Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 778 ggr
Bogey
0

Svamp + iller

Har märkt att Bogey verkar intresserad av vissa svampar ute i "skogen" men jag är själv så dålig på vilka som är ätbara eller ej så jag brukar inte låta honom hållas.

Hur är det med illrar, har det instingt nog att avgöra om en svamp är ätbar eller ej?

Funderar eftersom min mor nån gång berättade när hon var barn och växte upp på hemgården så brukade hon och syskonen erbjuda korna svampar och bär de själva inte var säkra på. Åt korna så åt de, men om korna ratade det som bjöds så vågade de inte äta det.

Kallecolt
0

Man skall då inte äta en svamp som man inte kollat upp först då det finns en hel drös med giftiga svampar i skogen, samt att jag skulle inte lita på vad ett djur äter då vi är helt olika uppbyggda (som choklad som vi människor äter kan vara dödligt för våra illrar)

Finns små böcker som beskriver dom vanligaste svamparna, bra att ha till hands. Skrattande

Finns ett litet sätt att kolla om en svamp är mycket giftig, och det är att bryta loss en liten bit och tvärdutta lite på tungan, är det starkt så släng undan, det är med största sannolikhet giftigt.

Sedan är det oftast svampar med skivor under som brukar vara giftiga.

Sedan är ju dom självklart giftiga på olika sätt.

Ex. bläcksvamp är giftig, men är endast om du dricker alkohol till den, då den har naturligt antabus i sig. (vet ej om stavningen blev rätt).

Blev kanske lite mycket info, men hoppas det inte är något som tycks jobbigt.Tungan ute

Roligt med en iller som tycker om svamp. Skrattande

Bogey
0

Det där med "skivor" under kan inte stämma till 100%. Kantareller och champinjoner har skivor under medan karljohan inte har det.

För att förtydliga. Jag menar inte att Bogey ska få äta svamp som mat eller så, men om han hittar en svamp han verkat gilla, törs jag låta honom få ta en liten smakbit?

Haha man kanske kan dressera honom till kantarelliller :-)

Kallecolt
0

När jag menade med skivor, så menade jag att på hela giftsvampsdelen så har dom flesta av dom skivor.

Det finns fortfarande många med skivor kvar att äta. Skrattande

Hehe vore najs med en kantarelliller. :D

Ceciliaolucifer
0

Hugo brukar äta allt och ingenting när vi är ute och går, han äter gärna cigarettfimpar om han är snabb nog! Så jag skulle inte lita på att dom kan avgöra vad som är okej att äta :)