Börjar bli desperat!
Dom flesta vet säkert att jag hämtade hem Rufus(då Nicko) ifrån dalarna för ett tag sen. Han var då jätte jätte smal och jag fick tips av en väldigt duktig tjej här inne som sa att jag skulle ge honom laktosfri grädde. Har nu gjort det ända sen jag fick hem honom, han gick knubbade på sig litegranna men nu har det stannat helt, han är också halt i bakbenen och har ögoninflammation som inte gärna vill ge sig, han sätter all mat i halsen och vill helst inte tugga, har tittat på hans tänder men dom ser bra ut, har försökt blöta upp torrfoder åt honom, dom första två gångerna så åt han som om han inte sett mat på flera dagar, men nu vill han inte ha de heller. Har försökt med kyckling och allt mums man kan hitta på, det ända han inte får nog av är russin men det kan han ju inte äta sig mätt på, då får han ju ont i magen. Vad ska jag göra? Jag ska ringa till en veterinär för att kolla på honom, han är som gammal fast han bara är 3år. Men vill ändå ha hjälp tills vidare, börjar som sagt bli desperat, knubbar han inte på sig snart är jag faktist rädd att han ska dö, så smal är han. Tack på förhand.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Laktosfri grädde gör för det första illrar dåliga i magen. Så där har du ditt första problem; mycket av nöringen går ut genom kroppen direkt på honom. Russin ska du inte ge överhuvudtaget, inte för att han får ont i magen, men för att det förutom socker kan finnas giftiga mögelsporer i det.
Det bästa man kan göra för att få en ilelr upp i vikt är att ge animaliskt protein och animalsikt fett. Men det är inte alltid lätt att vänja dem vid kött. A/D mat som du köper hos veterinären kan vara ett alternativ, som du kan komplettera med tex nedsmält hönsfett.
Hur menar du med att han ör hallt? Det låter som att han inte är fullt frisk, och borde absolut kollas av en veterinär, Kolla även tänderna, så att det inte är problem där eller med tandköttsinflammation som gör att han har svårt att äta

Min första tanke är att det inte är konstigt att inflammationen inte vill ge med sig med tanke på skicket han var i, och till viss del är fortfarande. Samma sak med att han verkar gammal trots unga år, om det är som Sarae skriver så är väl kanske näringsbrist är boven.
Några konkreta tips har jag inte, men lycka till med killen!

Vad har du fått mot ögoninflamationen?
#3 Jag har baddat saltvatten på ögat, fick ett tips om det ifrån en här på forumet och ifrån en veterinär per telefon.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Camomillthé är bra att badda ögat med och sen en liten klick Noviform under ögonlocket. Noviform är receptfritt på apoteket och funkar jättebra mot infektioner.
Kanske din lille kille har B-vitaminbrist? Försök med extra B-vitaminer för att få igång aptiten och livslusten. Kanske han behöver komma till en vet och få en B-vitaminspruta?
Lite svårt att ge råd, när man inte vet bakgrunden, men det låter som att han behöver proffesionell hjälp :(
Lycka till!!!
Nunchaku har hatt øyekatarr flere ganger, og da har han fått fucidin salve eller dråper som vi har påført to ganger daglig i ti dager. Dette har løst problemet for hans del.
Kan også anbefale Royal Canin Convalecense Support. Dette er poser med pulvermat, som du blander til passe konsistens med vann. Beregnet for syke eller opererte katter/ildere. Inneholder 40 % protein. Men du bør fore med noe annet i tillegg, de kan nemlig bli litt løse i magen.
Ville absolutt kontaktet veterinær snarest, og fått kyndig hjelp til han.
I mellomtiden: Sjekk at han ikke er dehydrert. Dette kan du teste ved å løfte opp litt skinn på ryggen. Det skal raskt legge seg på plass igjen. Er ildern veldig dehydrert vil tannkjøttet bli lysere enn normalt.
Lykke til. og hold oss oppdatert.
Lycka till att prata med vett imorron, Hoppas du kan få en snabb tid till honom så han får kollas upp.

Riktig medicin för ögoninflamationer är nog att föredra o mdet inte ger sig med huskurer. Har en skrutt som haft många och han får fucithalmic ögonsalva för djur.. tio dagars behandling och det har alltid lagt sig.
Har för mig att du bor i uppsalatrakten? I så fall rekomenderar jag mälarens smådjursklinik och veterinär marianne tornvall. Hon har bra koll på iller.
I övrigt så kan jag tillägga att det faktiskt finns illrar som ÄR smala. Naturligtvis finns det ju en gräns när det inte är hälsosamt men på äldre dagar så finns det en del som helt enkelt är taniga.