när parningen inte tar
det verkar som att det är många honor som går tomma i år?
är de vanligt? och har de någon speciell anledning?
är detta kanske bara ett "otur"s år?
*nyfiken*

En del säger att honor som paras för första gången oftare går tomma än andra. Sen de som paras flera gånger, under flera dagar har också större chans att gå tomma än de som parats en till två gånger under tex ett dygn.
Det kan bero lite på hur man gör och sen kan det ju naturligtvis bero på slumpen som med alla andra djurslag. Hundar och katter blir ju inte alltid dräktiga vid en parning heller.
Sen kan ju naturligtvis honan eller hanen vara infertil.
Har det hänt dig nu?
Jag har hört att de allra flesta parningar tar, men att de av olika anledningar inte "fastnar" eller aborteras/reabsorberas tidigt. De kan tex vara stress, fel tidpukt eller att honan inte är redo bla. Men då detta var några år sedan så kan det ju ha uppkommit andra saker som spelar in.
Amor vincit omnia

Jag är inne på veronicas linje, visserligen utan någon vidare avelserfarenhet men om man tänker som med människor, det är många många av alla graviditeter som slutar i missfall innan kvinnan ens vet om att hon är gravid så för mig är det inte ett stort hopp att tänka att illrarnas kroppr fungerar likadant. Att det tar men sen kan dom försvinna av olika anledningar såsom stress eller att honan inte är redo eller att det helt enkelt är fel på fostrena.
Jag har parat tikar sedan 02 (mellan 1 till 3/säsong), jag har alltid hanen hemma i minst 3 dygn och nästa alla tikar har fått valpar. Det var bra Tiffanie som när hon parades första gången som det inte tog på, men misstänker att detta var p.g.a att både hon och hanen var noviser och kanske inte gjorde riktigt rätt. Dessutom så var Benny mer för att leka än att para sig, så jag tror inte att det blev mycket av den varan hemma hos Bennys ägare där Tiffanie var under en helg. Annars har parningarna tagit bra på alla mina andra tikar och gånger dom har blivit parade på, och tikarna har haft mellan 1 och 3 kullar under lika många år.
#1 ja de har hänt i år, men var bara nyfiken på hur vanligt det var :)
hade som sagt hört att de va flera som gått tomma.
spännande att läsa era svar :)
Det finns ju många anledningar till astt honor går tomma, dom vanligaste brukar vara t ex att man tajmat parningen fel (sker parningen för tidigt eller för sent så är resultatet bara skendräktighet) eller att honan stressas efter parning (det jag lärt mig är att honan ska ha det lugnt och mörkt/mörkare under 10-14 dgr efter parning). Vid upprepade skendräktigheter kan det också finnas något dolt "fel" hos honan t ex i livmodern eller äggledarna (precis som det kan vara hos människor). Använder man sen en hane som inte gjort kullar tidigare så finns ju också risken att det är fel på hans spermier.