Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 975 ggr
Nova-Luna
0

Socker och insulinom?

hur farligt är det att ge sin iller sötsaker? dvs socker. orsakar det inte insulinom?

Aviendha
0

Jag skulle vilja säga att det inte alls är bra för dem att få sötsaker. Ofta finns det faktiskt nyttiga alternativ som man kan använda sig av som godis. Det finns samband mellan sämre foder och insulinom och sötsaker kan definitivt påverka.

Loveferrets
0

Vet dock inte att de kan få insulinom av för mycket socker men man ska inte ge dem de även om de inte har denna sjukdom, någon enstaka gång räcker gott och väl.

Min tidigare iller hade insulinom och hon fick nästan aldrig socker, hände bara nån enstaka gång, ändå fick hon denna diagnos, så jag tror inte att det beror på sockerintag, men man bör som sagt inte ge socker oavsett.

Aviendha
0

#2 Den paralellen dras av en del vetenskapliga studier iaf. Torrfoder innehåller allt som oftast en hel del kolhydrater, det behövs för att ens få fodret att hänga samman, men om man räknar ut hur mycket kolhydrater en gnagare har (det som illern är byggd att äta bla.) så ser man att det är enorma skillnader.

Jag hade en iller som fick insulinom redan innan 2 års ålder. Hos mig fick han inte en sockerrik kost (han gick på torrfoder så man kan väl säga att han gick på en så sockerlåg diet som jag kunde ge iaf) men han fick insulinom iaf. Kanske berodde det på vad han åt hos uppfödaren (vet att det var urusel kost), kanske på genetiska anlag, kanske på andra miljöfaktorer, kanske stress? Jag vet inte, men man kan inte dra så stora växlar efter en eller två individer.

Precis som att långvarig stress KAN orsaka fetma och psykisk sjukdom så behöver det inte alltid göra det.

Enligt denna artikel är insulinom tydligen änu vanligare i USA än det är i Europa generellt och de antar att det beror på att vi i Europa i mindre utsträckning ger torrfoder som bas i utfodringsväg, och att vi även i mycket mindre utsträckning ger sötsaker och godis med höga sockerhalter till våra illrar.

Så jo, jag vill säga att sockerintag kan påverka insulinomutveckling. Du kan ha otur och få insulinom på din iller i vilket fall, men det är en bidragande faktor.

Loveferrets
0

Okej, då har jag väl fel som vanligt. Den info jag gav var vad vett sa till mig men naturligtvis ska man ej tro för mycket på dom.

Mina förra illrar gav jag socker ibland (dom älskade ahlgrens bilar t.e.x.) men dom fick inte insulinom. Som sagt det är bara otur ifall dom får de.

Oavsett är socker inte så värst nyttigt så det bör undvikas egentligen.

Aviendha
0

Nej, det är inte bara otur som gör att de får insulinom, eller andra sjukdomar för den delen. Det finns exempel av alla sorter, men man kan fortfarande inte säga att det inte har samband pga några få individer som inte går in i mallen. Undantag finns alltid. Och nu är det ju inte heller sagt att socker är den enda anldeningen till att de kan få insulinom.

Vissa menar att lite socker dör de inte av, andra skyr det som pesten. Jag ger inte ens godis, annat än äggula, en droppe furotone eller två varannan vecka ungefär.

Endera var veterinären okunnig, eller så var den av uppfattningen att illrar tål det. Vet många som anser att det är helt okej att ge illrara en smakbit av det mesta de vill smaka på.

Det är väl en fråga om personliga åsikter. Jag tror på att många sjukdomar kan kopplas till hur de hålls, utfodras och allt omkring, och därför väljer jag att inte ge mina godis. Hade jag haft BARF'ade illrar så hade det vart enklare, där är själva variationen en oändlig källa till aktivering och gotta. För du ger det ju för att de gillar det, det behöver inte vara fyllt av socker för att vara godis ;)

Aviendha
0

Förtydligande: Jag är inte ute efter att försöka visa mig duktig, smart, kunnig eller att trycka ner någon i skorna. Jag är här för att diskutera, det är ju ändå ett forum ;) Jag vill lära mig mer och förhoppningsvis så kanske, kanske jag kan hjälpa någon annan att bli lite klokare men det hoppas jag inte alltför mycket på.

Jag har inte stora kunskaper men jag vill utöka dem. Ta därför inte det jag skriver som angrepp, pikar, att jag vill sätta någon på plats. Jag uppger vad jag tror och vad jag hittat, sen behöver det ju inte per automatik betyda att det jag säger är skrivet i sten och helt korrekt och ingen blir gladare än jag om jag får korrekt fakta.

Nova-Luna
0

Jag har kollat Vitalin och det innehåller: "Socker beta". det i sig kan ju inte vara bra att illern får i sig varje dag. Även om det kanske rör sig om små mängder socker beta så förstår jag inte varför det finns med i ett foder?

Aviendha
0

#7 Vitalin är ändå ett av de bättre fodren på marknaden, som tur är så är det inte de första ingredienserna som är sockerbeta iaf, som kan vara fallet hos en del andra. Jag gissar att de har sådant som utfyllnad, billig råvara att stoppa i och ge mängd, plus att det ger stadga åt fodrets själva form.

Nova-Luna
0

jo men som sagt socker varje dag till sin iller kan inte vara bra..

Aviendha
0

Nej, absolut inte. Därför jag önskar att mina skulle äta kött, men de vägrar. Nästkommande kommer dock att serveras det, jag tror att en bra, välbalanserad och genomtänkt utfodring med BARF ger många fördelar, inte bara med tanke på socker men givetvis får de mindre kolhydrater och annat "skoj" i sig då.

Loveferrets
0

#9, vet flera med mig som ger Vitalin till sina älsklingar och eftersom det är ett av de bättre fodren som Paulina skrev så kör jag på det. Kanske finns det något annat foder som är ännu bättre men jag är inte den som bör svara på det.

Sara
0

Vill/kan man inte ge kött så finns bara torrfoder.

Jag skulle inte enbart skylla insulinom på fodret.

Sara

emelieaxelsson
0

jag undrar vad ni menar med BARF? :) jag har hört det ordet så många gånger men jag vet inte vad det menas, tror det är någonting med att dom äter rått kött kanske? eller har jag fel?

TottsiGirl
0

#13 BARF Biologiskt anpassad rå föda.. sök på det här på forumet kommer du få fram MASSA med bra information!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

HannaM
0

#13 yes, djuret äter vad det skulle äta i naturen eller så försöker man efterlikna så nära man kan efter det man kan få tag på. Så när det handlar om iller är det rått kött med ben senor, hud och fett.

Bogey
0

#7 Jag har även sett annat illerfoder det stod "sugar beet pulp (sugar removed)" på, så sockret är nog redan utvunnet och borta så det "bara" är stärkelsen och fibrerna man använder.

Sen har jag för mig att sockerbetan är ganska rik på vitaminer och mineraler så det är säkert därför man använder det som blir över av sockerbetan sen man utvunnit sockret i olika djurfoder.