Lämna iller ensam
Hej! Jag äger ingen iller men är allmänt nyfiken och undrar bara, går det att lämna en iller ensam? Då man ska till skola/jobb etc menar jag då. Eller sover de på vissa tider, eller har ni dem i bur då, eller kan dem gå lösa hemma utan att man håller koll på dem?
Har funderingar på att senare i mitt liv skaffa mig en eller två illrar, men jag kommer ju jobba då såklart och det kommer inte finnas någon hemma att passa dem alltid..
Tacksam för svar. : )
Mitt råd är att du besöker någgra som har iller hemma, samtidigt som du får träffa illrar i verkligheten så kan matte/husse berätta för dig hur man bäst illersäkrar ett hem, det jag kan säga är att man INTE ska ha iller i bur, endast när man ska åka bil är det nödvändigt, om du tvunget måste ha en iller i bur så ska det vara en mycke stor sådan o den ska vara illersäker o den bör inredas med div leksaker, toalåda, mat, hängmatta MM.MM.

Jag har nio illrar och de går lösa i lägenheten vare sig jag är där eller inte. De ska gå som hund och katt, alltså lösa. Man får bara se till att man har illersäkrat så det inte finns någonting illern kan skada sig på, något avlopp den kan krypa ner i, någon toastol den kan klättra upp i osv, osv.
Ska du vara borta mycket på dagarna så rekommenderar jag att man har två illrar istället för en. Även ifall en iller sover väldigt mycket så vill den ändå ha sällskap när den är vaken. Är du inte hemma mycket då så blir den lätt uttråkad.
Mina är lösa, skulle inte få för mig att stänga in dem om jag var borta, såtillvida det inte rörde sig om ett speciellt illerrum.
Jag har två, så jag har inte lika dåligt samvete när jag lämnar dem, men det märks ändå på dem om jag spenderat mer tid borta än vanligt, de behöver mig med. För oss är inte 7 timmar hela världen, men lägg ihop de med våra 8tim som vi sover, då får de inte heller vara med, sen ska vi laga mat, vi ska städa, vi har hobbies och fritidsaktiviteter, vi umgås med annat folk både hemma och borta osv osv. Det blir ändå många ensamma timmar för en iller, eller vilket djur som hellst. Som Ulrika rekomenderar jag att ha någon illervän åt dem, då är de åtminstånde inte ensamma.
Paulina

Hade heller inte kunnat med att stänga in illrar i bur. Då vet jag att det är två illrar som gäller om jag skafar, så dem kan leka när jag jobbar!
Ska försöka hitta någon med iller som jag kan besöka när det i så fall blir aktuellt att skaffa dem, när jag har stadigare ekonomi osv. har för mig det fanns en tjej här i Skövde med iller..
Tack för allas svar!!
#4 Ja, det ska finnas en i Skövde, annars finns jag i Skara och hit är du mer än välkommen, bara att höra av dig =)
Paulina

Oh underbat, flyttar ju ev. dit till hösten! : D Skara alltså.
Det ska jag komma ihåg! ; ) : D
#6 Åh, vad roligt! =) Det får du gärna göra, jag bjuder på te och illerpromenad ;) Jag finns ju här så det är bara att PMa.
Paulina

Låter supertrevligt!
Är det okej att jag lägger till dig i vännerlistan? ^^,
Absolut!
Paulina