Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 543 ggr
AnderssonPeter
2009-06-27 17:14
0

Ge beröm

Hur ger ni eran iller beröm, godis funkar ju dock positivt dock känns det inte så nyttigt att ge honom det för många gånger om dagen.

Positivt pratande vet jag inte om min Pälsboll uppfattar som att han har gjort något bra?

Loveferrets
2009-06-27 17:25
0

När jag berömmer Simon så brukar jag lyfta upp honom o berätta hur duktig han är o pussar honom men om han förstår det vet jag inte men det verkar som att han uppfatar de på nått sätt ändå hehe. skulle jag gett Simon godis eller nått annat gott varje gång hade han fått diarre.

Sara
2009-06-27 17:26
0

Jag använder godis, gärna småbitar och ofta. Fungerar bäst som beröm enligt mig.

Annat du kan göra är att klia gott, leka lite och naturligtvis då prata snällt under tiden.

När man tränar hundar så har man ofta med en favorit leksak som det leks med någon minut när hunden varit duktig.

Sara

Loveferrets
2009-06-27 17:28
0

#2, men blir dom inte lösa i magen då om du ger dem så ofta ?

Leker jag med Simon så bits han bara hehe.

Sara
2009-06-27 17:32
0

Mina har aldrig blivit lösa i magen av godiset. Iof så får de bara pyttelite varje gång när vi tränar.

Prova att lek med honom med ett gosedjur. Då kan han bita i det.

Sara

Loveferrets
2009-06-27 17:38
0

#4, jättebra att dom tål de, men eftersom jag leker med honom så ofta så kanske han inte ser de som beröm på samma sätt då eller ?

Sara
2009-06-27 17:48
0

Allt som är positivt för ett djur är beröm och det är aldrig fel så länge man inte gör det direkt efter djuret gjort nått icke önskvärt.

Alltså man ska inte börja leka med illern direkt efter han har bitits, skitit utanför osv. Medan man genom att leka, klappa, ge gotta osv direkt efter han gjort nått bra, ger beröm och förstärker det beteende som man anser vara bra.

Det man ska tänka på är att berömmet eller fyet ska komma i samma stund som illern gör något bra/dumt. Går det för länge emellan beteendet och berömmet förstår inte illern vad det var som var bra.

Sara

Loveferrets
2009-06-27 17:59
0

#6 okej, tack

sarae
2009-06-27 18:17
0

Här är det främst rösten… tror nästan aldrig mina för godis när de gjort något bra (förutom vid kloklippning ibland)… jag anvvänder rösten, och låter väldigt glad och positiv på rösten när jag berömmer.

Valparna blir nästan alldeles till sig när de får verbalt beröm… Det och ett skarpt ahahaha/nej/fy/aj, är de enda uppostringsmetoder jag använder-

AnderssonPeter
2009-06-27 19:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket för alla tips får ta och testa.

#3 om han bits kan det vara en ide att köpa en prassel påse brukar använda den när jag leker med Nemo, kör in händerna i påsen och prasslar tills han kommer springandes/hoppandes och sen så kastar jag bort honom och prasslar igen så kommer han lika snabbt igen :P, visst dom kan bita men där e något imellan, iofs biter nemo inte hårt längre vilket jag är ganska glad för :P

Bifogar även en bild på påsen med en iller utfarandes ur den :P

Faxlin
2009-06-27 20:59
0

Jag använder rösten oerhört mycket. En riktigt glad röst så man nästan låter som en fjolla, då blir det reaktioner därefter. Man ska låta så glad så man känner sig löjlig så brukar det bli rätt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Loveferrets
2009-06-27 21:19
0

#10, hahahahha

#9, ooooo var har du köpt den påsen ??

Bogey
2009-06-27 21:56
0

#10 Då måste jag göra det helt rätt då frugan brukar skratta åt mig när jag håller på med Bogey, och berömer honom Flört

____
Uffe

Faxlin
2009-06-28 12:54
0

#12: Japp då gör du helt rätt. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnderssonPeter
2009-06-28 14:04
0

#11 den köpte jag i kristianstad kommer dock inte ihåg vad butiken heter men finns bara en zoo butik i "centrum" där köpte jag den.

Saga85
2009-06-28 18:01
0

Jag använder mig själv som beröm - mest genom rösten, men även såklart att leka/gosa. I början var jag lite för blyg för att berömma henne på promenader, men upptäckte snabbt att små glada, uppmuntrande utrop gjorde promenaderna mycket lättare (att hon går den väg jag vill och inte går och snärjer in sig själv).