Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1365 ggr
Madde
0

Drömyrke.

Om ni fick fantisera helt fritt vad skulle ni då arbeta med?

Vore jättekul och höra vad ni har för innersta önskningar och vågar ni leva ut dem???

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sarae
0

Veterinär….gärna åka runt i världen och hjälpa djur…få stopp på djurplågeri, pälshandel, tjuvjägare etc..

domiino
0

frilans fotograf eller skribent. Vill inte intervjuva människor, bara skriva. eller kanske hårdrocksskribent =)=)

Madde
0

Jag måste faktiskt fundera en liten stund innan jag svara på något drömyrke. =) Vill inte förhasta mig. =)

Faxlin
0

Jobba med djur.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

antingen skulle jag vilja bli biokemist eller jobba med provrörsbefruktning. :)

[Falo]
0

professionell kenospelare

NinaS
0

Mitt drömyrke är helt klart djursjukvårdare. Av någon anledning läser jag till sjuksköterska… Men vissa likheter finns ju.

Nettan
0

Jag älskar att laga mat och att baka. Jag skulle vilja ha ett café med hembakta saker.

Missy
0

Jag har alltid velat bli veterinär och det visade sig att utbildningen var till och med intressantare än jag hade trott.

DG
0

Jag skulle vilja vara fotograf.

elle
0

Jag måste säga att jag har hittat mitt drömyrke och fått möjligheten att leva den drömmen i nära 1,5 år nu.. Jag jobbar som animatör! Det är fantastiskt roligt. En dröm sedan barndomen faktiskt. En tuff branch, men jag hoppas jag får vara med länge! Skrattande

JerryLee
0

Att kunna prata med djur! Det hade varit intressant.

Eller kunna utbilda sig till teckentolk!!!

domiino
0

#12 ursäkta men jag måste bara fråga, vad menar du med teckentold? att du är tolk mellan hörande o döva eller har jag missuppfattat det?

JerryLee
0

#13. Helt rätt gissat.

Vi har en dotter med handikapp. Hon har inget tal så vi använder endel tecken och bilder till henne. Men det hade varit kul att kunna det flytande!

domiino
0

#14 aaah då förstår jag. Men du, ni kan ju kolla med komunen eller komvux, dom brukar ha teckenspråkskurser om jag inte missminner mig helt fel.. Tecknade flytande när jag var liten då jag har en döv/hörselskadad bror men idag har jag tyvär glömt av det mesta. Vilket jag ångrar stort, men ska nog börja läsa på det igen så fort jag får tid =)

Madde
0

#11: Vad roligt yrke du verkar ha elle.

Vad animerar du? Vore intressant och höra.

När jag var mindre ville jag bli skådespelare men nu när jag har blivit äldre så har jag dragits mer åt Foto och film.

Så att jobba med foto i framtiden vore en dröm. =)

Theres
0

Jag ska bli skådespelerska =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Eller regissör, nej, både och, annars författare, golfproffs om jag skärper mig, men det känns lite sent ute… sångerska vore kul med…

Men jag vägrar göra nåt jag tycker är tråkigt bara för att få pengar, ovanstående är det jag verkligen vill!

golf.ifokus.se

NeoTech
0

Jag tillhör väl även jag dom som jobbar med det jag alltid velat göra, jag jobbar som programmerare, webdesigner, fotograf inom reklam och marknadsvärlden. Med alltifrån att skapa hela kampanjer till endast några få nyckel komponenter.

Har jobbat med det i närmare 8år nu. Och kommer nog aldrig sluta även om man ibland bara känner att man vill kasta in handduken och börja jobba som godispackare på ahlgrens eller något liknande.

Maria.G
0

Att få jobba i en djuraffär. det vore en dröm….=)

Theres
0

Jag vill vara med i ica-reklamen :)

golf.ifokus.se

Weazel
0

Jeg skal bli vetrinærsykepleier, har ett år igjen til jeg er ferdig. Men drømmen er å bli hundeinstruktør og ha en liten gård hvor jeg kan ha krisehjem og omplassering for hunder som gjerne også trenger litt ekstra trening, og ildere, i tillegg til å ha kurs for hunder og eiere. En dag blir kanskje drømmen sann… Jobber mot det selv, ihvertfall. :)

Shelby
0

Jag tror jag håller på att utbilda mig till mitt… Matros. Jag älskar havet och det finns inget bättre än när det gungar. Bara det att det är tråkigt att jag inte kan förena mina största intressen, Hav och iller.

Theres
0

illrarna kanske kan fånga fisk åt dig? :O

golf.ifokus.se

elle
0

#16: Just nu är vi i slutet av en animerad kortfilm för barn. Jobbade på en långfilm innan denna (också den riktad mot barn). Plus en kort animerad dokumentärfilm. Då de fortfarande ännu inte kommit ut så får jag inte nämna något… Hemligt, hemligt…hihi   Men snart så..

Jobbar i olika tekniker. Skolad i tecknad animation, men från de projekt jag har jobbat på nu har jag fått erfarenhet både av dockanimation och cut-out.

Till alla er som drömmer så rekommenderar jag att våga satsa. Man kan få kämpa hårt för att nå dit upp, men jag tror att om man verkligen vill så kan det gå! Man har oanade krafter att kämpa med för något man verkligen brinner för. Om det sedan ändå inte riktigt går så som man tänkt sig så kan man iaf känna att man har försökt! Tänk om det skulle gå!

Ni är ett härligt gäng här inne! Jag önskar att ni alla får njuta av era drömmar nån dag!!
Kram på er! Glad

Shelby
0

#24 eh nej, jag utbildar mig inte till fiskare, utan matros. Det e de som håller båten fin och körduglig, oftast på större båtar som stena-båter eller liknande.

floppy
0

#26 Det är det jag helst av allt skulle vilja göra igen. Blev färdig me min matrosutbildning -97. Var ut o jobba några år o sen blev det skolbänken igen…

Så jag svarar som Shelby drömyrke: Matros, fast det är nånting jag bara får fortsätta drömma om nu när man e mamma… Fundersam

Theres
0

#26 jag menade så du fick något att äta =)

golf.ifokus.se

Jaha-jaa
0

jag hade velat ha fast jobb innom foto helt klart! nu e jag bara hobby/frilans fotograf men de duger bra för man sysslar ju med de man gillar =)

annars så hade jag velat jobba med djur…

[Luna]
0

Jag vill jobba på djurhem som tar hand och omplacerar övergivna djur av alla sorter. Framförallt hundar.

leo-
0

Kung i sverige

inget större ansvar. bo fint, ha trevliga bilar ,äta en nobelmiddag då och då.resa och klippa band

det hade passat mig

-eM-
0

Gud, vad svårt. Jag vill jobba med design och reklamfoto. Skulle vara jätte roligt att få t.ex. begränsat med pengar och få inreda ett helt hus. Men fotograf är det jag tänker börja med att utbilda mig till. Sen får man se vad som sker.

Alwyn
0

Jag utbildar mig nu till biolog med zoologisk inriktning. Hälst av allt vill jag ägna mig åt att hjälpa djur. Först jobba med utrotningshotade exotiska djur å främja detas utsikter, och senare kanske forska lite vid någon nationalpark utomlands, och till sist när jag stadgat mig vill jag öppna djurhem där alla hemlösa djur är välkomna! Jag ska göra allt för att uppnå mina drömmar! Glad

Smeagol
0

Jag skulle vilja bli djurpolis. Fast de finns inga sånna i sverige. Så de lär väll inte bli aktuellt! Ni vet de som är på animal planet!! Fast vet ej om de yrket hade passat mig så bra egentligen. Snacka om att de jobbet måste ta på psyket!! Att få se massa djur som lider…

Annars så har jag väll inget direckt drömmyrke…jag vill bli alt möjligt!! suck…inte lätt att välja!!

Borgarn
0

Mitt dröm-Yrke är helt klart Veterinär! =)
Men skulle gärna vara vara djurvårdare på en djurpark, som kolmården. :)

Thaijna
0

Jag har ingen aning om vad jag skulle vilja jobba med. Ville bli veterinär, men är ganska känslig så jag skulle inte kunna operera ett djur eller så. Och så är jag ju pälsdjurallergiker, så då funkar det ju inte. Ville bli fotograf också, och började extraknäcka på en tidning som fotograf, men insåg att jag inte kan ta bilder på kommando, jag måste ha en viss känsla (svårt att förklara) för att bilden ska kunna bli bra, så foto får nog bara vara en hobby för mig. Nu har jag ingen aning om vad jag vill arbeta med. Det är lite jobbigt då det inte är så långt kvar innan jag tar studenten :P

Pojkvännen har en massa idéer hela tiden och ska bli helikopterpolis och artist, och skivkontrakt har han redan hunnit skaffa :P

Velsan
0

jag har alltid velat ha en röst i en disneyfilm, sen skulle jag vilja studera späckhuggare under ett år, jobba i en bra djurtillbehörsaffär vill jag göra också. just nu analysrear jag spannmål:P haha

cannaydia
0

drömyrket, hmm ja finns det ett sådant?…nu jobbgar jag iaf med något jag brinner starkt för -hundar som av olika orsaker hamnat på hundstallet. Riktigt roligt att få arbeta med djuren, tufft både psykiskt och fysiskt men ett underbart jobb!!!!Skrattande Precis vad jag vill hålla på med, men ändå har man massa andra drömmar som ligger o tryckerFot i munnnen

Madde
0

vad skoj det var och läsa om era drömmar. =) Hoppas att fler vågar och vill dela med sig. =)

emoflickan
0

Mkt djurjobb =) visst vore det kul att få hålla på med djur. Men nästa år ska jag söka till missbrukarvårdslinjen, och förhoppningsvis i framtiden kunna hjälpa människor med missbruk.

Smeagol
0

emoflickan. vad går man för linje för att bli det?? Vad behöver man ha för att komma in där?? och vart ligger det??

Sara
0

Åklagare/advokat/domare.!  Eller psykolog.. Men men, som för många andra var jag faaasligt trött på att plugga.

Närmsta jag kommit min dröm är väl att jag alltid får skriva alla brev till myndigheter för min familj och vänner… och att jag utbildat mig till undersköterska med inriktning psykiatri.

Sara

emoflickan
0

Smeagol, den linjen finns i Eskilstuna, tror att betyget var runt 16.0 eller nåt sånt, ganska lågt jämfört med allt annat =) Linjen heter missbruksvårdslinjen om jag inte minns helt fel.

Smeagol
0

oki…jag är inte så inne på betyg!! Men ska man ha högskole utbildning. eller gymn??

ronja
0

alltid drömt om sedan jag var liten att få jobba med djur.. Min allra största dröm är att jobba med hästar, ha ett eget stuteri och kunna leva på det.. men, men.. det är just nu en ekonomisk omöjlighet.. så jag jobbar istället som undersköterska på ett äldreboende (som jag trivs otroligt bra med) och får istället ägna fritiden åt djur =) Men om allt går som planerat, så betäcker jag mitt sto nästa år, så då förverkligar jag ju min dröm på sätt och viss i liten skala iaf..hihiGlad

emoflickan
0

#44. gymnasiebetyg eller högskoleprovet.

leeanlej
0

skulle vilja bli inredningsdesigner(har jobat lite som det) Och så vill jag starta butik med inredningsdetaljer. Hittar bara ingen bra lokal.

TessanK
0

jag gå just nu omvårdnad åsj ag skulle vilja bli sjuksköteska..

Madde
0

#48: Ja då är du på god väg och bli det du vill jobba med. =) Kul med folk som följer sina drömmar. =)

Madde
0

Finns det någon mer som vill dela med sig av sitt drömyrke. =)

smurfb
0

Drömmen vore att slippa jobba överhuvudtaget. Men att jobba som systemutvecklare känns rätt bra. Okej pröjs och slappt jobb Cool

sarae
0

måste då dela med mig igen….veterinääääääär ;) men eftersom det inte går så får jag fortsätta på samma spår å bli civilekonom, men efter det tänker jag läsa lite kurser om te.x djurrätt å annat åt det håller…så man kanske kan kombinera de två å kanske jobba inom djurskydds myndigheten eller nått åt det hållet ;)

LeeLoo
0

Skulle vilja bli skådespelerska, dansare, prinsessa, sångerska men trivs otroligt bra med det jag gör just nu. Är nämligen massageterapuet & Aromamassör bland annat. Har funderat på att utvecka illermassage!?Flört Vad tror ni om det? Hehe

Madde
0

Hmm Aromamassage och massageterapuet låter ju inte helt fel. Och besöka. =)

Hmm illermassage skulle nog vara uppskattat till viss del då våra illrar knappt kan vara stilla i 3 minuter. =)))

Malena
0

Mitt drömrke är djursjukvårdare som jag håller på att uppfylla =)

Madde
0

Ja det finns inget bättre än att få uppfylla sina drömmar. =)

holtz
0

mitt drömyrke är att bli världens mest framgångsrika fredsmäklare..nee ja skojar faktiskt inte!!

LeeLoo
0

#54 ne hm det är väl det som blir problemet hur ska man få en iller att vara stilla längre än nån/några minuter!? ;) Men jag ska exprimentera med massage på en valp och se och lära mig av honom tänkte jag…

Madde
0

58: Ja exprimentera dig fram så får vi se hur det hela slutar. =)))

tessa
0

#34: Skulle också vilja jobba som djurpolis, önskade att något sådant fanns i Sverige, det behövs!

Aelsklinn
0

Jag har nog flera drömyrken… Dels det som jag ska börja läsa till i vår; dietist. Annars skulle jag kunna tänka mig veterinär, eller om jag vore duktig på något konstnärligt (vilket jag inte är), typ dreja eller glasblåsa vore kul att kunna!

Aelsklinn
0

Ja! Eller aromaterapeut och massageterapeut! Det skulle jag vilja bli! Jag kollade till och med upp utbildning och sådant, men det var så dyrt och så skulle jag har behövt skaffa lägenhet i Gbg, och det var inget jag var direkt sugen på heller… Men man kanske kan ta en sån utbildning när man blir lite äldre. Då ska jag nog starta eget, nån slags friskvårdskonsult ska jag bli då, som kan ge kost och hälsoråd (ska ju läsa till dietist), och samtidigt ge massage och arbeta med aromaterapi (det håller jag på med som hobby).

animal-lover
0

djurskötare i djurpark (rovdjur) =P

mvh Denise

LeeLoo
0

#62 låter ju kanonbra! Du kan ju ha det som extra inkomst ialf. Precis man kan ju ta det senare i livet oxå.. En på jobbet hon var på Gran Canaria och utbildade sig till massageterapuet.. Men jag vet utbildningen på Axelsons är dyr. Men det finns nån folkhögskola där det ingår en massör utbildning man får kanske bara betala 6000 kr själv eller så… Det är ngn typ av hälso grej som en på jobbet har gått.. Ska fråga vart!

Aelsklinn
0

Ok, vad shysst. Men blir man massör då eller massageterapeut? Det är någon skillnad där tror jag. Att man som massör inte kan "bota" åkommor och sådant som massageterapeuter kan… Fast jag vet inte säkert.

Sabina-old
0

Jag vill bli hundpsykolog eller en expert inom djurvärlden som får åka till afrika, australien m.m och jobba med alla möjliga djur på djurparker eller i det fria (bergsgorillor, pandor, tigrar m.m.) och se till att alla djur har det så bra som det bara går.

Madde
0

#66: låter som ett intressant yrke Sabina. =)

sofie
0

Mina drömyrken har alltid vart frisör eller florist. Och jag har testat på båda nu. Men jag trivdes mest som florist.

Eelin
0

jag har tur och redan funnit mitt drömyrke. just nu studerar jag men har småjobb som journalist som jag läser till. jag rekomenderar det till alla som har viljan "att förändra världen"!

Maria.G
0

Djurskötare på ett zoo! det e min dröm!

jakobssonlina
0

dömyrke jag önska att jag kunde få ett jobb är trött på att gå hemma

devilbrud
0

Jag skulle jättegärna vilja vara tatuerare men som sagt så ska man ju kunna rita och teckna ganska bra och det bästa jag kan rita är streck gubbar!

Madde
0

#72: Men alla har vi rätt och drömma. =)

LeeLoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu när tråden är uppe så kan jag ju tillägga att illermassagen går bra, de ligger ju inte stilla länge. Men nån/några minuter i famnen så de kan få lite nack/skalp massage. Mina tussar tycker att det är skönt!

Ta 2-3 fingrar beroende på hur stort huvud din iller har. Lägg på ett tryck och för fingrarna i små cirklar utan att glida. När du masserat lite på ett ställe byt och massera på det sättet hela huvudet. Ta sedan 2 fingrar och dra från "pannan" till "skuldror" några gånger. Stanna vid "nackbasen" gnugga lite och om din lilla tuss verkar gilla det börja om från början. Prata gärna lugnt och vänligt i början, checka läget.

Madde
0

Bara för att du varit så duktig och beskriva hur du masserar ska jag banne mig testa det. =) Får se om jag har någon iller som vill ställa upp som försöksiller. =)))

ViktorMarina
0

#74, Jag testade på Aiia ikväll när hon vilade hos mig, och det verkade uppskattas :) Hon somnade och sov 3 timmar på min mage efter det, så jag tar det som att hon var nöjd :P

LeeLoo
0

#76 haha, vad mysigt! Vad roligt att du berättade det! Glad

#75 Madde lycka till! Flört 

Lägg handflatan på illern dra från huvudet och bak mot bakre delen av kroppen med höger & vänster hand, arbeta växelvis med ett lätt tryck.

ViktorMarina
0

#77, jag älskar massage, det kan man inte få/ge för mycket av tror jag :) Du har inga tips för att massera liksom mage och tarmar? har hört att man ska göra det på bebisar (människobebisar alltså, haha), och tänkte att det nog kan vara bra att göra på djur också.. eller? Jag brukar bara lätt smeka henne på magen och ibland med lätt, lätt tryck.. hon verkar tycka att det är jätteskönt, hon slappnar av enormt när man börjar med magen :)

LeeLoo
0

#78 jo att stryka på magen brukar jag göra men har ej gjort någon direkt massage där, ska fundera lite på det..Vet ju hur man gör på människor men ska fråga om de brukar göra någon spec mag/tarm på t.ex. katter..och fundera

Madde
0

Ja du inte blev det något 3 timmarsmys för min del inte. Benjamin sov när jag tog upp honom men sen blev det full rulle istället. Så massagen var väl inte så uppskattad av honom.

Sen tog jag upp Xac och tänkte testa på honom men han sov så fint i min famn att jag inte ville förstöra det då han inte är någon mysgrabb inte. =)) Sen somnade vi båda sittandes i soffan. =) hihi

Faxlin
0

Jag har ändrat mig. Mitt drömjobb vore att få ett jobb. Precis vilket som helst faktiskt.
Gahhh, vill inte vara arbetslös längre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

#79, vore jättebra om du kom på hur man ska göra, du som har kunskapen :) Själv improviserar jag bara.. och hon tycker att det är lovely! Så om man visste hur man gjorde RÄTT så vore det nog ännu bättre;)

UlrikaG
0

jag går väl utanför ramen då jag drömmer om att vara delägare i ett gym som inriktar sig på allt :)

massage, soling, PT, vikter, klasser… allt skall finnas och alla skall vara välkomna :)

håller så smått på och utbildar mig till PT och friskvårdskonsulent, vill gärna läsa kost längre fram, men idrottsskador är det jag vill jobba med som specialområde, samt föreläsa i mindre kulbbar då de oftast ligger flera år bakom de större klubbarna, och allra helst då vända mig till fotboll :)

sedan har jag en liten dröm om att en dag öppna ett "illerdagis"

ett akuthem och semesterhem i ett :)

[Falo]
0

kvallitetskontrollant på Hästens låter inte helt felFundersam

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.