Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 591 ggr
Lissi08
0

Första Fästingen på Ior :(

Jag märkte percis en oinbjuden gäst på Iors rygg och jag har ingen aning om hur jag på bäst sätt kan få bort den. J"#@ln har börjat suga blod men är inte så stor och det jag är rädd för är att inte få ut hela den och att huvudet blir kvar eller liknanande. Jag har ingen som helst erfarenhet utav fästingar varken på illrar eller något annat djur.. Lite hjälp skulle sitta fint tack i för väg :)

Aviendha
0

Antar att du inte har någon fästingpenna till hands.. Annars går det ju att ta de små rackarna med pincett. Ta så nära huden som det bara går och dra rakt upp (för att inte i onödan bryta av huvud eller ben som stannar i värddjuret) och man bör ta dem så tidigt som möjligt. Iaf vad jag hört men jag ska erkänna att jag inte heller har erfarenhet av fästingar. Har vart benådad från dessa äckelkryp hemmavid fram till 2-3 år sedan..

Strumpan
0

Jag har aldrig hittat ngn fästing på illrarna, däremot har jag plockat MÅNGA på min häst. Jag hittade en liten rackare krypandes på golvet typ 15cm ifrån mig när jag lekte på illrarna. Kan säga att det gick en "liten" rysning genom kroppen. Någon av dem måste ha bjudit med den hem från en promenad.

Mvh Jenny

[Nininosen]
0

Stackars Ior! Nyp fästingen med pinsett.

sotlynx
0

Här kryllar det av fästingar. Har redan plockat flera på alla djuren, mig också! Det som gäller är iaf att dra ut dom fortare än kvickt! Jag tar bara naglarna! Det blir en vana..Skrattande

Sara
0

Bläää, avskyr fästingar!

Sara

Aviendha
0

*Ryyyys*! Tror jag packar väskan och flyttar till norra Lappland!

Catti
0

Jag har haft 3 illrar och jag har aldrig sett nån fästing på dom… inte ens efter skogspromenad Förvånad … klart dom kan ju haft några kryp på sig utan att jag sett,  eeew!

sotlynx
0

Bra ide…. men tänk på myggen som finns där.

Aviendha
0

Mygg fixar jag, inga problem. Har dock bara sett en enda fästing i mitt liv men jag tror jag föredrar mygen alla dagar i veckan ;) Vi kan bygga ett stort myggtält där illrarna får gräva fritt i blötmyrarna =) Vad säger ni? ;)

sotlynx
0

Nä fy fan! Hellre drygt 40 fästingar per sommar än massa mygg! Jag tror jag blivit immun mot borrelia..

Aviendha
0

*svimmar nästan* Är så abnormt glad att jag inte är såhär långt söderut under större delen av sommaren av just fästinganledningen.

Goseiller
0

Jag bor ganska ångt ner i södra Sverige och vi har fästingproblem här kan jag ju lova. Jag bor i en havsstad och det är till och med så mycket fästingar på en ö att du måste vaccinera dig innan du får besöka ön.

Nu har jag själv ingen fästingfobi så för min del är det lugnt. tror man har blivit van då många av familjens hundar har haft fästingar, men mygg är jag inte alls glad i. Dom bits ju så det gör ont och är ganska så irriterande för dom är enormt envisa. Påminner ganska mycket om iller i vissa lägen Flört

Satmaran
0

Funderar på om jag egentligen sett en fästing irl? Hmmm.. minns inte eller så är det så länge sedan att jag förträngt det ;)

Myggor gillar verkligen mig! Jag är en superb landningsbana för dessa vidriga små blodsugare. Jag epilerar både armar och ben, så inget hår besvärar för dem vid landningen :P Jag får dessutom en infernalisk klåda som håller i sig upp till en vecka. Numera får jag behandla myggbett med kortisonsalva. Det hjälper lite i alla fall.

Faxlin
0

Fästingar är inte trevliga. Och dessa små gynnare har vi plockat massor av här hemma på hundar under åren. En och annan på hästarna med tyvärr. Men helt klart mest på hundarna.

Myggor, ja här är myggorna så många att samhället har en fest varje vår (som en gårdsfest) där vi firar myggornas återkomst. Vi menar de kommer varje år oavsett vad vi tycker så då kan man göra det till en fest i alla fall. Men de är verkligen jobbiga.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinaIsabell
0

Tycker ni alla kan flytta upp till Kiruna till mig. :D Så får jag många illrar att leka med.

Har aldrig någonsin sett en fästing och jag tror inte jag hade pallat att dra ut den från mig. Jag är så himla rädd för insekter att jag hade slagit sönder den och så hade huvudet suttit kvar i min hud och jag hade fått massa möjliga infektioner och sjukdomar och förmodligen dött av skräcken. :)

Och det är faktiskt inte så mycket mygg här. Bara ifall man är ute i skogen eller på gräsängar eller så. Men i stan finns det inga.

Fast ni vet ju vad man säger, i Norrland är myggen så stora att det är skönt när de suger. ;P Haha

Någon som vet hurpass mycket fästingar det finns kring Piteå?

Loveferrets
0

Tack o lov har man än så länge inte drabbats av de o skulle Simon mot förmodan får de så åker jag hem till närmaste illervän som kan dra ut den åt mig hahahahaha… Är livrädd att inte få med huvudet på den…o sen e jag rädd att de gör ont på honom när man drar ut den,,,

leo-
0

Har ganska nyligen plockat en på Ricky men det är den enda jag sett

gjorde min egen plockare av en kulspetspenna (höljet) och stack en tråd ögla igenom den så att öglan var vid spetsen av pennhöljet. Höll i pennan med tre fingrar och baksidan av handen om höljet  och drog åt med tumme och pekfinger funkade perfekt

Det är klart att dom känner av det det gjorde iallafall Ricky men när den var borta och han fick lite gott så var det snabbt glömt

Pincett funkade inte alls på honom han rörde sig förmycket

för fästingplockare med ögla gav jag 65kr på apoteket dom hade en annan modell oxå men den verkade klyddigare den hade ett hål som såg ut som en droppe som man skulle få igenom fästingen och sedan dra den mot spetsen på hålet för att få fast den

Öglan är smidigare bara lägga runt och släppa knappen

Sabina-old
0

Max är 4 år o ute i stort sätt hela tiden på sommaren, inte en enda fästing har han haft :P

LinLin
0

Risken att smittas av någon sjukdom från enstaka fästingar är väldigt liten.. Jag tycker den här fästingarplockaren är bättre än pincett, man behöver inte oroa sig för att nypa djuret.

Bogey
0

Fästingar är läskiga kryp.

Tog en på mig själv härom dan. Hade varit ute på grönområdet med Bogey och säkert fått med den därifrån då det ofta springer rådjur och harar där.

Som tur var hade den inte satt sig fast än utan kröp runt på mitt ben och letade efter det optimala stället att bita sig fast på. Brrrr

Har ännu inte hittat nån på Bogey. Kanske beror det på att han fick Frontline-behandling mot öronskabb i maj så det kanske sitter i lite fortfarande.

För er som var på träff i Falun så var Bogey färdigbehandlad och skabbfri lagom till träffen.

Loveferrets
0

#19, ja den såg ju faktiskt mild ut hahaha.

En fråga, är det inte oftast där gräset är högt som de brukar finnas fästingar eller kan det vara så illa att det även är på kort klippta gräs ?

Jenahbella
0

har varken sett myggor eller fästingar i år! har nog aldrig haft/sett nån fästing heller! förutom en ja hittade på golvet som antagligen kom från en hund jag hade vart hundvakt åt :P fattade inte ens va de va när ja skulle suga upp "skräpet" med dammsugaren exploderade den å de va en blodfläck på golvet :P blä!!