Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 568 ggr
Gabb
0

Varför just iller?

Kommer bli djurlös i höst efter att ha haft råttor i flera år. Nu forskar jag lite i vad nästa djursort kan tänkas bli och jag tycker att illrar verkar vara trevliga djur.

Därför vill jag gärna att ni berättar så mycket som möjligt om era illrar och hur livet med dom ser ut.

• Väsnas dom mycket på natten?
  • Bor dom i bur när ni inte är hemma? Hur ser den ut? Om inte, hur fungerar det?
  • Förstör dom mycket i lägenheten?
  • Luktar dom mycket (har varit hemma hos en person med illrar och där luktade det inte gott :P)
  • Skillnader hane/hona?
  • Allmäna bra nybörjartips?
  • Varför just iller?

Alla tips jag kan få är välkomna!

LinaN
0

Läs i trådarna! Finna massor med relevanta svar där på dina frågor :D

Hemma hos oss luktar det inte iller, även vi har två stycken. Men sen beror ju lukten på hur man sköter djuret och sovplatserna, Läs artiklarna här på sidan finns massa bra information i dem :D

illrar är trevliga djur men väldigt speciella. tror man att de är stora råttor eller små katter så är man fel ute ^^ de är så mycket mer än det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

werner
0

Jag kan ju svara utifrån hur det är för oss.

Ja de väsnas på natten men man vänjer sig.

De bor inte i bur när vi ej är hemma, endä gången dom åker in där är när vi absolut inte kan hysa in dom på en öpen yta pga starkt moppmedel eller iller rädd person och det är inte så ofta.. hur det går.. ja bra är det enda jag kan säga ^^

Här har dom förstört en tröskel i hallen och en liten flärp på plastmattan i köket, restrerande är som det var innan (ja förutom en färgfläck som ena illern fixa till under sängen på golvet)

Jag tycker dom inte luktar mycket, ingen annan som kommer hit tycker det luktar mycket förutom min farsa.

Nu har jag bara haft en hane här en liten sväng innan han kom till sin permanenta familj och han var slöare, större, klumpigare och osmidigare än honorna, men jag föredrar honor så det blir nog inga hanar här :)

Allmänna bra nybörjar tips, ja du.. har bara haft iller sedan augusti 08 så jag har inte så mycket att ge som råd sådär rakt upp och ned mer än att läsa på mycket och vara säker på att du skulle kunna tänka dig dela rum med dessa krabater för dom är jädrigt gosiga och roliga men dock så krävande ibland ^^

För mig så vare så att jag och min sambo ville ha något djur för katten vi hade innan blev knäpp av att vara hos oss så han fick flytta tillbaka till sitt förra hem igen, hund vill vi vänta med tills vi bor i lite bättre områden och jag hade vart intresserad av iller i flera år så sambon gav med sig och vi skaffade iller och jag tycker personligen att illrar är ett charmigt djur.

Ceciliaolucifer
0
  • Väsnas dom mycket på natten?

Beror på hur man ser det. Dom skäller inte som en hund, det låter inte när dom springer omkring. Men har man leksaker som plingar och påsar som kan prassa så visst låter dom. Illrar är gryning och skymningsdjur.

• Bor dom i bur när ni inte är hemma? Hur ser den ut? Om inte, hur fungerar det?

Jag skulle ALDRIG sätta mina illrar i en bur hemma. Dom huserar fritt på 46 kv + balkong 9kv. En iller behöver utrymme och stimulans för att vara lycklig. Undantags fall är utställning.

• Förstör dom mycket i lägenheten?

Beror på hur man ser det. Får dom tag på en blomma som är illa placerad så kommer dom ha jätte kul. Lerstampat jordgolv - javisst!
Blir dom inte rumsrena och man inte kommer på en lösning så förstörs golven på sikt. Dock finns det massor med knep man kan ta till för att toaträna dom. Men ett vanligt missförstånd är att dom gnager sönder saker som en kanin skulle ha gjort, men det är fel. En iller är inte en gnagare.

• Luktar dom mycket (har varit hemma hos en person med illrar och där luktade det inte gott :P)

En iller i sig  luktar inte så mkt. Smutsiga filtar och ett ostädat hem gör att det luktar. Så det är ngt Matte och Husse kan rå över. Städar man inte, visst luktar det oavsett djursort. Sen så har många illerägare många illrar. Och ju fler illrar, ju mer måste städas. En okastrerad brunstig hane luktar, men det är ingen som har en okastrerad hane på kul, utan snarare till avel.

• Skillnader hane/hona?

Storlek, smidighet, utseende.

• Allmäna bra nybörjartips?
    Läsa här på sajten.

• Varför just iller?

Underbara, charmiga, envisa, dom stjäl ditt hjärta lika snabbt som dom stjäl dina strumpor.

Dina frågor är dom klassiska fördomarna som finns om iller. Ta dig tid och läst bland alla artiklar. Där finner du massor med info, speciellt om det du redan har frågat.

LinaN
0

Quote:# Varför just iller?

Underbara, charmiga, envisa, dom stjäl ditt hjärta lika snabbt som dom stjäl dina strumpor.#

Titta i tråden "grov strumpstöld inatt" så förstår du vad vi menar :D

Betiz
0

Här hemma har vi ett gäng illrar. De låter och springer och leker under nätterna, inte hela nätter, men jag brukar vakna av dem. men jag sover alltid väldig lätt. Våra illrar har ingen bur, de har ett rum som de sover i och har massa leksaker i. Men sedan springer de fritt överallt. De ända gånger de är i en bur är om vi åker någonstans ( i en transportbur)

Ang lukt tycker jag inte att de luktar särskilt mycket. Inte våra vänner och familj som kommer hit och hälsar på. Men vi städar regelbundet, tvättar och städar lådorna. Tvättar deras filtar mm.

Och vi har 2 honor och en hane här ( samt 6st 4-veckors valpar plus en hund)

Jag älskar illrar och tycker de är så goa =). Tycker de är underbara och speciella djur och jag ångrar inte den dagen då jag och sambon beslöt att vi skulla skaffa en iller.

Ingen av illrarna här biter på sladdar, eller klättrar i gardiner eller något sådant. Hanen gillar att gräva i mina blomkrukor om han får chansen. Men nu har jag flyttat och ändrat lite här hemma så nu kan han inte komma åt dem :P.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag svarar efter dina frågor (som jag kopierade för det är enklast och jag slipper scrolla upp och ner för att se nästa fråga :-)

• Väsnas dom mycket på natten? Mina sover hela nätterna, är dom uppe så hör jag inte det.
  • Bor dom i bur när ni inte är hemma? Jag har mina i bur, men bara på natten då jag har 7 illrar som jag inte kan springa runt och leta efter vid t.ex brand i huset. Då vill jag ha ut dom samtidigt med mig själv, prylar kan ersättas, men det kan jag inte med mina illrar.
  • Hur ser den ut? Det är en hög bur som är ca 2½m hög x ca 1m bred x 90cm djup
  • Om inte, hur fungerar det? Dom är alltid lösa i hela lägenheten under dagen, där det står toalådor lite varstanns från hallen enda ut på balkongen.
  • Förstör dom mycket i lägenheten? Ingen av mina har förstört något i lägenheten om det tänker på sladdar och så.
  • Luktar dom mycket (har varit hemma hos en person med illrar och där luktade det inte gott :P) Jag för min del tycker inte att iller luktar mer än något annat djur, vist dom har en annan lukt än t.ex katt eller hund. Men jag får nog säga att jag föredrar iller framför katt, speciellt sedan man har kastrerat sin iller, då tycker inte jag att där är mycket lukt kvar. Och då har jag ändå just nu en hane som är i full brunst, och det kan nog Erika här inne tala om att han luktar inte mycket för att vara en hane mitt upp i sin brunst.
  • Skillnader hane/hona? Finns ingen mer än storleken där, det är mer skillnad på individer än mellan könen. Så det är lite vad du är ute efter där, iallafall så ser jag ingen skillnad på könen på så vis och jag har endå 7 illrar av båda könen,
  • Allmäna bra nybörjartips? Läs läs och läs igen allt du kan komma över om iller. Besök så många uppfödare (alt. illerägare) som du får komma till, ställ frågor där. Skriv ner dina frågor och sen svaren från uppfödaren/ägaren.
  • Varför just iller? Dom är LEKSNA, BUSIGA och helt UNDERBARA som husdjur. Och har man en gång haft iller så är man hel såld sedan på detta djuret.

Här kommer lite om mina djur som jag har.
Jag har 7 illrar, och alla olika. Jag har 2 systrar Tiffanie (som är pastell) och hennes syster Tilly (som är ljus viltfärgad) båda är snart 6 år gamla. Närmast i ålder efter dessa 2 är SheerKahn (kallas bara Kahn), han är mörkt viltfärgad (dvs nästan svart) och han är 5 år gamal. Nästa kille på tur är min albino kille Nanooq (oftats bara kallad för Nooken eller Nooki), han är 4 år gamal. Nästa iller är Tiffanies dotter Xena (men kallas för Agnez), Agnez som sin mamma är pastell fast lite mörkare än vad Tiffanie är, Agnez är 3 år gamal. En som också är 3 år gamal är min vildillermix Atlas (kallas för Jazz), och han som Kahn är väldigt mörkt viltfärgad. Sist och yngst av mina illrar är Mr Miller (kallas bara Miller/Mille eller musen), Miller är en viltfärgad tomte. Förutom dessa 7 vuxna illrar, har jag just nu också 7 valpar som blir 9 veckor idag. Så om bara några dagar (på fredag 26/6) lämnar dom första valparna mig, sin mamma Agnez och sina andra syskon. Av dessa 7 valpar så är 1 viltfärgad tomte (efter pappa Miller), 2 är mörktviltfärgade, 2 är pasteller och 2 är albinos.

Foto är på den buren jag har till mina illrar, den är som du ser i 3 plan och man kan ha den så att dom antingen kan gå upp och ner i stegar mellan våningarna. Eller så fäller man upp stegarna mellan planen och då har man i stortsett 3 burar som är staplade ovanpå varandra, det är en smart bur tycker jag.

[LiisaDagger]
0

Ok, mina svar som såklart baseras på mitt liv med mina illrar:

-Väsnas dom mycket på natten?

Svar: Ja, det gör dom. Men man vänjer sig och har man illersäkrat rum så vet man att de inte skadar sig eller dina grejer.

-Bor dom i bur när ni inte är hemma? Hur ser den ut? Om inte, hur fungerar det?

Svar: Mina har bur som endast är stängd när de har varit ohyfsade och behöver en timeout en stund.

-Förstör dom mycket i lägenheten?

Svar: Japp, om du lämnar saker framme dvs. Ligger det en sko på golvet så ligger den illa till. Men det är ju det som kallas illersäkra. Ta bort allt löst från golvet. Mina illrar gillar även att bygga ett litet imperium av lösa smågrejer under soffan, ser de något löst som de kan släpa med sig hittar man oftast grejerna under soffan. Du ska även vara beredd på att städa en del illerbajs. De är inte alltid duktiga på lådan, detta är ju förstås individuellt.

-Luktar dom mycket (har varit hemma hos en person med illrar och där luktade det inte gott :P)

Svar: Kastrerade djur som du håller rent efter luktar inte illa. Mina luktar gott :)

-Skillnader hane/hona?

Svar: Det jag har märkt att honor kan vara lite mer alerta och renligare. De är även mindre. men detta kan såklart vara helt individuellt. Om jag skulle välja iller skulle jag kolla mer på hur individen är istället för könet. Honor måste man även ta ur brunst när de blir könsmogna (om du inte tänker avla), annars kan de bli sjuka och dö.

-Allmäna bra nybörjartips?

Svar: Mitt tips. Tålamod tålamod tålamod. Illrar är busiga djur och kommer att hålla igång dig, hela tiden. De bits i början men detta går över med bitträning. Vill du ha ett tidskrävande djur som ger mycket tillbaka så är iller någonting för dig. Man har mycket roligt med en iller, men det kan vara jobbigt också.

-Varför just iller?

Svar: För att de är vackra, gosiga, busiga, jobbiga, personliga, jag hade kunnat fortsätta hur länge som helst. Men skaffa inte en iller om du inte är villig att lägga ner en massa tid och kärlek på det lilla krypet :)

Sara
0

Varför iller?

De är underbara djur som är smartare än för sitt eget bästa.

De är totalt förödande för ordningen i hemmet.

Alla är de unika och har sådana personligheter.

De ställer större krav på dig än något annat djur jag har haft och får din moders/fadersinstinkt att vakna.

De blir som en i familjen precis som en hund eller katt, istället för att vara ett sällskapsdjur i bur.

Du kan ta med dig dem ut i sele och koppel men de sitter lika gärna på din axel och spanar.

Du har aldrig tråkigt med en iller.

Att se en lycklig iller leka ger samma glädje som att vinna ordentligt på lotto.

Varför inte iller?

De ställer höga krav på dig som ägare och på hemmet.

En del av dem äter gärna saker de inte borde, vilket resulterar i höga veterinärräkningar och i värsta fall döden.

De är inte alltid rumsrena, kan förstöra parkett och trägolv och göra märken i golvmattor.

Gräver hemskt gärna i blomkrukor.

Bits om de inte är uppfostrade.

Stjäl och gömmer alla dina favoritsaker.

Sover i din rena tvätt, ger håriga kläder.

De blir till 95% alltid sjuka i cancer och vilket medför höga veterinärräkningar.

De dör i princip alltid av sjukdom.

Dina vänner tycker att de och ditt hem stinker.

Dina vänner  blir terroriserade av illrarna som vill sätta dina vänner på plats.

Dina vänner vill inte komma och hälsa på längre.

Du måste damma och dammsuga dagligen om du vill ha det något så när rent hemma.

Du får möblera efter vad som är bäst för illrarna och inte efter vad som är snyggast.

Du har toalådor stående överallt.

Illrarna skrämmer bord ev pojkvänsmaterial. Talar av egen erfarenhet.

Du lär trampa i kiss och det inte bara en gång.

Du får inte sova i fred när din iller vill leka.

Du kommer att bli galen på plingbollar och prasseltunnlar.

Dina illrar tar över ditt liv och du blir inneboende i ditt eget hem.

Din ekonomi blir lidande eftersom illrarna måste få allt roligt och fräckt du ser.

Sara

LinaN
0

#6 jag har en sån bur också, de är superbra. Som sagt, mina tjejer sitter i buren om vi inte ska vara hemma längre stunder, eller så är de instängda i sovrummet med buren. De sover i buren just pga brandrisken o att man inte ska behöva leta ihjäl sig hemma efter dem vid eventuell brand nattetid, man är desorienterad som det är när brandlarmet går av mitt i natten eller när man sover (egen erf).

nu glömde jag bort vad jag mer skulle säga… :S

Loveferrets
0

Sara, måste medge att detta var bra hehe ska jag spara.

"varför inte iller"

Din ekonomi blir lidande eftersom illrarna måste få allt roligt och fräckt du ser.

Du får möblera efter vad som är bäst för illrarna och inte efter vad som är snyggast.

Dina vänner  blir terroriserade av illrarna som vill sätta dina vänner på plats.

Sover i din rena tvätt, ger håriga kläder.

"varför iller" ?

De är underbara djur som är smartare än för sitt eget bästa.

De är totalt förödande för ordningen i hemmet.

Du har aldrig tråkigt med en iller.

Att se en lycklig iller leka ger samma glädje som att vinna ordentligt på lotto.