns även som en förlåldrad uppfostringsmetod.

Jag höjer rösten och ignorerar. Är jag riktigt arg över ngt så är det time out i transportburen. Då blir det "tråkigt" och en iller vill inte ha tråkigt ;)

Det är svårt med valpar till en början. Men om ni kan så var kalla. Bits dom ignorera och sätt ner, gör ingen stor grej av det även om det gör ont. För får dom ingen reaktion så slutar dom tillslut. Blir man biten under lek och viftar med armar eller fötter för att det gör ont så kan illern uppfatta det som lek och fortsätter.

Alla mina illrar vet att det inte är okej att bitas för att få igenom ngt. Men jag tillåter dom att bita när vi leker lite. Men höjer jag rösten så känns det knappt.  :)

Loveferrets
2009-06-15 15:31
0

#15, vilken toppen information, tack …än så länge så fattar Simon nog inte fast jag ger han mycket beröm när han inte bits för han fortsätter ändå, men att ha en filt eller dylikt är nog bättre.

Men det var kanon Aviendha, ska verkligen prova med de här med rösten…

#16, Simon bits varje gång vid lek , jag sitter eller sätter mig ofta på golvet när han vaknat till så han själv får komma fram, direkt så blir det naffs/bett på tröjan, händer eller vad som,

Att jag gör detta är för att han ska lära känna mig och för att han ska veta att jag är hans trygghet nu., det sägs att det är bra att låta dem komma fram själv. då klättrar han gärna in under tröja o dyl, jag "kasar" då iväg honom genom golvet, han återkommer o samma procedur sker,  så håller de på rätt länge o han tycker det är "skitkul" hehe.

Aviendha
2009-06-15 15:36
0

Det tar tid, dels för att de ska fatta och dels för att de testar, jag "tränar" Phoenix på samma sätt än fast han är två år, inte så mycket för att det verkligen behövs, lite underhåll på tidigare träning. Men de kan vara envisare än synden, du måste bara uppbåda tålamod att vara ännu envisare och var konsekvent i ditt handlande så ska nog detta gå utmärkt.

tortoise
2009-06-15 15:50
0

#0 känner igen det där med en ännu mera ivrig liten iller….prova det här- när oliver gör något busigt- skjutsa i väg honom över golvet och säg ett bestämt NEJ!. Det funkade på Alice som också blev helt hysterisk om jag tog nackgrepp på henne. MEN om han biter dig i händerna-släpp inte ner honom säg NEJ! i skarp ton och ge honom timeout- alltid på samma ställe. Var alltid konsekvent- gör på samma sätt hela tiden. Jag brukar tänka att en gång är alla gånger, du måste säga nej 30 gånger om Oliver testar dig 30 gånger, annars lär han sig att om han bara håller på tillräckligt länge så får han som han vill.

Alice har provat mig i cirka 5 månader på olika sätt, nu lyssnar hon 9 gånger av 10. Nu använder jag bara ett sätt när hon gör något hon inte får- jag knäpper med fingrarna och säger NEJ!

hennes bror Love var jättetuff som valp, vi hade en testperiod på ca 8 månader, men på honom fungerade inget annat än nackgrepp- nu behöver jag nästan bara säga nej.

Loveferrets
2009-06-15 15:50
0

#18, Tålamod och vara konsekvent var det ja hehehe….du är en PÄRLA med din info TACK….

JossanH
2009-06-15 16:31
0

Illrar är individer och vad som funkar kanon på en kan ge motsatt effekt på en annan. Jag har alltid haft en ganska hög bittollerans när det gäller bus. Pegasus (som nu är 5) var hopplös som valp och bara skulle bita. Jag sa Nej nöp till honom i nacken och puttade iväg honom på golvet och han bara studsade tillbaka och bet mig igen. Detta upprepades ofta, ofta och jag såg ingen effekt av det men jag gav det ändå några veckor. Plötsligt var han lugnet själv och allt som jag trodde hade gått honom förbi hade plötsligt fastnat i hans huvud.

Nu behöver jag aldrig skälla på honom mer än bara säga NEJ när han klänger upp på bordet när man äter. Det känns som evigheter sedan jag fostrade en iller… :)

Dexter (6 år idag) var döv så honom nöp jag bara till i nacken om det var något han gjorde fel och tro det eller ej men han är den iller som fattat bäst vad jag vill av honom. Nu var det år sedan han "fostrades" senast.

Triton var däremot en annan femma.. Han var en bitig valp sm gärna sätter sig upp mot folk. Han är nu 3 år och mopsar fortfarande upp sig mot okända människor. Det som fick bägaren att rinna över för min sambo (som var svårt utsatt av Skitens attacker) var ett bett när han inte fick gå in i badrummet så han bet helt sonika tillbaka och efter det har deras relation stärkts nåt enormt. Nu är det mer hans iller än min faktiskt.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
2009-07-18 08:25
0

Det har nu gått en tid och han är som sagt 13 veckor, han testar mina gränser än, Fann ett knep som jag ville höra med er om.

När Simon bits hela tiden så lägger jag honom på rygg o håller honom stilla tills han lugnat ner sig, jag släpper lite efter hand o e han fortfarande stissig o ska hugga efter händer/fötter så håller jag kvar honom, jag får göra detta ett antal ggr. Hur märker man egentligen att det verkligen ger någon effekt ? Jag menar, vi gör ju samma procedur vareviga dag. Han biter jag håller han kvar , han biter jag håller han kvar o så fortsätter de.

Är det någon som gjort något liknande eller tycker ni att jag är för "rå" mot honom ?

sarae
2009-07-18 14:32
0

Jag skulle själv aldrig använda mig utav dominans eller fysiskt våld (som jag anser att just detta grepp är), då jag anser att det är fel och fullkomligt onödigt, och i det långa loppet anser jag att det gör mer skada än nytta. men det här är min åsikt.

Saga85
2009-07-18 16:47
0

I början brukade jag ta upp, fya och hålla fast Maja, men har slutat med det. Har upptäckt att det funkar bättre att helt enkelt säga ifrån med rösten, som i #11, och ignorera. Ibland kan det dock krävas lite mer fysiskt. Som när vi satt på en buss och Maja fick ett ryck och högg till så att det började blöda i "kärlekshandtagen". För att lugna ner henne sa jag först ifrån, sedan la jag henne på rygg till hon lugnade ner sig. Höll inte fast hårt, bara så att hon inte kunde vända sig om. Efteråt gick hon och gosade in sig i famnen på mig, så det funkade. Den gången.

Loveferrets
2009-07-18 21:48
0

Jag vill förtydliga att jag inte håller hårt i honom när han läggs på rygg. Han lyssnar inte på rösten alls.

Sara
2009-07-18 22:00
0

Dominans är det som djuren använder sig av med varandra, de dominerar med kroppsspårk, ljud och fysiskt. Jag tycker inte det är fel att använda dominans för att få djuret att förstå att det gjort fel. Vi dominerar djuret så fort vi sätter oss själva i högre rang än djuret, när vi anser att det är vi som ska bestämma.

Allt som djuret tycker är obehagligt, tråkigt är saker man kan använda för att fya djuret utan att för den skull bestraffa med våld.

Jag anser inte att fysisk bestraffning är fel så länge man inte använder våld. Alltså en lättknuff bort från foten, lägga på rygg osv är en fysisk bestraffning bara då det upplevs obehagligt av djuret.

Exempelvis så bör man lära djuret att när man håller i det så ska det stanna där och inte hela tiden försöka ta sig ner. Dominans av oss, dock kan man göra det trevligt genom att klappa, klia osv men fortfarande är det dominans.

Sara

Loveferrets
2009-07-18 22:08
0

#26, tack, Problemet e att han inte bryr sig om vad jag säger, Han verkar inte se de som obehagligt heller när man lägger han på rygg så jag vet ärligt talat inte vad eller hur jag ska göra ?

Pirjo
2009-07-18 23:19
0

Det här med att lägga dom på rygg och hålla dom där brukar jag kalla för "döda-hunds-greppet" och det fungerar, för mig i alla fall, om man orkar med att hålla på ett tag. Har själv tagit den dusten med en ranghög okastrerad hane som försökte ta över. Vi höll på i en veckas tid dagligen i princip. Men även om han inte verkade påverkas av de hela så godtog han till slut att jag var "flockledaren" och att jag stod högre i rang än vad han gjorde. Så mitt tips är att bara fortsätta med "döda-hunds-grepet" tills h*n förstått att du är ledaren.

Och när man använder rösten, speciellt som kvinna, sänk röstläget. Kvinnor hart ju oftare en ljusare röst och då behöver vi morska till oss. Och en sak till, när vi sänker röstläget så förändras ofta också vårt kroppsspråk och vi blir mer dominanta på det sättet också. Det kan tyckas märkligt men faktiskt, det brukar fungera…

Sara
2009-07-18 23:28
0

# 28 Håller helt med om röstläget! Riktig basröst ska man använda.

Sara

Loveferrets
2009-07-18 23:33
0

#28, okej så ditt förslag är att jag ska fortsätta med samma taktik. Det e väl de här med tålamodet antar jag hehe. Jag har testat de här nu i 1.5 vecka så det är iofs bara en kort tid. "döda-hund" greppet lät inte så tilltalande kan jag ju säga 27 men om det faktiskt kan funka så är det ju värt det.

Men hur märkte du att han märkte att du var ledaren sen då ?

Jag har en väldigt ljus o pipig röst så när jag ska låta grov eller liknanade så blir det inte så bra. :lola:

Sara
2009-07-18 23:43
0

# 30 Men det behöver inte låta bra, bara grovt. Flört

När du lägger honom på rygg så klia, klappa inte honom.

Jag har märkt att uppfostring av iller är beroende av att man är konsekvent. En dag så fattar illern /ger upp och så är det bra sen.

Sara

Loveferrets
2009-07-18 23:56
0

#31, hahahaha du e rolig,, men jag har absolut ingen grov röst.

OBS…. de har jag ju faktiskt gjort, klappat/kliat honom på magen under tiden hehe.

Hur lång tid ska de ta tills dom ger upp då ? Det här med att vara konsekvent e nog inte heller min starka sida, har aldrig haft en sån envis iller nånsin,  han e verkligen olydig om jag jämför med mina andra jag haft hahahaha

Bayliz
2009-07-19 02:14
0

söt han var. om du får ett resultat av ditt sökande efter bra metod så tipsa mig, vi ska få hem våran lilla bayliz om cirkus 3 veckor och kan vara bra att ha en del metoder att testa. sedan kan jag säga av erfarenhet efter som jag studerar djurvård så, det bästa sättet att träna ett djur är att använda sig av deras språk (metoder) gör dom illa dig så ge ifrån dig ett skri och gör de någe fel fräs och läg ner den på golvet och håll ögon kontackt tills den viker bort. detta är ett av djurens tecken på att den ger sig.

lycka till :)

Loveferrets
2009-07-19 02:18
0

#33, han tackar för komplimangen.. jag har fått en hel del tips här o har provat de flesta , de som jag tror ger bäst effekt på just Simon är att jag lägger honom på rygg, håller honom kvar tills han lugnat ner sig men samtidigt verkar han inte se de som nått obehag men har fått tips att jag ska fortsätta vara konsekvent.

Min röst lyssnar han inte på då den är så pipig haha så jag får ta till andra metoder.

Lycka till med Bayliz o glöm inte spamma med bilder sen hehe.

Sara
2009-07-19 14:45
0

# 32 Då är det inte konstigt att det inte fungerat. Om du klappar på honom samtidigt så tar han det inte som ett straff utan som belöning, det är ju gott att bli kliad på. Glad

Sara

Loveferrets
2009-07-19 17:22
0

#35 hahahahahha , Lovferrets e en knasboll  Foten i munnen

Sara
2009-07-19 18:28
0

Skrattande

Sara