Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1430 ggr
Goseiller
0

Silke och jag

Nu har Silke varit hemma ett par dagar och det går bara bättre och bättre.

Ibörjan så kunde jag inte alls hålla honom utan att han högg tag i fingrar, tår, gäddhänget med mera. Det resulterade att jag faktiskt rädd blev rädd för honom Skäms

Men jag tog mod till mig och gick fram till honom för att känna hur hårt han verkligen bits, nej det var inte så farligt. Visst kan han nafsa till ordentligt när han blir väldigt uppspelt men det är bara envist säga nej eller fy till han lugnar ner sig. Blir han ännu mer uppspelt och verkligen gör utfall mot känsliga områden så blir det time out i transportburen utan leksaker.

Idag har vi verkligen haft tur. Han älskar att leka med mina fötter och jag tillåter honom så länge han inte biter hårt. Han har jagat mina fötter, jag har jagat honom, jag lade honom på rygg och brottades med honom och vi båda har haft jätteroligt.

Jag är verkligen nöjd med framstegen som vi båda gör. Silke verkar känna sig mer och mer trygg med oss och jag börjar verkligen känna mig trygg med Silke. Han är så otroligt charmig och söt. Han är verkligen min lilla ögonsten.

Det har gått superbra med katterna, om dom tycker att han är för närgången så går dom undan, eller så går han undan om dom uppför sig lite tjurigt. Men ingen av dom har attackerat eller bitit varandra.

Jag är verkligen supernöjd med min lille kille. För det mesta har han gjort sina behov i låda, men klandrar honom inte när jag har hittat på lite andra ställen. Vår lägenhet är trots allt på 70 kvm och vi har inte ännu lådor i alla rum. Jag är stolt över honom att han verkligen prickar rätt ganska så ofta.

Bilder på min lilla ögonsten kommer så fort jag har lagt in bilderna på datorn.

werner
0

Låter som det är en solskens historia detta :)

sarae
0

Va härligt att höra att allt går bra! ser fram emot bilder!

Goseiller
0

#1 Ja det är verkligen en liten solskenshistoria, kan inte bli annat än med den lilla solstrålen jag har hemma. Skrattande

#2Ja jag är verkligen nöjd och stolt över framstegen som vi båda gör här hemma. Ja detta med bilder var knepigt, ska be sambon om hjälp att lägga in bilderna på datorn när han kommer hem. Längtar tills jag får visa upp min lille prins.

LinaN
0

vad härligt! :D

kan tala om för dig att den gosiga lilla alma som du satt med på vikingamarknaden är utbytt mot en rabiat sken-dräktig-mammig iller som försöker släpa runt på både mig, sambon, hunden och sin syster för hon anser att vi allihopa är valpar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Goseiller
0

#4 Hmm jag har inte varit på vikingamarknaden.

LinaN
0

#4 då blandar jag ihopa dig med någon som också skulle ha valp från satmaran.

misslee1987
0

Hejsan!

Det är mig som du blandade ihop med Goseillern.

Mitt fel dock, Det blev Buster som jag ska ha från Satmarans andra kull.

Varför har ni ej kvar Alma?
Hon var världens gosigaste, skulle gärna vilja veta vad hemligheten bakom att få en sån iller är.

Jag blir nybliven iller-ägare den 5te juni och behöver all hjälp jag kan få =)

//lena

LinaN
0

#7 hon är kvar om än i ett annat jag….  så det är samma iller (fysiskt) men psykiskt så är det antingen schitzofreni eller hormoner som spökar fortfarande… ^^

Så vi hoppas att de här hormonerna efter den kemiska kastrationen ger sig snart så vi får tillbaka vår gosiga sötnöt :D

Får inte förvirra mig så med valparna :D hade bättre koll på dem än folket :D

misslee1987
0

Hehe aha då förstår jag =)

Hon var helt underbart gooosig iaf =) Fick en sån otrolig illerkänsla när jag höll henne i famnen, tänkte ta henne men hon va ju kopplad till den andra illern och den sov ju så det var ganska jobbigt =( =P

Hoppas Buster blir liiika gosig =)

Ceciliaolucifer
0

#0 Det är en stor omställning för dig att bli illerägare och få en valp som första trappsteg in i illervärlden :) Man får gnata, tjata och faktiskt gråta ibland för att få sin illrar dit man vill.

Ta dig bara tid, och ta det lugnt så kommer ni snart bli väldigt trygga med varandra :) Det är nu man lägger grunden för hur valpen blir som individ och vad man får för kontakt med varandra. Givetvis spelar personlighet stor roll i det hela.

För att göra hnm mer trygg så kan du prata med honom när han sover innan du tar upp honom, belöna honom med godis när du lyfter upp honom. Se till att du sätter ner honom när du vill det och inte när han bestämmer. Men är man smidig så ser man till att lyfta ner innan valpen börjar trilskas. Små steg i taget liksom :)

Rumsrenheten får man inte släppa på, det får man surt äta upp, ofta men inte alltid.  När han vaknar, kan man lyfta i dem i lådan, och berömma.

Men nu har du haft hnm i några dagar vad jag förstår, så då har du säkert redan kommit på en massa knep själv.  Lycka till med Silke!

Goseiller
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Tusen tack för tipsen. Dom är verkligen guld värda. Det går bara bättre och bättre här hemma tycker jag. Men visst är han fortfarande nafsig, men antar att det är vanligt när det är vanligt som valp. Bits han för hårt så får han tillsägelse och lugnar han inte ner sig så blir det time out.

Men han är så vansinnigt söt som bara den. Tänkte se här nu om jag inte kan få in en bild på det lilla underverket

Goseiller
0

Bildspam på gång Skrattande

Goseiller
0

Hans sovkorg

Goseiller
0

Snygg sovstil Flört

Goseiller
0

Ligger och sover gott på mamma, men mamma ville inte vara med på kort. Rynkar på näsan

Goseiller
0

Myspys Kyss

Goseiller
0

Jag är sötast i hela världen tycker mamma

Goseiller
0

och så sista på min lilla ögonsten

[LiisaDagger]
0

Vilken fantastiskt söt liten pälskorv du har ^^

Goseiller
0

Ja han är så underbar min lilla snoddas. Hur går det för er och er lilla tös?

Sara
0

De är så underbara i den åldern. *suktar*

Sara

Ceciliaolucifer
0

#11 Dom är vansinnigt söta och ta tillvara på valptiden, passa på att fotografera så mycket du kan och orkar, för det ger så mkt när dom blir äldre. Det är så roligt att kunna titta tillbaka :)

En valp naffsar ganska mycket och kommer fortsätta att göra det i några månader. Men det man kan göra är att lära dom att inte naffsa för hårt. En iller pratar och kommunicerar mycket med tänderna, tex när dom påkallar uppmärksamhet, leker, är lite griniga så bara för att han naffsar så betyder inte det att han bara vill vara dominant eller elak :) Bestäm dig för ett fyaord som du använder när han är för hårdhänt eller när han gör saker som han inte ska, tex gå utan för lådan, för använder man samma ord så kopplar dom det lättare.  Men försök att uppmuntra allt positiv så mycket du kan och försök att tillrättavisa honom så lite som möjligt. För han är mot dig som han var mot sina syskon, han har inte lärt sig ännu :)

Om han är väldigt dålig på lådan så kan det vara ett tips att pröva med andra lådor, lägre, högre, eller toahus. Man kan också variera innehållet i lådorna för det påverkar definitivt alla här hemma. Skulle jag använda Toa-lätt så skulle dom inte ens gå i närheten av lådan. Men när jag använder brännpellets så blir det mindre problem med rumsrenheten. Försök att möblera så att du får så få hörn som möjligt där han vistas, eftersom många illrar har en förkärlek till hörn så är det väldigt utsatta ställen.

Kul att det går bra :)

Goseiller
0

Oftast så nafsar han bara när han leker eller vill leka, ibland blir han för hårdhänt och då fräser jag lite lätt till honom och håller honom under bringan tills han gäspar, då släpper jag honom, fortsätter han så upprepar jag ett par ggr till, ger han sig inte så blir det time out.

Men det är mycket sällan jag behöver fräsa eller ge honom time out. Kanske en gångl per dag eller nåt sånt. Annars nafsar han väldigt lätt och han är ju valp så man har överseenede med det.

Lådan är han jätteduktig med måste jag säga. Flera ggr som han har gått frivilligt eller så bär jag honom när han har vaknat.

Fler bilder kommer det lovar jag.
Idag filmade vi lite och lade upp filmen på youtube. Filmen finns även på Silkes blogg. Ska se om jag löser att länka till Silkes blogg.

http://silketuss.bloggsida.se/

werner
0

Han ser trygg ut iallafall :P Hel mys.

Musiken
0

sicken sotnos! Jag blir helt nostalgisk nu nar Nisse borjar fa tillbaka teckningen han hade som valp Kyss

Satmaran
0

Så fin han är, vår Siketuss :)

Goseiller
0

Ja visst är han Kyss Kan hälsa att lille Silke har charmat nästan varje medlem i släkt och familj Flört till och med dom som var oerhört skeptiska

Loveferrets
0

Mycket mycket söt liten prins, hur gammal är han ?

Goseiller
0

Han är nu 9 veckor + några dagar Skrattande

Loveferrets
0

"29 aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa så sööööööööt

Faxlin
0

Underbara bilder.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Goseiller
0

Tack alla för så fina kommentarer. Idag var Silke ute på promenad i parken och det var oerhört uppskattat. Han fick träffa en liten illertjej att leka med och det tyckte han var jättekul. Den lilla tjejen var så snäll så hon lånade ut sitt favorit-träd till Silke så han fick krypa in och gräva i stammen. Jisses vad kul han hade. När han kom hem sen så sov han i 4½ timme. Han var helt slut Skrattande

Tusen tack illernastet för en supertrevlig eftermiddag.

Goseiller
0

Tror Silke behöver en illerkompis väldigt snart. På nätterna får han vara instängd i tv-rummet för vi har inte illersäkrat sovrummet. På morgonen sen när vi kommer upp så är han helvild, inte elak utan bara oerhört extremt busig och nästan ohanterbar.

Han har mycket leksaker i rummet och filtar, men tror ändå att om nätterna känner han sig ensam och ingen att leka med. Sen på morgonen så blir han kanske så lycklig att vi är vakna och vill leka och han blir så exalterad så han inte vet vad han ska ta sig till.

Tror ni att det kanske hade varit bäst att skaffa en till iller, en kompis till honom?

werner
0

#33 kanske, men vänta ett tag till isåfall om du ska ha en kompis så han "utbildning" är färdig annars blir det lite krock om du skaffar en valp så tätt inpå men som sagt en del har det gått bra för och en del inte så det är svårt att veta ordentligt :)

Goseiller
0

Tänkte annars skaffa en vuxen, men valp kanske är bättre sen? Annars så finns det en vuxen iller här i min stad som är till salu. En liten tjej som är kastrerad och tror hon var två år. Tänkte att hon kanske kunde vara bra sällskap till lille Silke. Men kanske borde vänta.

werner
0

En vuxen är ju bra för då kommer Silke att ta lite vett och etikett från henne men jag vet inte hur tätt inpå man egentligen kan skaffa kompis för jag själv har aldrig haft valp.

Goseiller
0

Tänkte jag skulle vänta till Juli med att ta hem denna tjej, då har jag och Silke lärt känna varandra lite bättre. Men förhoppningsvis så blir han glad att få en liten kompis sen och slipper vara så ensam. Såg ju att han älskade att leka med den andra lilla illertjejen så en kompis tror jag bara gör honom gott.

Tyvärr kan jag själv inte leka dom där hårda illerlekarna med min lille snoddas (Silke).

UlrikaD
0

Tycker det är en bra idé att isåfall skaffa en vuxen iller. Så länge hon inte har några väldigt dåliga vanor för då kommer Silke att ta efter dem direkt. (inte rumsren, bitig osv)

Efter att jag skaffat min första valp så gick det nog fyra månader och sen tog jag en vuxen omplacering. De blev oskiljaktiga direkt.

Men två valpar på en gång är bara dumt.

Goseiller
0

Ja personligen så känner jag själv att en valp räcker gott och väl. Men skulle gärna vilja ha en vuxen som kan leka med Silke när jag inte har möjlighet.

Har inte träffat den lilla tjejen ännu så man får se också att kemin stämmer ihop med både mig och Silke. Tänkte se om jag kunde få ihop att träffa henne i veckan, och få veta lite mer om henne.

Tack snälla ni för alla tips och råd.

Goseiller
0

Nu så har jag och Silke och katten Misan flyttat till eget boende. Vi alla tre trivs väldigt bra. Silke bara älskar att få vara ute i trädgården och gräva i sandlådan.

Hans favoritbus är antingen jaga katten eller dra runt på sin goseåsna och försöka gömma den på omöjliga ställen. Han tycker även det är oerhört roligt att väcka mig varje natt 3 ggr, först kl 3 sen kl 6 och till slut vid 9 så ger jag upp. Varje natt kivas vi om att man ska inte busa kl 3 på natten och så vidare. Men Silke är envis men det är jag med till hans stora förtret.

Silke har vuxit en hel del. Ska skaffa mig en våg i veckan tänkte jag och se hur mycket han väger.

Jag har även lärt Silke att sitta fint och att snurra runt. Vi tränar med russin 2 ggr i veckan så han får max 4 st russin i veckan. Han älskar verkligen russin. En annan favorit är också laktosfri grädde, det gillar han helskarpt. Däremot så tyckte han inte om torkad lever. Men han älskar rå kyckling och köttfärs så det ger jag honom någon gång i veckan.

Han är så otroligt sör min lilla pälsboll och varje dag får jag många goa skratt tack vare honom. Han hittar på så mycket bus så jag kan inte annat än skratta och le åt hans tokigheter. Bilder ska jag försöka få in i veckan eller nästa. Nu är det dags för Silkes morgonpromenad i trädgården.

Ha det gott

Faxlin
0

#40: Inte för att vara elak eller komma med påhopp. Vill bara säga det så att du ska slippa ta det så. Är så svårt att få fram känslor och miner och tonlägen när man skriver :-)
Men ca 4 russin i veckan, det är otroligt mycket för en liten iller. Okej ett russin till jul om man känner att man måste. Annars är russin det absolut värsta du kan ge honom. Om han älskar rå kyckling, kan du inte använda det när du tränar honom. Eller försöka hitta ett godis som inte är livsfarligt för honom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Goseiller
0

Ingen fara alls, tar det inte alls som ett påhopp. Däremot blir jag undrande över vad som är farligt med russin?

Har försökt med oerhört många godissorter men hittar inget som han verkar gilla förutom russin. Men får helt enkelt leta vidare då. Tusan också att man lyckats missa den infon om att russin är farligt. Ja ja nu vet jag bättre i alla fall. Tack för rådet.

sarae
0

#42 förutom den höga mängden socker i russin (insulinom), så kan där även finnas mögelsporer i russin som kan vara direkt livsfarligt för illrar.

HannaM
0

Vad har du provat för godis? Det finns ju hur mycket osm helst. Vitabee älskar fyr aav fem här hemma. Det är ett b-vitamintillskott för katt som kan finnas både i vanliga mataffärer och nästan alltid finns i djuraffärerna. Sen finns det ju massa flyttande godis, dom är visserligen svåra att ge som en liten bit när man ska belöna men man kan ju ge en slick. Tänker då på tex vetegroddsolja, laxolja eller laktosfri grädde. En del illrar älskar gurka. Mina är helt frälsta i en vitaminpasta från gimpet och skulle kunna gör anästan vad som helst för en liten klick av den. Alla typer av torrfoder som han inte får i vanliga fall kan fungera som godis, brukar finnas provpåsar att få tag på. Sen har jag illrar som äter ost och det kan dom få som godis någon enstaka gång. Bara att prova på med andra ord.

Loveferrets
0

Visste inte heller att russin var så farligt, dock har jag inte gett Simon de men det var bra att veta.

Goseiller
0

Jag har provat torkad lever vilket han bara fnyser åt. Däremot så ger jag i bland små råa kycklingbitar av kycklingfilé och det uppskattar han, så det får han ganska ofta.

Sen köpte jag något kattgodis i djuraffären men det dissade han också. Men han älskar laktosfri grädde så det får han någon gång då och då fast inte när vi tränar.

Vetegroddsolja har vi inte köpt ännu pga att en liten flaska här kostar 120 kr så vi väntar lite med det. Medn tror han skulle tycka om det för han gillar parafinoljan (vilket han inte får så ofta, används enbart om han har stoppat i sig något som är olämpligt).

Gurka trodde jag inte att man fick ge så mycket  i och med att alla säger att grönsaker inte är nyttigt, men jag har försökt och det gick ner någon bit men sen dissade han dom andra bitarna.

Däremot så kanske jag skulle försöka med kattfoder för han knycker gärna katternas foder. Denna vitaminpasta tror jag med att jag ska pröva.

Tack för alla tips och upplysningar.

bigcity
0

Har du provat att ge kycklinghjärta? Daisy älskar det och kommer springande så fort vi öppnar kylskåpsdörren i hopp om att få en bit Glad Vi har inte provat att lära ut trix, men det vore kanske nåt att ge sig på,

Loveferrets
0

#46, du bör inte ge kattfoder alls, har själv beställt den här vitaminpastan men jag tror ju inte man bör ge de för ofta

jag vågar inte ge Simon rå kycklig, skulle aldrig förlåta mig själv ifall han satte nått ben i halsen eller att det fastnar i tarmen eller nått. För den delen ger jag honom ingen rå föda alls..

HannaM
0

Kattfoder som godis är ok tycker jag nog, i alla fall om man väljer något av hög kvalite osm orijen, rc eller hills och för kattunge. Absolut inte värre än mycket annat godis som finns att köpa.

werner
0

Aldrig gett våra illrar russin pga att sarae berättade om hur det låg till från början, men jag har heller inte hittat något godis, Zira gillar bandits med kyckling smak men dom var ganska ovanliga att få för henne för jag var rädd för överkonsumtion och nu är dom slut för länge sedan.. Samma med vetegroddsolja BARA vid kloklippning.. så godis just nu.. laktosfri mjölk nån gång ^^ (är ej dock lätt att ge när man ska lära tricks)

Loveferrets
0

#49, men kattfoder som godis ? är det inte bättre man köper illergodis istället då ( bara undrar)

HannaM
0

#51 Njae alltså.. jag har inget rent illergodis hemma och inte heller kattfoder för tillfället men jag tror nog att en del torrfoder för katt är bättr eän illergodis. Utan tvekan. Så jag tycker fortfarande att det kan vara ok att ge en bit som godis då och då om man int ehåller en jättestrikt barfdiet. Bara för att det är gjort för iller betyder det inte automatiskt att det är bra tyvärr.

Loveferrets
0

#52, okej tack för info… än så länge har jag inget godis alls här hemma, däremot får han laktosfri grädde efter kloklippning o öronrens (som jag dock inte gör ofta alls)

tänkte köpa de här sanal ferret bits, men de e kanske dumt ändå ?

HannaM
0

Dumt och dumt, jag vet faktiskt inte vad dom innehåller så jag skulle gärna läsa förpackningen innan jag köpte men så är det ju också just godis och det ger man ju inte så ofta så.. det beror väl på hur strikt man vill vara med saker som egentligen inte tillhör illerns naturliga kost vilket är typ allt utom animaliskt protein och fett.

Men det finns ju alltid i mina ögon en poäng med att tänka över vilket godis man köper så man inte köper det som bara består av socker och spannmål men illern kommer ju inte dö av att den får godis någon gång då och då.

Loveferrets
0

#54,  nä det har du ju iofs rätt i hehe o tur e väl de, vet inte heller vad som innehåller i de där iller godiset men jag bara antog de var okej då jag vet andra som gett de till sina pälsar haha.

men egentligen kan jag ju bara fortsätta med den där grädden istället för att köpa massa "onödigt" hehe

HannaM
0

#55 Äh ok är det säkert så om du vill köpa det så gör det. Så länge man inte övergöder med godis utan håller det sparsamt så är det väl ingen fara. Tror inte ost ingår i illrarnas naturliga kost direkt och jag har två ostälskare som får en bit då och då, dom har ännu inte avlidit av sviterna=) Men som jag sa tidigare, det är ju aldrig fel att välja godis så man ta rdet osm är bäst.

Loveferrets
0

#56, okej hehe, när jag åt frosties imorse så råka jag tappa en på golvet, då var han snabb att nalla den, efter de ville han så klart ha mer men de fick han inte , Simon har blitt en liten tjuv hahahaha.

werner
0

Men hur vare med rolay kitten och.. oriens kitten (minns inte riktigt vad det var) det ska ju vara ok att ge illrar i mindre mängder har jag hört av någon som hade koll på iller kost.. (som vanligt minns jag ej vem här inne)

men håller med HannaM här får dom smaka en ost bit då och då tror dom inte kommer gå under av det ^^

HannaM
0

Orijen är ett absolut bra alternativ, måpnga kör med det som utblandningsfoder likaså royal canin kitten.

Goseiller
0

Jag skulle ju vilja hitta ett godis till honom som han älskar under den tiden vi tränar tricks. Men kanske rått kycklinghjärta eller lite rå lever kanske skulle funka till min lille kräsna herre Skrattande

Bogey
0

Har själv haft svårt att hitta godis som funkar bra på Bogey. Färska bandits funkar i.o.f.s. hyfsat, men har du provat små bitar (4x4mm) av det innersta av gurka? Funkar bra på Bogey när vi gör trick. Får inte ge för många bara då han blir lös i magen.

Bogey älskar visserligen både hjärta och lever men det är så slabbigt när man ska göra trick så lite gurka funkar bättre för oss.

werner
0

Vet att man inte fåt överkonsumera hjärta och lever pga ämnen i det eller ha det fryst en längre stund för då försämras ämnena i det, detta än nästan något jag behöver fråga sarae om ^^

Goseiller
0

Gurka har jag testat men en bit tycker han är ok men sen var det inte intressant längre. Men jag har också allvarliga funderingar på att skära små kycklingfilé-bitar och toka dom och se om han tycker om det. Han är tokig i rå kyckling och det kanske funkar bra även med torkad. Ja vi får se vad som sker. Tusen tack alla ni för goda tips och ideér samt att ni berättar vad som är ok och inte ok.

Jag har läst en hel del om cad dom kan äta som godis inom måttliga mängder, men ibland säger folk såolika saker så man vet inte ibland vilket tips eller råd man ska ta till sig. Men russin blir det inte mer i alla fall.