Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 459 ggr
Mroue
0

Alla tips uppskattas..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, hur börjar jag? Jag är en 21årig tjej som fick en iller i present häromdagen. Jag har aldrig haft en iller tidigare, o hade aldrig direkt tänkt köpa någon heller, så jag kan ingenting om dom..

Men nu är den här. En supersöt 8veckor gammal busig hona som fick namnet Nellie. Hon attackerar o bitts, vilket jag vet att illrar gör, men jag hade för mig att man kunde lära som sluta?. Isf hur?

Sen undrar jag lite över:
1. Bad, hur ofta? Med schampo?
2. Mat, har just nu kattfoder? Vad få hon äta o vad får hon inte äta?
3. Botten i buren?
4. Hur ofta ska jag gå ut med henne, o undvika något speciellt?
5. Jag misstänker att hon biter på sladdar, vad kan jag göra åt det?
6. Jag har inte henne i buren alltid, snarare aldrig. Hon springer lös i rummet, är det fel? om inte, vad ska jag tänka på?
7. Jag har en liten hund, dom funkar tsm genom att bara ignorerar varann typ. Kommer dom kanske komma bättre överens snart tro?
8.  eller tycker ni att jag borde köpa en iller till som sällskap till Nellie? Eller går det lika bra ensam med roliga leksaker?

O alla andra tips som kan göra Nellie´s liv bättre uppskattas! (:

// Miia

sarae
0

Hej!

Vad ajg tycker om att ge bort djur i present ska jag nog inte gå in på här :s Men det är bra att du vill göra det bästa för din tös!

Illrar är som du kommer att märka inga lätta husdjur att ha i början, och kräver en hel del engagemang och tid från sin ägare.

1. Bad, hur ofta? Med schampo?

Så sällan som möjligt… med schampo kasnke max 1-2 ggr per år.

2. Mat, har just nu kattfoder? Vad få hon äta o vad får hon inte äta?
Högkvalites foder är livsviktigt för en iller. alltså inget man köper i mataffären. Det bästa är illerfoder så som Vitalin, Totally ferret elelr ANF, om man inte väljer att ge sin iller Barf vilket självklart är mest naturligt. Kattfoder kan man ge tex Royal canin kitten eller hills kitten. Högt nimalikst protein innehål samt högt animaliskt fett innehåll är viktigt. Unvik kolhydrater och fibrer samt socker.

3. Botten i buren?

Ingen bur alls är bästm då de inte är burdjur, men vill man  ha en bur som står öppen jämt är fleecefiltar och andra krypin uppskattat.
4. Hur ofta ska jag gå ut med henne, o undvika något speciellt?

Gå ut med henne när du vill… de flesta illrar gillar när de händer saker.

5. Jag misstänker att hon biter på sladdar, vad kan jag göra åt det?

Ta bort sladdarna hon biter på.
6. Jag har inte henne i buren alltid, snarare aldrig. Hon springer lös i rummet, är det fel? om inte, vad ska jag tänka på?

Helt rätt.. men glöm ointe att illersäkra.. de är fantastiska på att smitta in i små utrymmen där de kan skada sig. Tänk även på att ta bort allt smått och gummiaktigt. Främmande föremål i tarmen är en utav de vanligaste dödsorsakern hos iller
7. Jag har en liten hund, dom funkar tsm genom att bara ignorerar varann typ. Kommer dom kanske komma bättre överens snart tro?

Att de ignorerar varandra är bra. Troligtvis kan d ekomma att bli bättre vänner sen, men lämna aldrig ilelrn och hunden ensamma utan övervakning. De finns många som förlorat en iller på det viset.

8.  eller tycker ni att jag borde köpa en iller till som sällskap till Nellie? Eller går det lika bra ensam med roliga leksaker?

Vänta med att köpa en kompis tills ni har lärt känna varandra och tills du är klar med uppfostran. Lek och aktivering med människor räcker ett bra tag för en iller!

LinaIsabell
0

Leta igenom artiklarna och inläggen här på iller.ifokus. Det finns jättemycket att lära sig. Jag har velat ha en iller i 1 eller 2 år och börjar nu funderar på att skaffa mig en nästa sommar, och iFokus är den enda sidan jag lärt mig allt från. :)

Det ska finnas skrivet här om att lära bort bitbeteende och lådträning någonstans.. Hmm. Någon som vet vart nu igen?

Sara
0

# 0 Tillägg till fråga nr 2: Orijen kattfoder fungerar också bra.

Sen är choklad och lök giftigt, illrar är laktoskänsliga och ska inte ha laktosprodukter som gör dem lösa i magen (ett slick på en glass är ok då och då, men inga mängder), russin är inte bra pga både socker och att det kan finnas ett mögel på dem som är giftigt för djur (dock finns gammal information som säger att det är ett bra godis men ignorera det).

Jag rekomenderar starkt att du omgående försäkrar henne hos Agria. Veterinärbesök kommer snabbt upp i höga summor.

Sara

LinaIsabell
0

Någon gång i veckan man kan ge dem äggula (det innehåller alla vitaminer förutom C vitamin och så är det fettrikt) och de flesta illrar brukar gilla det. Rå äggvita ska man inte ge då det bryter ner tiamin (ett b-vitamin) men det kan ges ifall man kokar det i minst 15 minuter.

Kycklingvingar och kycklinghjärtan/lever är också något vissa illrar gillar som man kan ge då och då.
Alternativt pinkisar (nyfödda döda möss. De ser ut som minimala hundvalpar fast de är helt rosa och utan päls)
Och om de inte får i sig mycket kött med ben i sig kan man ge benmjöl så att de får i sig kalcium.

Honor bör steriliseras när de blir könsmogna annars så löper de tills de blir parade, och då kan de få anemi (blodbrist) och eventuellt dö.
Hängmattor, rör, mjukisdjur, bollar med mera är bra leksaker. De som är av plast och som lätt kan bitas sönder bör undvikas så att de inte äter det. En del katter och illrar äter garn, och det fastnar i tarmen så låt de inte leka med garnnystan utan tillsyn.

Sara
0

# 4 Inte steriliseras utan kastreras. Glad

# 0 Kolla med veterinärer i närheten när det är dags för kastrering så du hittar en som kan hjälpa dig när det är dags. Vissa veterinärer vill kastrera när honan är i brunst och vissa vill det inte pga ökad blödningsrisk.

Vill du barfa din iller (ge rå föda istället för torrfoder) så är det bäst att börja medan illern är valp, senare kan de bli kräsa och inte äta nått annat än vad de är vana med.

Att barfa är en hel vetenskap så kolla upp det noga så hon inte får någon brist.

Torrfoder ska hon ha framme dygnet runt medan barf ges en - två gånger om dagen.

Sara

LinaIsabell
0

#5 Jamen. :) Har haft katthonor som har kastrerats men på pappret så brukar det stå "sterilisering" ändå, så jag antog bara att det kanske heter sterilisering på honor. :) Men kastreras då. ;P

Sara
0

# 6 Skrattande Lätt hänt.

Sara