Tandsten
hejsan
Undrar om det är någon som ar tagit bort tandsten på sin/sina pälsbollar hos vetrinären??
Hur mycket fick ni betala?
Söver dom iller eller hur går det till?
De tog tandsten på Phoenix när han redan var sövd för kastration och det gav jag inget för. Men antagligen så är det sövning som gäller oavsett, svårt att hålla dem stilla. I Östersund skulle sövning plus borttagning med ultraljud kosta 800kr om jag inte minns helt galet, vart ett tag sedan jag fick den prisuppgiften.
Paulina

Mitt ex ränsade tänderna på Oliver, jag höll och han skrapade med en en tandstensskrapa, en sådan där man har hos tandläkaren. Kanske värt att testa först? Fungerade fint för Oliver. Zeke gnagde bort sin på kycklingvingar.
Carpe Diem

#2 vet man inte hur man gör är det bäst att först någon som kan visar. du kan lätt skada illern tandkött och även förstöra emaljen på tänderna.
#1 okej det var inte så farligt ändå,
#2 Vågar inte ge oss in på det eftersom hon är riktigt jäklig när det gäller att hålla i henne med tvång

Jag sa att det var ett alternativ till att söva ner illern och dessutom undvika dyra veterinärskostnader i onödan. Jag anser att man enbart ska söva ett djur i nödfall. Får du bara loss en bit tandsten så gick det andra av bara farten. Är man bara försiktig så är det ingen fara.
Carpe Diem
#5 jo det är ju klart, enda problemet är att mercedez inte går att tvinga då blir hon värre än när man rensar öronen och det är det värsta hon vet, Både jag och min sambo håller i och min syster eller en polare rensar öronen, sen är hela dagen förstörd anser hon. hehe

När jag var på blandras hundutställning så fick jag tips av en domare som var väldigt kunnig inom hundens hälsa (kost, vikt osv.)
Hursomhelst så sa han att aloe vera tandkräm (för människor) fungerar jättebra och att tandsten lossnar som poppcorn. Mamma och jag köpte varsin, jag har inte behövt testa på mina än då dom inte har någon tandsten men hunden Bozze hade mycket pga. att det lätt fastnade i hans små tänder och på bara nån dag så märkte vi stor skillnad och idag är han jätte fin och rodnaden i tandköttet är som bortblåst. Vi hade vi tänkte söva honom pga. han avskyr att man skrapar på tänderna men nu slipper vi som tur sövningen=)

#7 vad heter tandkrämen exakt? och vart finns den att köpa? vanlig affär eller apoteket? kan ju vara bra att köpa hem så man har om man börjar se lite tandsten.
verkar inressant så jag lägger in en ruta så jag kan följa tråden lite närmare :)
Aloe vera tandkräm, de var som tusan, ska jag nog testa hehe. Tror nog inte de spelar så stor roll vad tandkrämen heter exakt bara de var aloe vera, annars hade hon nog noterat de.

#10 jo men det är ju mer eller mindre aloevera i tandkrämer eller andra produkter
#11, Men de ska nog stå aloe vera på den antar jag.

Tandkrämen finns på hälsokost / Life butiken. Det är en speciell aloe vera tandkräm och när vi sa att vi skulle ha till våra husdjur så sa dom att det varit fler som köpt just till sina husdjur.
Hittade en bra bild på tandkrämstuben på internet:

Ja den har jag sett, ska jag genast investera i .
Kanske är värt att testas=)
Låter bra, frågan är ju bara om det är bra för illern i fråga, lite får de ju i sig. Sen hur man löser det praktiska, hundar har större gap men redan där kan det vara svårt. Får knappast in en barntandborste i munnen på Avi ;)
Paulina

#16 finns väl små tandborstar på vett kliniker det har jag iaf sett i sundsvall tidigare
Sånna där elektiska tandborstar är väl rätt små? man ska ju inte slå igång den när man bortsar tänderna på illern förståss. Man kan ju ta en som inte fungerar eller om batteriet är slut eller nåt.
#18, ja där sa du en poäng, satt precis o fundera men nu e de löst haha.

Kom ihåg att inte ge dem för mycket eller för ofta för då kan dom nog bli lite dålig i magen. Mamma råkade göra det med Bozze och han blev lös i magen.

#21 man borde ju bara kunna ge dom ytte pytte lite då man ser att tandsten år på g att bildas

#22 Absolut, då får man bort tandstenen lättare och behöver inte ge dem aloe vera tandkrämen så pass länge.=)

#23 jo precis, det är ju inget man behöver göra dagligen på dom =P