Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1431 ggr
[Luna]
0

BOR i bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många här har sina illrar
I stallet?
I bur ute?
I bur inne?

hur många har ingen bur alls utan kanske ett iller rum?
Hur många låter sina illrar ha FRI tillgång till huset/lägenheten utan att någonsin låsa in dom?

Jag har juh som sagt en bur i tre sektioner. (alla hänger ihop med öppningar mellan varann. inne och ute delarna kan man stänga med en kattlucka om man vill att dom inte ska komma ut tex.) en inne med hus och mat/vatten plats. Hängmatta och mys krypin.
En ute del med väggar på tre sidor och tak. Med vattenplats och en massa krypin.
Och en bur som är helt "öppen" de e nät runt om hela även o botten och toppen. Där bor illrarna dom timmarna som barnen är i full gång hemma och på nätterna.
Annars har dom full tillgång till alla rum. Dock inte datarummet när vi inte är här.

Innan barnen va stora nog att gå in och ut som dom ville ägde vi inte ens en bur. Då va hela vårt hem illerns hem. De va massa mysiga krypin här och där både som vi byggt och som illrarna själv fixat. Ibland duger juh inte de man gör lika bra som de platser dom hittar själv :P

Behöver jag säga att jag längtar tills den dagen barnen är så pass gammla att man kan kräva av dom att se till att inte släppa ut någon iller.

Lite nyfiken på hur ni har de. Ibland känns de som man är den ända som har bur. Och de känns hemskt.
Men samtidigt är de juh för att dom inte ska komma ut i de fria utomhus.

sarae
0

Jag har mina lösa i lägenheten, förutom badrummet å min lilla klädskrubb…där e det off limits! e trött på att fiska efter alla mina prylar under badkaret, samt hitta total mördade tamponger överallt….Flört Men sen bor jag ju bara i en etta…

[Luna]
0

hahaha jag skulle kasta ut min soffa. Tog först bort tyget som satt under soffan och där hittade jag en massa skatter.
Hundmat, tröjor, kalsoner, en kniv, lite pennor och en massa strumpor :D

Hmmmm …. hahahah
Vi har inget badkar så mig gör de inget om mina korvar e på toan för dom kraffsar inte i brunnen och så här. (ÄN) peppar peppar :D

Sinja
0

Jag har osså mina lösa i hela lght utan i badrummet o sovrummet när ja sover.

Smeagol
0

Jag har min iller lös i vardagsrummet men har även en bur i de rummet. Det är hans lilla kryp in. Sedan har han transporten som jämt står framme där sover han ibland. Och på sommaren så har han sovit ute på balkongen ganska ofta eftersom de varit så var,t. På altanen så finns en sådan där katt grej. Hoppas ni fattar vad ja menar. ja har plockat i sär den så det är bra de lilla kryp innet kvar!!

Han brukar i vissa fall få sprinag runt i hela lägenheten men då brukar vi st'änga toa dörren.

Luna har du inga bilder på hur det ser ut med burarna?? Skulle vara intressant att se. De är så svårt att förstå annars. tycker jag ialf =)

ang3lica
0

Busan får vara överallt i våran tvåa, förutom på toa. Skulle inte vilja pussa på henne efter att hon kliat sig mot toaborsten!! Skrikandes

Alwyn
0

Jag har Tindra i köket, fast hon får springa fritt i lägenheten en bra stund var dag och busa med kattungen. Annars sover hon i buren på natten och det verkar hon tycka är ok. Jag kan inte sova med en iller lös i hela lägenheten tyvärr. Hon har dock sin skatt-gömma under soffan hehe.

Sotnosen90
0

Jag har min oftast lös eller i koppel med mig.. Det är bara under natten den får sova i buren… Och då har jag en törre bur så hon har utrymme…. Glad

holtz
0

Här hemma går hon lös i hela lägenheten förutom badrummet som likt Sara e off limits ;) Hon är även lös under natten och när hon sover väljer hon ofta den fleece som finns närmast mig..och nästan aldrig sover hon i buren..men när ja dammsuger stängs hon in i den och somnar då nästan alltid..går även lös när vi inte e hemma..och det har funkat fint förutom att allt som legat på skrivbordet istället ligger på golvet ;)

Nettan
0

Mina vildar är fria i viss del i huset. Jag har nu en utställningsbur som jag har uppställd åt dem. Ibland kan man hitta någon sovandes därinne. Men det vore dumt att försöka stänga in dem därinne. Trixie som är en liiiiiten sak skulle traska glatt in och ut som hon vill. ;-)

Jag har mitt vardagsrum på ca 20 kvm, mitt kök på ca 20 kvm och hallen på ca 10 kvm åt dem att härja på. Jag har grind till halldelen som leder till ungarnas rum och tvättstugan. Där vill jag inte ha några illrar. Jag har avspärrning till sovrum och datarum. Datarummet försöker ingen ta sig in i. Men sovrummet brukar Ior klättra in i. Det roliga är att det är lika höga avspärrningar till datarum som sovrum. Men Ior har inte klickat att det verkligen är så. Eller så är det för att han vet att i datarummet finns inga byrålådor och i sovrummet finns 2 stycken byråar med massa lådor. Man kan ibland se kläder som rör sig i lådorna och det gör de INTE för att de är smutsiga..*ASG*

UlrikaG
0

Här hemma går alla lösa, förutom Hero nu då han har ett eget rum för tillfället.

Detta resulterar i att deras favoritsovplats är bland mina underkläder. Sunniva är särdeles förtjust i en baddräkt och sover alltid ihopsnörd i den.

Dock kan mina tre andra ta sig in till honom när de vill så han saknar ändå inte lekkamrater. De andra har till gång till hela lägenheten, även toaletten, dock bara när vi är där. Fast allt som ofats smiter de in iaf. Speciellt Sunniva är expert på att bli instängd.

På natten stänger vi dörren till sovrummet då Sol tenderar att bita min sambo i knävecken när hon tycker det är dags att leka.

Vi har en trea med balkong, den får de heller inte tillgång till.

leo-
0

jag bor i en illerbur Glad

m a o huset är deras och jag får låna sovrum och toa

Aelsklinn
0

Hm, ja vi PLANERAR (vi har ingen iller än) iaf att ha illerns hus i datarummet och att den bara ska få vara där de första veckorna. Sen ska den få vara i datarummet bara när vi inte är hemma, men när vi kommer hem får han/hon vara i köket, vardagsrummet, hallen och datarummet (ca 8 kvm) såklart. Det tror jag räcker gott och väl. Vi har en trea på 80 kvadrat så sovrummet och badrummet kan vi ha dörrarna stängda till.

holtz
0

Kom på en sak till..Me tanke på att vår lilla Prada inte får vara inne på badrummet, och att hon vid det här laget är fullt medveten om det så betyder ju inte det att hon inte kan strejka ;) Några ggr när jag varit inne på toan å sen kommer ut ser man lite strejk-kiss precis utanför dörren..så egentligen, inte får man gå in på toa utan Prada inte ;)

Ferret.YinniZ
0

Min iller kommer att få vara fritt i hela lägenheten alltid, som jag har planerat nu iaf. men sen så får vi juh se hur det går.=) men det ska nog går bra*=) tänker iaf inte stänga in sötisen=)

Thaijna
0

Vi har en bur, men hon är oftast ute och springer i lägenheten, det är bara ibland som vi lägger henne i buren, om vi måste ha ytterdörren öppen eller om hon har varit dum :P Men ibland klättrar hon faktiskt in i buren helt själv och går och lägger sig där :P

JossanH
0

Mina har ett illerrum där dom sover under natten och när vi är på jobbet.. Även när där är öppet (så fort vi är hemma i lägenheten) så väljer dom oftast att sova där fast att det finns fler sovställen utanför illerrummet. Vi har dom inte alltid i sovrummet för vi har ofta stängt dit så det ska hållas svalt och skönt och i badrummet är dom bara när vi är där… Oftast i alla fall.. =)

Jag brukar promenera med mina illrar ca en gång varje- varannan dag beroende på om dom har lust eller om jag är alldeles förskräckligt lat! =)

Anledningen till illerrummet är faktiskt till största del att jag har så fruktansvärt mycket grejer till illrarna så att det krävs ett separat rum och att vi inte har dörr till TVrummet där våran nya "gräv-vänliga" soffa står…

Det jobbiga med illerrum är att det är så lätt att fylla med så mycket saker… Här kommer en bild innan det blev helt övermöblerat! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

Lös i våran 3:a, förutom i sovrummet.

Theres
0

han bor överallt, lös ute, lös inne, bur inne, bur ute, men mest bor han på mitt knä =)

golf.ifokus.se

TessanK
0

Jag har min lilla pucco i bur.. han är där på dagarna när jag är i skolan och på nätterna.. jag har provade att ha honom ute en natt men han ville hela tiden nafsa mig i fötterna och jag ha sån där fot fobi.. hatar när någon rör mina fötter så jag orkade inte så länge och jag tror inte han klagade för han gick direkt och la sig på hans favorit kudde.. 

Det kommer en bild lite senare på hans 7 rumsbur.. Glad

Madde
0

Här hemma har vi precis skaffat en större bur av.  Men den är öppen hela tiden. =)))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Roxanne
0

HAHAHAHAH #1 skratt anfall AHAHAHHA total mördade tamponger, fyfan va kul GAAHAHAHAHA

elinn
0

Vi har våra lösa i kök, hall och vardagsrum dygnet runt. Datarummet är alltid stängt eftersom det inte är helt illersäkert men dom kan få följa med in en stund ibland när vi är där. Vårt sovrum är öppet ibland men bara när vi är hemma och det är även i sovrummet vi stänger in dom när det behövs, använder nästan aldrig buren. Badrummet användes från början som sovplats av både Elvis och Chiquita, där hade dom en sovpuff och en toalåda men så kom lilla Triss och toavägrade där så då fick dom flytta ut i vardagsrummet. Nu ska toadörren helst vara stängd men går vi in och dom följer med så får det vara öppet ett tag till dom gått ut självmant, lyfter aldrig ut dom därifrån.

-eM-
0

Ni som har bur, kan inte ni lägga upp bilder här så man får se?

[Luna]
0

kan göra de när jag kommer hem.

Ska dock försöka hitta vattentåliga leksaker att ha i ute delen av buren. Saker som heller inte samlar vatten och inte rostar sönder :)

Esko
0

Vi har våra illrar lösa i hela lägenheten. Bäst för dem.

Madde
0

Jag tycker att man ska illern löst hemma. jag skulle nog aldrig ens fundera på och stänga in de i en bur. Möjligtvis om något glas går sönder och de kan riskera och få något i trampdynorna som kan skada de. Men då är det bara en liten stund.

Annars springer mina lösa hela tiden.=)

Shelby
0

Mamma ville inte ha Ronja inne, så hon fick flytta ut i stallet- Då tyckte jag att det var synd om henne att vara ensam, så jag "skaffade" Iris…

anetka
0

Min tjej har också tillgång till hela lägenheten. Vi har en bur, men det är ytterst sällan hon blir instängd där. Bara när hon är riktigt jobbig och matte inte är på humör =)

Guteillern
0

Jag har mina i stallet, där dom går tillsammans med Mangafreaks gäng. Alla illrarna trivs bättre där än inomhus, dom gillar att det är svalare och att få följa dygnets ljus/mörker-tider. 

När man tar in dom, lägger dom sig efter en stund i hallen och passar på dörren för att få komma "hem" igen. ½-vägs över gårdsplanen försöker dom ta sig loss för att springa i förväg, vilket dom inte får. Det har hänt att någon lyckats komma loss och då har det burit av i full karriär till stalldörren. /Ammi

Sara
0

Här är illrarna lösa i kök, hall, vardagsrum och datorrum/illerrum. Sovrummet och badrummet är stängda. På natten är de i datorrummet/illerrummet.

Sovrummet vill jag ha i fred för jag är lite allergisk och vill ha en pälsfri säng. Plus att det är såå föb..nt jobbigt att flytta på sängen och torka illerbajs. *ler*

I badrummet har jag badkar och jag känner att det inte är tillräckligt illersäkert med toaletten så dit kommer inga illrar.

Burarna sitter illrarna bara i om jag har hantverkare hemma som ska greja i illerrummet. Det händer väldigt sällan.. Ca ett par gånger om året, åså naturligtvis när vi åker bil.

Sara

ferretgirl
0

Alla mina går ute fritt i huset under dagen, men nattetid har jag dom i 2 stora burar, mest för att jag ska veta vart dom är om det skulle hända nått, och jag ska ha ut dom kvickt. Då har jag inte tid att leta efter 9 illrar som lågger sig på olika ställen i hela huset (som är i 2 plan). Då tar jag bara burarna och rullar ut dom.

Tina-A
0

Milton får bara vara i mitt rum, eftersom min föräldrar är livrädda för honom! Men jag tror han tycker det är okej i alla fall, eftersom mitt rum är ca 18-20kvm.

Han har bara sprungit lös i vårat hus, ca 170-180kvm, 2 eller 3 gånger, och då när mina föräldrar varit borta över helgen t.ex. Tycker det är så svårt att hålla reda på honom då, så jag tycker det är skönt att han är i mitt rum. Det vore mysigt om han kunde vara lös på hela övervåningen, men mina föräldrar är så rädda som sagt.

Sänger in honom i en kaninbur på 120x50x50cm när jag och han ska sova eftersom det inte har gått att ha honom lös på kvällen.. Men han gillar den, TUR!!, och sover nästan alltid där på dagarna också - då den står öppen hela dagen, men som sagt stängd på natten.

Här är en bild på Milton i mitt rum, även buren är med. Man ser bäst om man sparar bilden på sin dator, och sen kan man zooma in bäst man vill.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

domiino
0

vi har våra för det mesta på balkongen under dagarna, där har vi gjort iordning för dem rätt bra. ska finnas bilder här inne i någon tråd. under nätterna är de i köket. men jag tänkte att nun när det börjar bli så kallt så skulle de få vara i hela lägenheten. ska höra med min bror med om vi inte kunde släppa in dem i mitt rum igen, eftersom vi delar rum så måste ju han få bestämma lite med. Det tråkiga är ju det att vi har två okastrerade hanar och två okastrerade honor och därför inte kan ha dem tillsammans hela tiden.. :( så vi får sätta upp grindar överallt så vi håller isär dem..men men, det ska gå på något sätt. man får börja hoppa =P

Tina-A
0

#16: vilket fint illerrum! vart har du fått tag på det där "fluffiga" röret?

Faxlin
0

Det fluffiga röret som Jossan har kan man köpa på zooaffärer :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#35: Är de vanliga? Jag har aldrig sett dem..

Sabina-old
0

Max han bor fritt med mig i mitt rum, han har också en ganska stor utebur som han får vara lite i när det är bra väder. Jag försöker att ha honom lös när det går hemma, oftast när bara jag är hemma. Men när jag ska flytta hemmifrån så är min stora dröm att ha honom lös i hela huset. Jag tycker att man egentligen ska ha dem lösa på så stor yta som möjligt, men ibland går det bara inte. Går ju i tvåan nu så det är ju inte överdrivet lång tid kvar, och Maxen har det ju inte så tosigt nu heller. Ett rum (dealt med mig), kärlek, bra mat och massor med leksaker.

Faxlin
0

#36: Ja det tror jag de är. Har sett flera ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Jag tycker inte någon familjemedlem ska låsas in. Jag tror och hoppas fler än jag ser sina djur som familjemedlemmar, men tyvärr är ni många som ändå låser in era "älskade"? Givetvis kan det behövas en kort stund för ex resa eller så, men det är som att sätta sig själv i en bil.. Jag skulle vilja se ett burförbud för alla tamdjur. Om man inte kan ha sitt djur tillsammans med en i sin bostad ska man heller inte ha djuret hos sig (alltså i sin "ägo").

Är jag knäpp eller obstinat? Är inte alla våra familjemedlemmar lika mkt värda?

[tiiia]
0

#39 jag tror inte att burförbudet skulle kunna funka för alla tamdjur, tänk till exempel på de som har möss, hamstrar, gerbiler eller råttor hemma? det är nog inte jätte smart att ha ett gäng med t.ex möss springandes på golvet faktiskt.

Dior har tillgång till hall, entre och kök och får vara i sovrum och vardagsrum när vi är inne i de rummen. Ibland så får han timeout och då får han sitta 5min i kattboxen (ställer äggklockan.)

Athleticas
0

Mine ildere har et eget ilderrom på ca 6 kvm, og så har de en katteluke i veggen sånn at de kan gå ut til uteburet på 10 Kvm om de vil det mens jeg sover og er på jobben.
Ellers, så er ilderene løs i heeele huset som er 250 kvm :D
Har også to soverom oppe som er på tilsammen 30 kvm som jeg nok må bruke til noen av dem når Gusgus kommer i brunst Skrikandes

JossanH
0

#34 oj, sorry! hade inte sett din frågan! Jag köpte den på en djuraffär i linköping för bara 149:-! Det var kalasbilligt och illrarna älskar det! Ofta är dessa rör jättedyra!

#39 visst håller jag med dig! Egentligen skulle dom ju gå lösa jämt, men ändå så kan jag inte bortse från att mitt sätt att hålla mina illrar känns bra för mig… Många begränsar illerns yta när dom inte är hemma, kanske stänger av en del av bostaden, har ett illerrum eller liknande (jag är Inte för bur om den inte är extremt stor), och en riktigt positiv sak med det är att illrarna nästan alltid får tokspel när jag tex släpper in dom i sovrummet (som nu mer står öppet allt som oftast) bara för att dom inte brukar vara där! annars hade hela lägenheten varit "samma gamla vanliga visa". Jag ser definitivt mina illrar som familjemedlemmar och jag släpar gärna med mig dom till föräldrar och vänner och jag vill alltid ha dom runt mig när jag är hemma, men som sagt jag har även en andra hälft att rätta mig lite till, som inte delar mitt intressa för mina älsklingar, och jag tror ärligt talat att även illrarna hellre bor i ett illerrum när ingen är hemma och att dom får komma ut på långa skogspromenader när dom är rastlösa än att bo i hela lägenheten jämt utan "extra krydda" på tillvaron. Och jag vet även att jag inte på långa vägar haft möjligheten att ge dom så mycket leksaker, burar, rör och gömmor om jag inte haft ett rum till dom att stoppa in skiten i, då hade min käresta sagt ifrån!

jag vet att jag kanske låter dum och full med dubbelmoral men jag vet att mina illrar har det bra här och jag vet ju själv hur mycket jag älskar dom och allt jag gör för dom! under hela sommarhalvåret gör jag ju inget annat än att ränna runt i skogen på promenader och ändå blir dom aldrig trötta! Känns som att man bara går o går o går och rättar hela sin lediga tid efter hur illrarna vill ha det! nu under vintern är promenaderna inte lika poppis längre, dom tycker det är ruskväder ute… Så jag borde inte ta åt mig och känna mig som en dålig illerägare, men det gör jag… obefogat! jag skulle aldrig någonsin låta mina illrar sitta i ett rum/bur och bara släppas ut för att rasta av sig emellanåt. Sen så är det så smidigt med ett illerrum där man kan stänga grinden om det kommer otäcka hundar eller illerrädda människor på besök! Då vet jag ju ändå att dom har gått om yta och gott om grejer att sysselsätta sig med. brukar även gömma godis åt dom som sysselsättning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaG
0

#41, detär min dröm att kunna ha det så :)

JossanH
0

#39 kom på en till sak… Hade heller inte kunnat ha så svalt som jag har i illerrumet åt illrarna om jag haft dem löst jämt. En iller mår ju bäst i lägre temperatur och med helt naturliga ljusförhållanden. Och lite måste jag även se till mig själv. illerrummet har aldrig några lampor tända och skulle jag ha det bäckmörkt i hela lägenheten för illrarnas skull så skulle ju jag blir deprimerad och då skulle även illrarna bli drabbade i slutändan då dom lätt känner av sinnesstämningar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Weazel
0

Mine sto i bur når jeg sov eller vaar på jobb tidligere, fordi jeg ikke stolte 100% å at de ikke ville havne i trøbbel mens jeg ikke kunne holde øye med dem. Men nå er jeg singel med egen leilighet på 54 kvadrat, så nå har de buret sitt på rommet sitt hvor de er løse når jeg ikke kan passe på, og ellers har de tilgang på hele leiligheten, unntatt soverommet mitt. Det er off limits.

Bildet er av buret deres inne på rommet, har dessverre ikke noe bildet av selve rommet… Buret står åpent hele tiden, kun døren til rommet stenges om natten/ når jeg er på jobb.

blue
0

#39# Tycker helt & fullt som du!!! Finns d någon här som kan tänkas låsa in sin hund eller katt över natten i en trång bur?? eller när d inte passar att ha "Den" framme??? Ne…trodde inte d.. Varför ska då en iller sitta i bur över natten??? Spelar ingen roll hur stor eller fin eller vad den kostade..en bur e en bur..Inget djur ska behöva sitta instängd.. Men d e juh vad ja tycker & tänker..=)

kitty
0

jag ahr en liten etta på 27 kvadrat..Amy o jag delar.. mi casa amy casa….hon sover i min säng under täcket :)

Robinsnel
0

:#39 jag tror inte att burförbudet skulle kunna funka för alla tamdjur, tänk till exempel på de som har möss, hamstrar, gerbiler eller råttor hemma? det är nog inte jätte smart att ha ett gäng med t.ex möss springandes på golvet faktiskt.

Precis. Därför ska man inte ha såna djur alls, det är ju inte jättesmart att ha de lösspringande i sin bostad.. Jag tror inte nåt djur mår bra av att bo i bur. Den människa som tvingar ett djur att bo i bur skulle själv få sitta i en bur o skita i hörnet. kanske de skulle få en annan vinkel på det hela då?

sarae
0

Kopierar detta från en annan tråd…sammanfattar kanske lite av vad robinsnel syftar på….

Every pet owner should be required to spend an entire month by themselves in an empty room, eating the exact same food for every meal, and once a day, for a few moments, someone comes in to talk to them.  There is a window so you can watch others walking around, doing things and having fun, but they ignore you.  The toilet is next to the bed; it doesn't flush but is emptied every few days.  The room is small and you can walk back and forth, but you have no room for the type of exercise that preserves physical fitness.  All you have is a single book, which you have read over and over until you have become sick of it.  If that happens to POWs or criminals, it is called cruel and unusual punishment, and is illegal by USA and international standards. Yet it is typical of living conditions experienced by ferrets (and other pets) every day.  You see it in pet shops, in shelters, and even in ferret-loving homes.

Madde
0

Jättebra att du la in det där sara. =) Det sammanfattar verkligen allt.

Inte skulle jag vilja leva så inte. Och så skulle aldrig mina illrar behöva leva.

Aelsklinn
0

#40 Nu måste jag bara skriva till dig Robin att jag gjorde bort mig hemma hos dig! Jag fick sån ågren på söndagmorgonene när jag kom på vad jag sagt! Glad

Kommer du ihåg när jag sa att jag nog inte ville ha någon bur? Jag tänkte då på att vissa har ju burar som typ "illerhus" som står öppna hela tiden så att illrarna liksom har ett eget krypin. Jag menade då att jag inte vill ens ha en bur i det syftet för burar är ju bara skitstora och FULA. Men jag tror att du fattade som att jag trodde att man absolut kunde ha dem i bur, fast jag inte ville det.

Haha, jag dog lite på morgonen efter när jag fattat att vi pratat om helt olika saker! "Nej, nu tror han att jag är en djurplågare!" Typiskt pinsamma mig! Hata mig inte!

Jag tror jag har skrivit i den här tråden förut men jag kan skriva igen. Vi tänkte göra vårat datarum till illerrum också om vi skaffar en liten. Där kan han/hon få ha ett mysigt krypin och jag tror det kan vara bra att bara ha ett rum att bekanta sig med den första veckan eller första dagarna. Jag tänkte till en början att illern får vara i sitt rum också när vi inte är hemma, för jag tänkte att den kanske kan hitta på en massa bus om vi inte lyckats med illersäkringen. Men nu tror jag inte att det är nån fara med det egentligen. För de sover väl mest när man inte är hemma? Men jag tror inte att vi ska ha illern i sovrummet och badrummet. Badrummet känns omöjligt att illersäkra och min sambo har en tendens att vara lite småallergisk mot pälsdjur, så han vill helst inte ha illerhår på kudden. Som tur är har vi stor lägenhet så det finns massor med plats att busa runt på och vi stänger ju inte in oss i sovrummet när vi är hemma och lämnar illern ensam. Glad

Mr_twisted
0

Jag låter Firdinand har tillgång till hela min lägenhet (tre rum och kök) Förrutom när jag har mina ungar och det ligger MASSOR med leksaker i deras rum….. för annars kommer jag få leta leksakerrunt hela lägenheten…. Han snor allt och bunkrar upp dom lite varstan :P

Mvh Jensen

illernettan
0

Hur ska jag beskriva hur våra bor?

När vi är hemma så har illrarna tillgång till hela nedervåningen, plus nedre och övre hallen. Det finns tillgång till mysplatser, lådor är utspridda med jämna mellanrum, två utställningsburar som är inredda med hängmattor och dylikt står alltid öppna så att dom får välja själva om dom vill sova där. När vi sover får dom vara i köket och matsalen. Varför jag har valt köket som deras sovplats är för att där är vi ofta och om det skulle börja brinna så hittar jag dom lätt. Dom får inte vara i sovrummet, där vill vi ha det pälsfritt. Är jag i butiken på kvällarna får dom vara med i källaren.

Under dagen får dom vara utomhus i en ca fem kvm stor bur. Den är inredd med stockar, hängmattor, illerrör, matplatser, grävlåda, tillgång till ett "utedass" där det finns en åkpåse till barn att sova i. Släpper jag inte ut om varje dag, så har jag fem stycken som är skitsura på mig. Ingen av oss tycker det så roligt att gå på promenad så dom verkar nöjda med detta. Jag försöker också se till att det kommer till "nyheter" med jämna mellanrum.

Det kan vara bra att ha bur. Jag har stängt in vår Lurvas vissa nätter. Det gjorde jag pga hans sjukdom, för jag ville se om han åt tillräckligt. Jag gjorde det även med Mathilda för att hon skulle få sova i lugn och ro. (hon var också sjuk) Gör detta mig till en sämre djurägare?? Båda två fick komma ut för att kunna vara tillsammans med dom andra i gänget under dagarna.

Jag tycker det känns fel att marginalisera (heter det så?) och dra alla över en kam bara för att man använder bur i vissa lägen. För mig känns det helt ok att använda bur till nattplats. Varför skulle en iller må så mycket sämre för att den får sova i en bur när den får tillgång till andra rum på dagarna?? Och får vara med en pigg och utvilad matte/husse?

Däreomt tycker jag det är fel att låta en iller sitta 24 timmar om dygnet i en bur. Och efter vad jag har läst och förstått av alla inlägg är det ingen här som gör det. Utan alla har gjort och gör sitt bästa för sin/sina illrar och med tanke på nuvarande situation.

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Esko
0

Visst kan man använda bur som en plats för att hålla koll på en iller vi tex sjukdom. Vi har en trea så vi kan använda ett av rummen, och bara stänga dörren.

Därimot är jag mer tveksam till att ha illern i bur under natten. Våra illrar är ganska aktiva under natten och det skulle kännas fel att inte låta dem ha fri tillgång till hela lägenheten (utom toaletten) när de vill gå omkring och pyssla. Det är mkt sällan nån kommer upp i sängen under natten och de är väldigt tysta så de stör oss inte alls. Även om det varit hårt arbete bakom att få dem sängfria så är det helt klart värt det för allas skull.

Känns inte okej för oss att ta bort illrarnas frihet på nåt sätt om det inte är om någon är sjuk eller om man får besök av rädda gäster eller hundar.

Nettan
0

Vissa stunder har ingen iller dött av att sitta i bur. Jag har stängt in Turbo när han mumsat något olämplig och jag har gett honom paraffinolja.
Jag stängde in Trixie efter hennes kastrering för att hon skulle få lugn och ro utan att de andra kunde komma åt hennes sår. Visst, där stannade hon inte länge. Hon klämde sin nyopererade mage igenom gallret för att få komma till sina älsklingspojkar. Hon är en bestämd dam.

Jag har inte ens en bur står framme längre. De tar sådan plats och sedan har mina andra favoritplatser att sova på. Så buren tar jag bara fram om min mans syskonbarn kommer. Jag må älska mina illrar men jag skulle inte låta dem ha möjlighet att bita en bebis.

JossanH
0

#48 tycker du samma sak om man tex har "räddat" ett djur från en mycket liten bur uatn stimulans till en betydligt större bur där det finns möjlighet för aktivering och utevistelse?

Jag gillar inte tanken på att hålla djur instängda och jag ska erkänna att jag har 2 kaniner som gnager mitt samvete då jag anser att dom aldrig kan få för stort utrymme! Dom bor på mina föräldrars altan nu under vintern och deras yta har tyvärr begränsats något. Dom har varsin isolerad vinterdel sen så har vi lagt ut mattor på golvet och gjort burar mha kompostgaller så att dom verkligen kan hälsa på varandra… tyvärr kan dom inte bo ihop då den ena kaninen är extremt revirmedveten när det gäller hans 2 vånings vinterbur. hade charlie kommit till någon annan (jag förhindrade att han hamnade i djuraffär) hade han förmodligen varit avlivad för länge sedan då han är väldigt aggresiv emellanåt. Jag längtar till den dagen då jag o min pojkvän får möjlighet att hyra något ställe ute på landet. Då ska mina kaniner få ordentliga ytor!

Att ha djur i bur tycker jag är helt okej så länge man har ytor och sysselsättning för dom! Anser att det är bättre att slå ett slag för stora burar och mycket aktiviering än att helt utesluta burdjur som sällskapsdjur. Jag fattar inte hur tex kaniner o marsvin får hållas på så extremt små ytor!?

Sen undrar jag vart man ska dra gränsen för familjemedlem.. Mina illrar är familjemedlemmar på ett sådant vis att jag ÄLSKAR dom och att jag alltid försöker hitta bra lösningar för att vårat förhållande djur/människa ska fungera så bra som möjligt! Med det menar jag absolut inte att dom är familjemedlemmar på ett sådant vis att jag tror att dom är mina människobarn eller att jag skulle dra med mig dom på långa resor bara för att dom tillhör familjen. Dom gillar inte att resa och då stannar dom hemma eller lämnas hos illervakt…

Det allra viktigaste, som jag anser, är att man respekterar sitt djur! Ett djur är ändå ett djur och ingen människa och det får vi aldrig glömma bort. dom har helt andra behov än oss och vi får inte förbi se det och tro att dom fungerar som vi gör för det gör dom inte. Att älska sin vän betyder inte att man måste överösa sitt djur med godis och dyra prylar- Det betyder att du måste ge djuret en chans att agera naturligt och möjlighet för utlopp av sina naturliga instinkter och behov!

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#56 Tack för att du skriver så bra, Jossan.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Nettan
0

Nu måste jag in och provocera tänkandet lite. Jag är lite emot att ställa ut mina illrar. Jag övertalades till att ställa ut dem i Skövde. Visst, utställningar är superkul tycker jag. MEN !! Vi tar våra älsklingar som vi älskar så mycket och slåss så mycket om för deras rättigheter att INTE sitta i bur, och sätter in dem i en bur i en hel dag! Ofta har man rest länge också.

Jag åkte från Enköping till Skövde och tillbaka samma dag. Vi åkte kl 3 i morgonen och kom hem vid midnatt. Under den tiden har mina sötnosar varit instängda i bur hela vägen ner för att flyttas över i en ny bur i många timmar. Då ska de också höra och se andra illrar hela dagen och kanske bli uppstressade. Sedan tryckte jag in dem ännu en gång i transportburen och åkte hela vägen hem. Tror ni att illrarna eller jag uppskattade den dagen mest?

Det är därför som jag anser att det är ok att stänga in mina i bur när det kommer främmande hit som är rädda eller små barn som inte kan hantera sådana djur. Den timmen som de sitter där är absolut inget emot hur länge de ska sitta i bur på utställningsdagen.

Esko
0

Jag tycker samma som dig Nettan..till och med på träffar, vem tycker det är roligast? Vi eller illrarna? Vi har bara tagit med illrrna på en träff, det räckte, de följer inte med på några mer. Först ska de sitta i transporten ett antal timmar sen ska de behöva umgås med andra illrar och slåss och göra upp vem som är bäst…inte rättvist.

JossanH
0

jag säger att så länge illrarna inte verkar fara illa eller känner sig "störda" av att åka på utställning så är det helt okej. Mina illrar sover i stort sätt hela tiden under en utställning men man märker att dom börjar bli lite rastlösa under slutändan av dagen och jag ser alltid till att ha gått en ordentlig promenad och att hålla igång illrarna kvällen innan utställning så att dom har ro i kroppen då dom sitter i bur. Ska vi åka en längre sväng i bil så brukar jag ta en promenadpaus så dom får röra lite på sig. När jag kommer hem från en utställning så tycker både jag och illrarna att det är spännande att packa upp alla nya grejer, och dom hjälper gärna till! har aldrig märkt att illrarna skulle må dåligt av en sådan dag och jag har verkligen lärt mig att fort märka om någon av grabbarna inte mår bra.

MEN jag ska aldrig åka så långt som till Viking Ildern igen. För det första så gillar dom inte att åka bil så pass långa sträckor och för det andra så kändes hela den resan väldigt påfrestande för illrarna vilket gjorde att jag verkligen mådde dåligt för deras skull. Sen så tyckte jag att personalen vid incheckningen var välans hårdhänta under skabbkontrollen vilket jag inte vill vara med om igen- där tog jag illa vid mig! Sen så har jag starka funderingar på att endast ta med mig 1 iller om jag åker på någon utställning igen för då kan den få följa med ut och man kan gå runt och bära på honom.. men som sagt, vi får se hur det blir gällande fler utställningar.

Sen så tycker jag ändå att det är jättebra när illrarna klarar av att vara instängda om så måste. tex när någon varit dålig eller man hittar nåt suspekt i lådorna, då är det kalas att kunna stänga in dom var för sig så man ser att ingen är sjuk! Och eftersom vi inte har någon dörr till kök eller vardagsrum så är det väldigt svårt att dela av där, sen så vill jag hellre ha på mindre yta då så att man verkligen inte missar något kräks eller någon bajs under soffa tex.. Då är det ovärdeligt att kunna sätta upp ett galler i hallen, en bur i illerrummet och sen hela illerrummet. Då har man 100% koll så att allt görs vart det ska! jag gillar verkligen inte att gå o lägga mig när illrarna bor under dessa omständigheter men det är nödvändigt i dessa fall och jag är glad för att jag har möjligheten.

Det var väldigt länge sedan jag hade med några illrar på illerträff, senast var nog för drygt 1 och ett halvt år sedan och då var det en 20 minuters lång resa det gällde! Sen så ska nog inte alla få följa med på illerträffen i Tranås heller.. varför ta med mig pegasus tex som hatar nya illrar? triton därimot gillar att träffa nya djur så han slipper att bara försöka få igång grabbarna här hemma..

Sen lägger jag med en bild på mina 2 ihopsatta galler som jag har till illrarna. när triton var ny fick han väldig mycket stryk av dom andra plus att han var väldigt dålig på att gå på lådan och då var det en hage som gällde! självklart var han inte instängd där mer än när han och vi sov och när vi inte var hemma. Denna hage var helt underbar att ha då vi kunde ha balkongdörren öppen under natten så att både han och vi kunde sova svalt. Det var lättare att få honom rumsren (som är underbart skönt nu!) och han hade även möjlighet att nosa på dom andra illrarna genom gallret när dom skulle börja vänjas vid varandra. Så det är inte ALLTID negativt att kunna begränsa illerns yta, man måste bara göra det på rätt sätt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

jag anser att så länge vi tänker på illern o inte på oss så är det ok.

ex jag åker ner till Frankrike i normala fall tar det 9 timar att köra men är dom med så kan det ta upp till 16 timar det beror på hur dom är dom kan va väldigt lek fulla o då måste jag stanna o leka med dom i valp hagen som är med.

Ska tilläga att mina är vana att åka bil det har dom fått gjort från början.

Men jag tar inte heller med mig alla på ev träffar då jag har 2 okastrerade hanar o 2 okastrerade honer o detta gör att dom blir stressigt för dom så då är det bättre att dom får stanna hämma i sin miljö.

Missy
0

För oss känns det som Chibby uppskattar träffarna lika mycket som vi gör. Hon älskar att komma ut och se nya saker och blir hon trött kryper hon innanför jackan och sover. Mycket att vi går på träffar är oxå för hon ska få möjlighet att träffa andra illrar.

JossanH
0

#62 tror att illerträffar kan vara jättebra när man ska lära en iller att umgås med andra illrar! Man får dock ta det försiktigt med en iller som inte är van vid vid andra illrar då det kan bli för mycket på en gång, men märker man att det går bra så är det nog inte bara matte eller husse som får ut något av träffen. har man därimot en iller som inte reder ut andra illrar så får man inse det och lämna den hemma!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Missy
0

Jo nä, hon verkar vara en liten social lady hittentills vartfall. Hade det inte varit för matte och husse har för lite tid så hade hon nog gärna släpat med sig hem en kompis..Min iller jag hade tidigare han var därimot en riktigt osocial liten varelse.

Flisa
0

har en stor, självsnickrad bur, men han går oftast lös i hela huset :)

skitminken
0

våran lilla ådi har vi i våran lägenhet, så han får springa fritt, men på nätterna stänger vi in han i sovrummet, så han inte river ner för mkt, för det tycker han e jätte kul =), såå han sover med oss på nätterna i sängen uppe vid våra kuddar o gosar, men annars så får han springa fritt…

Madde
0

Vad söt Ådi är. =)) välkommen hit =)