Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 159 ggr
Tesan
0

Plastpåselådan Kerstin

Vi har ju då våran lilla Kerstin 6mån hemma, tänkte höra mig för om ni känner igen detta kanske!

Jo, det e så att hon e enormt tillbakadragen, absolut inte rädd o när hon väl e framme så leker hon så mattorna flyger runt. Men oftast sover hon då i plastpåselådan som nu har blivit hennes hem! Man kan inte ta upp o kela med henne, hon ska alltid hit,dit eller kanske hit, hon e väldigt snäll o trevlig men att hålla henne går inte då hon alltid vill nån annanstans! Även när hon sover försöker man att smyga sig på henne o ta upp henne ifamnen men likt förbannat så vaknar hon!

Man ser ju att hon mår bra o e frisk så något sånt e det ju inte. snart blir det ju kastrerig oxå men hon visar inga tecken på det ännu!

Kan det kanske vara så att hon e i tånåren o bara vill vara ifred o det kanske blir bättre senare!

Missförstå mig inte nu för man ser ju att hon trivs o e trygg o så men det hade ju varit lite kul om man kunde få kela lite ibland!

sarae
0

Jag har samma "problem" här hemma. Stitch är stört omöjlig att kela med när man är på hemma planen..han kan sova hur djupt som helst, men så fort man plockar upp honom så vaknar han och ska därifrån. Buffy e bättre å finner sig i lite tvångsgos, men det är ingen av dem som direkt söker upp en för att gosa….trist men sant….Vi har väll uppfostrat dem att vara självständiga hahahaha! ;)

UlrikaG
0

tror det blir bättre ju mer du försöker hålla i henne.

Prova med en liten stund och nästa gång lite längre. Det viktigaste är att hon lär sig att det är du som bestämmer när hon skall upp, eller när hon får gå. Tillslut kommer hon också tycka det är mysigt att gosa och då kan fortsätta ytterligare en stund :)

Hon är nog fortfarande osäker i famnen bara, inte van att bli hållen och bli hanterad :)

Med lite tålamod kommer det nog bli bättre :)

Tesan
0

Det känns ju bra att det bara inte e ja som har en sån iller, men som du säger illeripilleri så kan det nog bli lite mer gos om man försöker att "träna" henne!

UlrikaG
0

en omplacering jag fick hem i januari i år, var inte heller pigg på att bli hållen.

hon var inte elak eller bet, hon ville bara inte att man tog i henne.

Så redan från första dagen tog jag upp henne och bar på henne, jag satte mig även med henne och klämde och pratade och petade på henne och klappade osv

idag har hon inget emot att bli hållen och sover även i knät ibland

dessutom sitter hon gärna på axeln och vill vara med när man grejar :)

lycka till :)

Madde
0

här hemma har vi våran valp Xac. Han är inte ett dugg mysig, men det är för att han har så mycket spring i benen och måste leka hela tiden. =) Sen har vi ju även xander och criss som inte heller är så mysiga.

Däremot har vi benjamin Alias "kelgris" hihi. Han är så mysig.

Men i början har man ju fått ta upp de när de sover och har man tur kanske man får 2 minuter som de ligger kvar. Till slut så kommer det bli mer mys ju längre man tränar. Så har det blivithär hemma. I alla fall benjamin, men det kommer från när han var ett Bitmonster.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

ni får akta er för att låta henne bestämma när och hur det ska skapas kontakt. är hon inte rädd eller skygg, utan litar på er så tycker jag helt klart att ni kan "tvångsgosa" med henne. Ett bra sätt att få illern att "gömma bort" att du bär på den är att gå runt med henne och låta henne nosa på hyllor o skåp som hon i vanliga fall inte kommer åt. Då är det jättespännande att sitta i famnen! Prova även att ge henne vetegroddsolja när du håller i henne för det brukar få dom lugna en tag. annars kan du ge en liten godis varje/varannan gång du plockar upp henne i famnen så hon förknippar det med något gott! Kronglar hon o vill ner så håll kvar i henne.. gå en sväng o låt henne nos på hyllor o prydnadssaker. När hon tappat intresset för att försöka ta sig ner så släpper du ner henne. Glöm inte att tala lugnt och beröm henne när hon sitter still och inte kämpar för att ta sig ner.

Hoppas det löser sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus