Matvanor
Jag vet ju på ett ungefär vad illrar äter, jag vet att de ska ha mycket fett och protein i deras torrfoder och att det är bra att ge dem rått kött och benmjöl ibland, men jag har som aldrigt riktigt förstått HUR man matar dem?
Låter man torrfodret stå framme hela tiden och sedan ger köttmåltider, och isåfall hur ofta?
Ni får gärna berätta om era illrars matvanor. Vad ni ger och vilka tider ni ger det och så vidare. :)
Har ett gäng här hemma som fortfarand efår torrfoder pga att en utav illrarna i det gänget vägrar att äta kött. så där står torrfodret framme dygnet runt. En gång per dygn serverar jag barf, till alla gängen. En varierad kost bestående utav rått kött, ben, senor, brosk och hela bytesdjur, som beroende på dagens innehåll ibland kompleteras med hemgjort benmjöl, fiskolja, äggula, eller annat som jag anser att de begöver just då, för att just den måltiden ska vara balanserad. Barf är inte busenkelt, utan kräver en hel del planering och kunskap. Man kan göra mycket större skada med dåligt balanserad barf än med sämre torrfoder.
Här står alltid torrfoder framme och så serveras ½ kycklingvinge varje dag och som kompetteras med kycklingmage, -lever och -hjärta olika dagar. Lite komplement av fisk- och vetegroddsolja blir det, och ibland lite extra gott som laktosfri grädde, äggula m.m.
Kom bara ihåg att fisken ska vara vit fisk som torsk, sej och spätta. Man ska inte ge t.ex dom feta fiskarna som lax, sill och ål.

#3 Varför kan man inte ge lax?
Lax och andra feta fiskar innehåller ett enzym som heter Tiaminas, detta bryter ner det tiaminet som illrar måste ha. Brist på detta ämne ger förlamning och död för illern.

Jaja, men då handlar det ju om att äta ofta. En smakbit då och då dödar inte. Här får dom lax på högtidsgdagar.. en stor favorit är det.