Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1325 ggr
Loveferrets
2009-06-22 18:49
0

Rensa öron

Hur ofta rensar ni deras öron ? Använder ni örontoffs då ?

Hur ofta byter ni deras "sängkläder" ?

sarae
2009-06-22 18:57
0

Rensa öronen gör jag faktiskt väldigt sällan… mest vid behov skulle jag nog säga. Ju mer man petar med tops, desstå mer vax blir det.

Just nu testar jag en öron rens från klarsferrets. Hittills så funkar det bra, man sroppar i lite, och masserar. Sedan verkar vaxet lösa upp sig själv rätt så bra.

Byter sängkläder gör jag vid behov. Har otroligt många filtar och puffar, som jag byter såfort jag tycker att någon luktar skunk. Vissa oftare (favoritplatserna) vissa mindre ofta, (dem som sällan används). Hos valparna byter jag minste en gång om dagen… skitgrisar :)

Loveferrets
2009-06-22 19:08
0

okej, märkte att han hade lite smuts i öronen o tog då bort lite,, ska man inte rensa så fort det är smuts i dom eller ? Det blir ju mer än sällan då.

Hehe, Simon har legat på en o samma filt nu i ca 14 dar så tänkte jag skulle tvätta den, nu när jag skulle ta den blev han dock sur Flört

haha kan tänka mig du får byta ofta för valparna,

sarae
2009-06-22 19:12
0

#2 illrar har allt som oftast en del skit i öronen… det är normalt.. men de behöver ju inte gro igen :) kanske var tredje vecka eller så bör man rensa. jag gör nog iofs mer sällan än så :s

FerretCrow
2009-06-22 19:34
0

#1 jag har köpt ett liknande medel för katt på apoteket och det funkar kanon och luktar gott =)

LinaN
2009-06-22 21:24
0

Har inte öronrensat mina, tycker de är alldeles för rena i öronen för det. katten o hunden åker på en öronrens en gång i halvåret vid deras halvårliga bad och storrengöring ^^

Sovsaker o filtar byter jag ungefär var 14e dag o då storstädar jag buren också, tar ut golvplattorna och skurar av samt skurar ur deras toalåda o byter allt strö i toalådan. men ajg har ju flera uppsättningar hängmattor, puffar o annat så de klarar sig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

NinaogRaKKerUngene
2009-06-22 23:55
0

Her har vi storrengjøring en gang i måneden, hvor jeg bytter alt sovetøy. Men noen ganger har det gått nærmere 2 måneder. Det skal da legges til at alle mine små er kastrerte og steriliserte.  I tillegg sover de på mange forskjellige plasser. Har 8 hengekøyer, 1 kube, 1 tunnel, 4 soveposer, 2 senger og 2 sovehus som de koser seg i.

Hver andre dag renser jeg doene, fyller matskålene og vasker buret. Nytt vann får de hver dag.

Ørene renser jeg nok ikke så ofte som 1 gang i måneden. Tar det etter behov.

Loveferrets
2009-06-23 00:03
0

#3 aha okej, inte mer än var 3 vecka typ, gärna längre än så oxå, tack.

#5, skönt att dom är så rena om öronen, Simon har ju bara bott här ett antal veckor nu o redan har han lite smuts i dom. ändå städar jag 2-3 ggr i veckan o vi har varit ute 3 ggr hitentills.

Kanske ska tvätta hans sängkläder oftare ? gör det ca 1 gång var 14 dag, just för att slippa att han får smuts i öronen mena jag.

emoflickan
2009-06-23 01:22
0

öronen rensar jag vid behov, ibland blir det inte alls ofta och ibland producerar dom mer vax, försöker dock att inte göra det speciellt ofta eftersom ju mer man gräver i öronen desto mer skit blir det :)

Tvättar deras sängkläder gör jag med jämna mellanrum, kanske 2-3 ggr i månaden, det gör ju att det luktar lite mindre iller i lägenheten, och eftersom jag i princip aldrig badar mina illrar så luktar ju gosefiltarna efter ett tag =)