Döv iller?
Ni som har döva illrar, hur märks det?
Är det döva illrar som har sämre balans, eller blandar jag ihop det med något annat?

Jag har en döv iller, men ja märker ingen skillnad på mina. Förutom då att hon inte reagerar på ljud.

Jag läste att man kan träna en döv iller med ficklampa/laserlampa. Så att de kommer när man blinkar med lampan precis som en hörande iller kommer när man ropar.
Är det någon som har testat?
Men albin märks det mest att han totalignonerar allt hehe. Han ligger o myser i sin egen lilla värld. och såklart, han fattar alltid sist att ngt e på gång stackarn ;)
han har lite undelriga ljud för sig ibland, t.ex så kan han ge ifrån sig höga skrikljud "tjejskrik" som verkar typiskt för döva illrar. Men jag tror inte han far illa av dövheten, han verkar ganska tillfreds och går mkt o grejjar för sig själv. :) balansen tycker jag är bra, förutom att han e lite vinglig nu men det tror jag beror på tumörerna.
Aha…
Jag har länge funderat på ifall Liten är döv. Hon reagerar liksom inte på ljud på samma sätt som Ozzy. Sen blir hon ofta rädd ifall man "plötsligt" dyker upp tex när hon äter. Och ytterligare en del småsaker som ger en känslan av att hon lever lite som i en bubbla..

jag har råkat skräma Sinja några ggr när hon inte märkt mig o hon skriker riktigt..
döva illrar kan vara svåra att upptäcka. hemma är det ibland dkrämmande hur bra decter är på att känna lufttrycksändringar när vi öppnar o stänger dörren i lägenheten plus att han vaknar väldigt lätt när man blåser på honom. Det lättaste sättet att locka till sig dexter är att vifta lite med armarna (för att få uppmärksamheten) och sedan gå in i ett annat rum för han vill verkligen vara med överallt och då kommer han så fort något försvinner ur sikte.
Som emoflickan skriver så har döva illrar en tendens att inte riktigt klara språket.. Dexter ger också ifrån sig illtjut när han bråkar med någon eller det busas lite hårt.. Det behöver inte ens vara han som blir biten för att han ska skrika så.
Döva djur brukar vara väldigt duktiga på att kompensera sina handikapp med resterande sinnen och ingen iller är så uppmärksam med vad som händer inom synfältet som en döv.
Sajtvärd på Iller.ifokus