Hona vs hane
Vad är det för skillnad mellan honor och hanar (inte utseendemässigt då)?
Jag vet att alla individer är olika, men jag har själv upplevt stor skillnad på honor och hanar på alla andra djur, både hundar, människor och katter, och vi har haft mååååånga katter och hela släkten har katt.
Det har alltid varit så att hondjur jag träffat varit lite mer självständiga och lite mer neurotiska (inte så att det är fel på dem, men de är nogrannare med vars de har sakerna och vill bädda innan de sover) medan handjur jag träffat varit mer laid back och keliga och så.
Ser till och med skillnad på mina honmöss och hanmöss. Honorna är lite flitigare och städar mer och boar och så. Hanarna är lite latare och jag måste i stort sett boa åt dem ifall jag vill att de ska ha det mjukt i huset. ;P De bryr sig helt enkelt inte.
Så. Har ni upplevt någon skillnad? Är honorna mer "illriga" och ska bestämt ha sina (eller dina) saker på ett visst ställe eller är honorna och hanare lika goa och obrydda? :)
Den allmänna meningen är väl att hanar är mer soffpotatisar och gosgubbar, och honorna är mer energifyllda och självständigare. Men å andra sidan finns bra många undantag från det, så jag skulle inte ta det för givet ;)
Personkemi och individualism hos djuret i fråga är det jag tror på. Man kan passa in hälften av dem i "normen" men hälften är tvärtom så ;)
Paulina