illerhane lånes!!
Brådsaknde ..
måste ha tag på en LITEN snäll och lätthanterd illerhane för avel på min viltfärgade hona /Liv .
betalar 300 :- eller ger dig en unge från en anna kull.
från en kull som nu snart är leverans klara.
mvh// Annie

om du inte har en planerad hane redan kanske det är bättre att ta p-spruta på honan än att ta första bästa hane. och 300kr är det nog inte många uppfödare som lånar ut sin hane för tyvärr. men lycka till med sökandet
Kolla annars inne på "avel" här på fokus så kanske du får bättre napp.. inget jag dock är säker på men du kanske kan fråga nån där ..

#1: Inte bra att ge p-spruta. Det kan ställa till med mer problem än vad man vill ge sin hona. Men annars håller jag med dig att det nog kan vara svårt att få någon att låna ut en brunstig hane för 300:-. Men det kan ju finnas möjlighet till andra lösningar. Hon skrev ju om att det kan fås en valp pm intresse finns för det. Så kanske någon som har en hane som vill ha en valp passar på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#3 jo visst någonvill kanske ha en valp men då e ju frågan om det blir en bra stam. och p-sprutan från norge ska ju vara bra. receptal tror jag den hette. den har ju norrskenet tagit på sin saga nu.

#4: Ja men även om en har tagit det på sin hona så betyder det inte att det är bra. p-spruta oavsett den är från norge eller inte är inte bra. Den skada p-sprutorna kan ställa till med och som det är stor risk för att det gör är det inte värt att chansa enligt mig. Åtmisntone inte om man vill ha sin hona frisk.
Audiatur et altera pars
Håller helt med #5# där. Har egen erfarenhet av P-spruta på illertik, och det är något jag aldrig mer kommer att ge någon av mina tikar. Och vad gäller hane så skulle jag ta vad du får för en valp vilket är brukligt att göra, iallafall om jag inte var intresserad av att ta en valp efter honom.
#5 skillnad på receptal och tex covinan. De verkar inte på samma vis. Receptal inducerar bara ägglossning (honan går ur brunst), medans tex covinan är en depot av en hormonefterlikning, som verkar kraftigare, och då ger större biverkningar.

#5 jo men den som fins i norge är ju inte samma som den i sverie utan den är bättre, men det finns ju som sagt för och nackdelar med allt. p-spruta kan medföra negativa saker men det kan ju även en parning göra. plusatt det kanske sätts ännu mer sjuka valpar till världen.

#7: Visst kan man se en viss skillnad i biverkningar. Men faktum kvarstår att jag aldrig personligen skulle riskera det med någon av mina honor. Och jag skrev bara hur jag känner personligt inför att använda det på mina djur. Jag personligen skulle aldrig ta den risken. Sedan är det självklart upp till var och en hur man väljer att göra.
#8: Jag sa aldrig att man promt måste välja att para. Men i det här läget så har väl personen ifråga redan valt. Och det är hennes val. Vad hon har för linjer i sina illrar vet vi inte. Eller okej jag vet i alla fall inte. Inget hon skrivit ut här i alla fall så jag kan uttala mig om de är bra eller dåliga.
Och det finns andra lösningar än p-spruta. Jag skulle aldrig välja p-spruta till någon av mina. Men det är mitt val och min åsikt och hur jag har mina honor som bestämmer det för just mig. Sedan är det självklart fritt fram för alla andra att ha sina egna åsikter och göra som de vill med sina honor.
Sedan kan jag kanske påminna om att denna tråd startades för att personen ifråga vill ha tag på en hane. Inte få råd om hur hon ska få illern ur brunst. Helt uppenbarligen har personen ifråga avlat tidigare då det finns valpar där redan. Så kan vi kanske hålla denna tråd som den var menat till. Att trådskaparen kan få efterlysa en hane i Sverige.
Audiatur et altera pars
#9 jag ger inte heller p.prutor till mina töser. Jag poängterade bara att receptal och vanlig p spruta är två skilda saker.

#10: Jag vet att du inte helelr vill använda det. Skulle bara påpeka lite extra att det är viktigt att folk förstår skillnaden mellan att om en person tycker att det är okej, så är det okej för just den personen. Det behöver inte betyda att det är okej för en annan. Allt handlar om personliga sikter om saker och ting liksom.
Audiatur et altera pars

#11 det var inte riktat mot dig alls åsa. accepterar din åsikt och jag skulle nog oxå försöka undvika spruta, men det jag ville påpeka var att dom var lite olika p-sprutorna =)

#12: Jag tog det inte personligt. Var väl bara lite extra alert då det rekomenderas eftersom trotts skillnaden med sprutorna så är det fortfarande en risk som jag personligen aldrig skulle ta. Så nu har vi nog rättat till alla frågetecken och dessutom utan att trampa varandra på tassarna. Underbart säger jag bara. Det är så här jag vill att forumet ska vara. Att folk ska kunna skriva sina åsikter och ha sitt utan att det blir bråk. Oavsett vem och vad det gäller.
Audiatur et altera pars

#13 jo men precis. bara kanon. bättre att jag förklarade än att du eller någon annan skulle tro att jag trampade på någons tår =)