Iller boll lagligt?
Hittade denna aktiverings boll i djur affären idag.
Det är exakt en sån som man kan köpa till hamstrar, men mycket större.
Är det ens lagligt att stoppa in en iller i en sån boll?!
Den är rekommenderad till kanin, iller, marsvin m.m. Men sen var det en ditsatt klister lapp på kartongen att den inte var bra för marsvin. Men iller är okay???
idioti. Får man inte ha iller i bur så får man väl inte stoppa in dom i en boll?
För övrigt så köpte jag ett nytt rull koppel och lite nya pipleksaker till mina monster, och pipisarna var väldigt uppskattade :)

Men fy vem skulle kunna stoppa in sin iller i en sån det är ju typ tortyr!
Be a rainbow in someones cloud

Såna såldes det i alla tre djuraffärerna i Danmark jag var inne i. Verkar helt sjukt.
Ja, och vem i h-e tror att en kanin kan hoppa runt i en j-a boll?! Yxmord!

#3 Haha…. jag tror jag dör, ser för mitt inre hur en plastboll småhoppar omkring på golvet…
Nej, hemskt att stoppa djur i bollar oavsett tycker jag.

jag har själv kvar en sån från när jag hade hamstrar. det var väldigt bra motion för dom att få springa runt i i några minuter medans man hade koll. men då är det ju en väldigt skillnad på hamster och iller….
Marsvin kan knäcka ryggen direkt men jag anser att det är fel att stoppa in vilket djur som hellst i den typen av boll.
Paulina
VA???? betyder det här at jag måste lämna tillbaka luddes nyköpta bur.. ehh.. host.. boll??

#7 haha…. jag tror tyvärr det 
Du kan väl använda den som badmössa eller fruktskål istället??

illern kan ha dne som båt i badkaret ;)

Borra lite hål i den, fyll med illergodis och ha som aktivitetsboll
Be a rainbow in someones cloud
Jisses.. De gör allt för att sälja.
Sara

Skulle för den delen aldrig någonsin stoppa in en av mina guldhamstrar i en sådan boll heller. De får springa i hagar istället. Mycket bättre och roligare för dem.

jag hade bara en mängd med dvärg hamstrar, men även katter i samma hus. så det kändes lika väl riskabelt att ha hamstat i hagar då. sprang dom i bollen så funkade det bra med katterna, för dom blev väldigt fundersamma och backade bara undan.
Skulle en iller ens springa i den för att ignorera faran? Det enda jag kan se framför mig är MissTake kraffsar innuti för att hitta svaga punkter för att ta sig ut.

#15 det var det jag oxå stod och funderade på när jag såg bollen…. jag skulle aldrig kunan stoppa in mina tjejer i den, dom skulel bli tokiga. min hane skulel inte en få plats. haha
har du fått iväg det rosa kopplet som du köpte av mig? 
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

nope, det ligger här hemma fortfarande :P
var däremot iväg och köpte ett nytt kopple idag, det korta :)
men herregud, undrar om dom som sålde den hade tyckt det var lika kul att vara i en sån boll !!
#19 troligen äre dresscoden att ha en sån över huvudet där ^^

Tror ni den finns i hundmodell? Så man kan vika in sin grand danois i en boll och gå ut och rulla?

#12 hahaha!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#21 ja varför inte finns ju bollar för människor ^^
kanske här dom fick ide´n
http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/251/Zorbing-12-personer
Där kan man nog stuva in en Grand Danois 

I nerförsbacke… funkar det med giraff?
#24 tack för den sidan, letat efter glassblåsnings testa på tripp och hittade det där :D TACK!

jag tror nästan man skulel bli lite smått klaustrofobik(stavning?) i en sån…. fast det skulel nog vara kul att testa….
men lite seriöst, är det lagligt att stoppa in en iller i en sån boll? hade god lust att säga till butiken att dom inte funkar för illrar, men kände att jag inte ville säga något innan jag hade någon fakta att komam med….
#27 det hade jag sagt, för hade blivit tosig, oavsett fakta så kan det inte vara så jäkla trevligt att vara i.

tja.. det strår nog ingenstans att det är olagligt att ha illrar i bollar. Men man får ju inte ha dom på mindre än fem kvadrat annt än för transport eller korta stunder.. men det blir det väl förståss ändpp om man stoppar dom i bollen… däremot skulle mina få rabiatryck på mig om jag tryckte in dom där så jag skulle känna mig som en djurplpågare och djurplågare är inte tillåtet att vara.

#30 har aldirg sett giraffer där.. får börja leta tror jag…
Jag hade en sån fast mindre till min dvärghamster, hon älskade den! hon formligen jagade katterna genom huset på bottenplanet. Hon attackerad eju katterna genom burgallret om de kom för nära, o när hon var i bollen så var det precis som om hon planerade att köra över katterna. Men en dag när hon vart i buren så snubbla jag på bollen o trampa sönder den…. så vart den saken slut.
Men till iller? praktiskt så sett (*massor med ironi*) om man vill stoppa undan dem så de inte lever för mycket rövare. men gillar inte konceptet ändå… hamstrar o hjul hänger ihopa men en iller är ingen hamster sist jag kolla…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Måste ju finnas någonstans man kan kolla sådant.
men oavsett e de ju inte så värst trevligt för illern att vara där i så jag tycker de spelar minrde roll om de e lagligt eller ej.
Har man verkligen samvete till det ? Inte jag i alla fall, tycker de e djurplågeri.
#34 finns säkert många som sätter sina illrar i sånna för det är en kul grej för ägaren.. guldpuckon finns ju alltid.
#35, men va fan,,,,, "kul grej"
, hade jag känt nån som gjort de hade vederbörande fått de hett om öronen !!! Guldpuckon är inte tillräckligt att kalla dom för…

satt lyss och läste igenom hela lag grejset och där står det som sagt bara det där om 5kvm….
jag får ta och påpeka för djur butiken att det inte är vettigt att stoppa en iller i boll….
Jag ska nog stoppa in dom i en liknande boll så ska vi se hur jävla kul dom tycker det är då,
nu har jag öst färdigt .
#37, ja o lyder han inte så ös en iller på han !!

haha, det låter bra ;)
ne, sängen för mej nu…..
natti!
jo, en sista fråga, eftersom alla varkar vakna i denna tråd…. :P
hur är dte med att ge ägg till en insulinom iller?
#37 men det där med 5 kvadrat rör sig om bo-yta, knappast lär väl folk låta en iller BO i en sådan? För skulle man iaktta 5 kvadrat alltid skulle man ha ett helvete att transportera illrarna ^^
Så vad gäller tillfällig förvaring, såsom transportbur, semesterbur på lantstället eller buren på vikingamarknaden så är det ju inget långvarigt boende utan en tillfällig lösning. Och är inte ytan tillräckligt stor så ska ju illern få möjlighet att röra sig på en större yta (nu tänker jag fyrkant och inte boll) regelbundet och långa stunder åt gången.
Vet ju att i tillfälliga lösningar så är det tillåtet att hålla häst i mindre spilta/box än tillåtet. Men tillfälligt är kanske en dag medan den ordinarie boxen lagas, eller nytt vattensystem sätts in osv… en tillfällig lösning bör aldrig överskrida 3 dagar enligt mig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja jösses, vilket trams man kommer på för att tjäna lite extra pengar. Jag förstår inte varför man skulle vilja stänga in djur i en boll. Halva upplevelsen är ju att de får nosa runt och kan springa runt när man tar ut dem, de måste ju springa som galningar i ren frustration när de kommer in i en sån.
_No way! Yes way!

#41 trnasport får du ha dom annaorlunda och utställning eller andra kortkorta tillfällen tror jag är ok än så länge. När det är tillfälligt men var det inte prt om att dom skulle uttöka detta till alltiid, har för mig att det var prat om det angående kattutställningar för ett tag sen. Att det skulle bli omöjligt att genomföra om man skulle införa samma utrymmeskrav på utställning som det är normalt.
Alltså, minimimåtten vid transport måste ju (även om de är små) vara större än utrymmet i bollen. Annars går det utmärkt att maila och fråga jordbruksverket, svaren kommer oftast inom någon dag.
Paulina

#40 Det är helt ok att ge äggula till iller med insulinom.

Jag har en liknande boll fast med stora hål i så illern själv kan välja om den vill springa i eller inte. Men den där ser ju inte klok ut, skulle jag aldrig stoppa någon av mina illrar i!
# 23 Haha, jag såg sådana idag, fast de var i vattnet. Inte lika lätt att ta sig fram då.
Sara

#45 tack!
En sån boll säljer dom på våran djuraffär, Att dom ens får sälja sånt
har aldrig sett sådan boll för en iller, förän nu. jag skulle då aldrig komma på tanken att stoppa in mina illrar i en boll. De kan ju springa runt ändå.
Kan tänka mig att en del illrar skulle tycka det är kul med en boll, fast då en som är öppen så den kan gå ut när den vill och inte bli instängd.
Fast då kan den heller inte vara gjord av plast eftersom den kan klämma tassarna mellan kanten och golvet, så ifall det fanns en mjuk boll (som de där människobubblorna (jag vill ha en!)) med öppning tycker jag det hade varit helt okej.
Sen måste de även vara stora nog så att de inte har en böjd ryggrad (t.ex. möss måste ha större hjul än de hjul som vanligtvis säljs eftersom de inte är bra för ryggen om musen springer ofta)
Men själva idén om att göra illerbollar är ju sjuk eftersom de inte är små gnagare. Det är ju samma sak som att göra kattbollar. Såvitt jag vet ska kattbollar enbart bestå av hår och spys upp då och då. :)
Jag skulle då aldrig stoppa in någon av mina illrar i en sådan där boll, tror då att dom skulle få panik.