Springer era pälsar helt fritt ?
min päls får springa fritt i alla rum :P. Hon har en toalåda i varje rum hon får vara i, vilket är ju alla :P I huset kommer de inte få springa i alla rum. som övervåningen, för jag vill inte riskera några trappstegs olyckor. Upp får de komma när jag eller sambon är hemma.
vad vacker Mira var =)
"1 när ska ni flytta ? toa i varje rum borde jag nog oxå ha, har bara 2 lådor, en i tv-rum o en i hallen men det är kanske för lite ? hm. (bor i en liten 3:a)
"2 tack så mycket.
ja egentligen kan vi flytta nu direkt, men vi håller precis på och säljer lägenheten och har tänkt flytta 100% när den är såld. även om jag vill till huset såååå fort som möjligt. hahaha :P
#3, de förstår jag, långt ifrån där ni bor nu ? Hoppas ni snart får lyan såld, har ni fått intresserade ?

Förut fick min tjej direkt vara i buren jag har till henne när jag gick utanför dörren för att inte riskera att det skulle hända något (att ex katterna ger sej på henne eller tvärtom). Men nu har hon fått börja vara ute mer och mer när jag åker kortare tider (även om jag ska en kort tid till stan), men sover hon så händer det mer än ofta att jag stänger buren. Men jag vill försöka få en öppen bur mer eller mindre hela tiden och det kommer jag snart att kunna få.
Här får Banditen husera fritt förutom i gå-in-gadroben och på toa när jag är hemma, när jag inte är hemma, är det även stängt till vardagsrummet eftersom han hemskt gärna vill försöka putta ner saker som står på tvbänken.
Men lär han sig bara mina regler snart så kommer han få vara även där inne när jag är borta :)
#7, putta ner saker var det ja, tänk om man kunde lärt dom städa hahaha
Vi bor i hus på 130kvm och 5 rok och när vi är hemma huserar han fritt i huset utom i 2 sovrum för att vi inte vill fresta på allergierna för mycket. Sen är stora badrummet också illerfritt för vi har så dålig koll på vad som tappas på golvet där och ev. rullar in under badkaret.
När vi är borta på dagarna med skola resp. jobb huserar han i tvättstugan.Där finns lek och sovbur med rör, bolåda, hängmatta m.m. Sen har han leksaker och illermotorväg i rummet och så finns ju alltid tvätthög och tvättmaskinen att leka i. Försten hem öppna så han får komma ut i resten av huset, men han sover ändå ganska mycket på dagarna, även när vi är hemma.
Roligt att läsa.
"9, får jag fråga var du köpt din illermotorväg ? 5 rum o kök hehe så roligt för han att ha stor yta att springa på.

Nisse och Lotta har fri tillgang till mitt rum forutom nar jag sover hemma. Da vill jag ha fonstret oppet, sa da far de sova i buren for att undvika rymningsforsok. Sa de springer fritt 5-6 dagar i veckan, och sen far de spendera en eller 2 natter i buren beroende pa hur ofta jag sover hemma.
// Amanda
Här kutar de fritt, förutom i sängen som är instängslad ;) De får vara överallt oavsett om jag är hemma eller inte, de behöver ytan.
Paulina
"12 Bor ni inte så stort med tanke på att de behöver ytan ?
#13 Det är nog 47kvm golvyta, men jag tycker att de ska ha så stort som möjligt. Visst, toaletten är nog laglig i strl att hålla dem på, men varför stänga in dem när de kan springa fritt om jag säkrar lägenheten? Det mår de bäst av helt enkelt =)
Paulina
#10 Inte stort nog tydligen. Alltid intressant att sniffa och krafsa utanför de dörrar som är stängda. :-)
Kommer inte riktigt ihåg var vi köpte illermotorvägen. Jag tror det var av Amhs, men kan ha varit av Klarsferrets också.
Om jag är borta under dagen så får de vara i hela lägenheten utom sovrummet och toan.
Sara
#14, håller med dig, man illersäkrar ju bostaden av en orsak hehe .
#15, haha nä dom ska alltid in där det är stängt, dom måste ju kolla läget då, men om dörrar däremot är öppna så är det inte lika intressant mer haha.
Mina pälsar springer helt fritt i hela lägenheten, även om jag inte är hemma. Har dock först sett till att allt dom kan skada sig på eller vällta ner är bort taget så att inget ska hända. Alla fönster är stängda så att där bara är en liten liten spriga på knappa 4-5 mm, och då alla mina fönser är sådana som man svänger upp och ut för att öppna (med lås med ca 4 cm:s mellanrum) så kan dom inte föra upp dom och trilla ut. Skåpsdörrarna till slaskskåpet och grytskåpet är låsta så att dom inte ska kunna komma in där och ställa till det (har bl.a disk, tvättmedel och andra farliga grejer i slaskskåpet). Alla skor åker in i den stora garderoben och alla stolar är borttagna från köksbordet för att dom inte ska kunna komma dit ut och vällta ner allt jag har där. Men i överigt så har dom fri tillgång till resten av lägenheten förutom då toan där dom aldrig får vara vare sig jag är borta eller hemma.
#18 då har du illersäkrat precis som jag ..
våra illrar springer fritt i hela lägenheten (en tvåa på 66kvm). Dock är badrummet alltid stängt när vi inte är hemma. En del nätter stänger vi även in till sovrummet för att kunna sova ifred. Jag tycker inte det är mer än rätt att de ska få tillgång till de flesta ytor. Man stänger ju inte in en katt/hund i ett enda rum.
#20, nä det är just det man sällan gör och aldrig tal om annat, men vad jag hört så finns det dom som faktiskt stänger in illrar o jag kan inte vid mitt liv fatta varför..

Mina får vara överallt utom där chinchillorna, guldhamstrarna och kaninen bor. Av förklarliga skäl kanske, vill gärna att de överlever. Sen får de efter att Snuffe blev elektrifierad och var död några minuter inte heller vistas i badrummet. Det fick de förr, då var favoritsysslan att bajsa så långt in under badkaret som möjligt.
#22 vad i jösse namn är elektrifierad , och var död i några min ?? Berätta gärna.

Inte i badrum och sovrum, klarar inte att hålla tillräcklig ordning där för att det skavara illersäkert. Vill inte gärna trmpa ihjäl en iller som ligger och sover i en tröja, dessutom är nattsömnen så mycket bättre med stängd dörr=p Annars är det ingen skillnad på om vi r hemma eller ej, dom får vara på samma ställen.

Det var tre år sedan nu och historien finns här ifall du vill läsa.
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=dd0187cb-78f2-4423-a021-8240f48e2ace
#24, okej, rätt vanligt ändå att de flesta illrar inte får vara i badrum/sovrum , hehe, mina fick inte heller vara där, iofs är det säkrat på toa men jag är så rädd för at dom skulle få upp dassalocket hehe.
Maja har mitt sovrum till förfogande. När jag är nere i vardagsrum/kök får hon vara där. Att ha henne helt fritt i vårt trevåningshus skulle inte fungera. Eller. Hon skulle snarare hamna i mitt rum på övervåningen ändå. Lilla mesen går gärna uppför trappor men inte ner.
_No way! Yes way!

Jag har båda sovrummen och toaletten stängd men i övrigt så härjar de fritt dygnet runt.
Här hemma så får de vara överallt utom i mitt sovrum (pga att jag har allergi) och så badrummet. Tycker inte det är så mysigt när mina illrar springer runt med Toaborsten och sen vill ha en puss av matte. =) hehe.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
våra är lösa i hela lägenheten. Våra klädgarderober vill vi helst inte att de är i men de öppnar dörrarna ibland… *muttra*
när vi inte är hemma så stängs de in i sovrummet som är på en 15 kvadrat eller något. Då får de leka i säng, under säng, med rör, de tar sig in i byrålådan o lever rövare o möblerar om husses o mattes underkläder.
Det händer också att de är lösa när vi inte är hemma men vet vi att vi blir borta mer än nån timme eller två så stängs de in så hunden o katten får litet lugn o ro…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
"25, tack ska läsas de.
#27, modigt att våga gå upp ändå.
#29, njä goa pussare kan man ju få haha.
#30, haha vad vore livet utan klädersgarderob. vilken trevlig syn o öppna dörren till sovrummet sen hehe.
#25, det var nått bland de värsta jag hört/läst, fy fan rent ut sagt, tack gode gud att ni båda överlevde, ni måtte båda ha haft änglavakt alltså. en sån upplevelse glömmer man aldrig. Åkte ni in på kontroll senare ? Jag hade aldrig trott han skulle vakna till liv igen men vilken känsla o se honom andas igen, tack för att jag fick läsa.

#32 Ja, det var nog det värsta jag har upplevt också kan man säga. Även fast det nu är tre år sedan så minns jag det väääldigt väl. Han blev kollad av vet. och det enda de kunde säga var att han borde egentligen inte vaknat igen efter den stöten. Men jag skakade honom tydligen till liv igen. De sa också att han kanske inte kommer att leva lika länge som han skulle gjort om detta inte hänt pga att det ev. blivit ärr på hjärtat. Och skulle någonting hända honom, om han typ fick någon infektion i kroppen som i vanliga fall lätt kunde behandlas med antibiotika så var det inte säkert att han som normala illrar skulle klara sig.
Men tre år senare är han precis lika busig som sina kompisar och man märker ingenting på honom. Han såg lite märklig ut några veckor innan morrhåren växte ut och fastän jag badade honom flera gånger så luktade det "grillat" om honom. Mindre mysigt faktiskt.
#23, då är han en riktig kämpe, tror jag de att du minns det så, det var ju fruktansvärt. himla bra att det inte blev "men" utav de alltså,
jag hade nog fasen stämt de bolaget av ren ilska. låter kanske dumt men vill ändå beklaga att det hände, det är ett hemskt minne att bära på, tror jag hade fått mardrömmar men som sagt tack gode gud att ni överlevde, du kunde oxå åkt med liksom , usch.
Skönt att höra att han är så pigg o busig hehe

Tack så mycket! Det var massa bråk med hyresbolaget efter det men jag kom ingenstans. Hade det varit ett barn då j-klar hade det hänt saker men ett djur…jag fick ge upp tyvärr.
Men Snuffe lever och det är ju det allra viktigaste:)
#35, de e sjukt, precis som att djur är mindre värda, så frustrerad jag hade varit, förbannade ********
Ja absolut, absolut !! för jösse namn, snacka om att han blev bortskämd i massor efteråt hehe. o du ska vara glad att du själv oxå klarade dig.
Våra springer helt fritt förutom toaletten och när vi moppar golvet..
Mina busfrön har 59 kvm att leka av sig på. Min lilla toa är dessvärre alltid stängd för de gräver i avloppet annars och det tycker inte matte är så fräscht 
#38 hehe, menar du avloppsbrunnen ? går det inte att skruva fast den ?
Men herregud, läste din tråd Ulrika. Fy fan, totally fucking terrifying för att tala oren svenska (och engelska).. helt jävla otroligt att folk kan vara så knäppa som hyresföreningen och vaktmästarn.. "ojdå det var inte bra" Nej klart som fan det inte var, skulle det vart like likgiltigt om det var hans hund? Vet fan inte vad jag skulle göra mot dom om jag och MissTake hamnade i samma situation.. Kanske inte heller skulle orkat kriga men jag skulle aldrig känna någon tilltro igen, ever. Skulle längst inne vilja göra något surt mot dom, seriöst. Usch! Tur att ni båda överlevde - fysikens lagar testade er hårt.
#40, tyckte oxå det var fruktansvärt , helt jävla sanslöst, rent ut sagt
#41 är oerhört nyfiken på hur vaktmästaren reagerade.
#42, tror faktiskt inte han brydde sig så nämnvärt. Som Ulrika själv sa , hade det varit ett barn hade det bannemej blivit fart.
#43 jo men med tanke på att Ulrika själv fastnade.
#43, sant , men då hade hon ju inte behövt bråka med dom.
#45 något knas äre ju iallafall, ska inte spekulera mer i det blir bara förbannad.

Han brydde sig inte särskilt kan jag säga. Det var mer att han ryckte på axlarna och sa, ja, ja, ni klarade ju er då kan det ju inte ha varit så farligt.
#47, ursäkta men det är fan inte klokt, egotrippade människa, (kan inte ha varit så farligt), han e nog störd på nått sätt !!
o nu ska loveferrets lugna ner sig 

Ulrika om du inte har uppsökt en läkare redan skulle jag rekomendera att du gör det, det kan uppstå hjärtflimmer efter att man fått ström genom kroppen, detta behöver inte nödvändigtvis hända precis efter olyckan utan kan komma efter flera år. som sagt gå till en läkare och kolla så att hjärtat slår som det ska.
<Elektriker. =)

#49 Hjärtat är nog det sista jag kommer att dö av förstås, men gör jag någon hälsocheck nån gång ska jag komma ihåg att nämna det faktiskt.
Hej, får min första iller på tisdag och härligt med alla inlägg. Sitter och funderar på ifall han ska få gå fritt i hela huset eller inte.
Det blir nog så att när vi är borta får han vara i ett rum, där står även buren. Som ny illerägare tror jag att jag inte riktigt har koll på vilka bus han kan utföra 

här går dom i hallen och sitt rum och när vi är hemma så är det öppet in till kök/vardagsrum också. men till sovrummet och toaletten är det alltid stängt.