Molle opererad... igen
Det här blir en rätt så lång tråd, men tänkte berätta vad som hänt min Molle under det senaste dryga året.
Idag firar vi nämligen ett årsjubileum… eller hur man nu ska säga. .. på ett mindre trevligt vis
Klistrar in från ett inlägg från den 9 juni 2008.
Molle ligger just nu inne hos blå stjärnan i skara sedan igår. Och det är inte säkert att han klarar sig.
Han blev dålig precis som i mars, med kaskadkräkningar. Men denna gång var han riktigt dålig, inte pigg och alert som sist. Inget bajs på över 24 timmar, och apatiskt. Han har blivit uppvätskad och röntgad, och veterinärn ser något misstänkt i magsäcken. Men tyvärr är chansen liten att det rör sig om ett främmande föremål. Han skall öppnas upp idag så fort han är stabil nog, men veterinären förberedde mig på att det kanske inte gick att rädda honom. Särkilt inte om det rör sig om någon aggressiv form av cancer, då skulle det vara bäst att låta honom slippa lida.
Sedan i vintras har molle blivit riktigt agressiv mot andra illrar, något han inte var tidigare, men eftersom de inte hittade något i Mars, efter alla undersökningar, hoppades jag bara att det var en beteendeförändring tillföljd av att det kommit in fler illrar här hemma. Men nu känns det rätt så långsökt….
Så snälla håll en tass för min älskade molle, att han klarar sig, och att det bara är han som ätit något dumt!
var ute och åkte, och var bara tvungen att åka till blåstjärnan, för att förmedla lite styrketankar till molltrollet, då ringer veterinären, samtidigt som jag är inne på kliniken, och undrar om jag saknar en öronpropp eller liknande… suck… snacka om att man blev glad! Jag sa att jag var på kliniken så då fick jag komma in och se vad de hade hittat i molles mage.. och det råder ingen tvekan: det är en öronpropp…men den har legat där LÄNGE!!!! den är kolsvart, och knappt igenkännbar, så troligtvis är det samma propp som irriterade honom i Mars när han låg inlagd ocg de inget hittade i göteborg. Så i minst 3 månader har molle haft en öronpropp i magen. Antagligen har den lagt sig tillrätta och inte stört honom, men nu i helgen rörde den plötsligt på sig.
jissa om man blir less på sig sjäv. jag är övernojig och hysterisk med mina öronproppar just för att undvika sånna här saker, men uppenbarligen är jag inte tillräckligt noga ändå- så idag förtjänar jag verkligen årspriset för sämsta matte. samtidigt är jag överlycklig över att det "bara" var en öronpropp. men det förklarar mycket, särskilt varför han inte har gått upp i vikt… han har legat mellan 930-960 gram sedan han var inlagd i mars. Igår låg han runt 800.
men faran är inte riktigt över, han är i dåligt skick, han hade haft riktigt låg kroppstemperatur, som de försöker få upp. Så jag fortsätter hålla tummarna att min älskling överlever.
Det hela slutade väl, och Molle blev återställd, till det facila priset av 6000 (mars) + 17 0000 kr (juni)
I mars 2009, luckades Molle och Ludde få upp min väl åtskruvade burk med öronproppar, medans jag lämnade rummet i 5 minuter. Upptäckte detta när jag ser Molle och Ludde bredvid varandra, båda ifård med att spy. Ludde spyr upp en öronpropp, men molle fortsätter hosta, och tillsut får han ingen luft, slemhinnor och tunga blir blå. Efter skak och massering av mig piggnad ehan till och fick luft. Öste i honom parrafinolja, som kom ut som det skulle. Åkte in till blåstjärnan, där han lev inne i 1,5 dygn. Han kontraströntagdes om och om igen, och på lördagen hade all kontrastvätska passerat och veterinärerna hittade inga som helsta spår efter nån öronpropp. så en pigg molle fick komma hem.
med förra årets incident i färskt minne, så had ejag honom under etra uppsikt ändå. Men märkte inget särskilt på honom, mer än att han ändasen förra året inte gått upp särskilt mkt i vikt. Så ikväll kom mardrömmen. hade kikat till barnen i utegården på eftermiddagen, co hskulle byta läger på kvällen. öppnar dörren och 4 illrar skuttar in, men ingen Molle… letar och letar och letar men hittar honom inte nånstans. Tillslut skakar jag en filt i enlåda ingen av demnånsin sovit i, och där ligger Molle. När jag tar i honom får jag panik. Illern är stel, och börjd som ett U. Käkarna fastlåsta som i kramp. Fick inte liv i honom först och kund einte ens bända upp käkarna på honom. tillslut rör han sig lite och jag skyndr mig att få i honom vätska. En delgår ner, han går ett par steg och lägger sig sen ner. Han är helt okontaktbar, och i mycket mycket sämre skick än förra året. Ringer til lBlåstjärnan i Gbg som lovar att ta emot oss, så fort vi lyckas ta oss dit. Får tag på stackars paulina, som erbjuder sig att ölja med som moralsikt stöd, och molle uppvästskare på de 13 milen till gbg. Kör som en blå, och kommer fram. Molle har faktiskt inte hunnit bli sämre. Även om vare sig jag eller veterinären i telefon gav honom mycket hopp om att klara sig ända fram. Vi blir insläppta på ett rum, och Molle bara ligger. han orkar inte ens blinka. Han väger bara 72 0 gram, inget annat än skin och ben på honom. Han röntgas, och vi had einte ens behövt hålla fast honom. Han var precis som om han vore död….
Veterinären ser att det iaf är något som stoppar upp tarmen, alternativt fel på nerverna och blodcirkulationen i tarmarna. Men han måste opereras… och det genast. Problemet är bara att han har så svag puld, ärså uttorkad och i så dåligt skick att han ändå inte skulle klara en operation. Först måste han vätskas upp och få smärtlindring… men även det är en risk, då han kasnke inte klarar att vänta. Så jag och Paulina lämnar Molle där, och åker hem till Ulrika, då jag känner att jag inte vågar lämna stan förräns jag vet hur läget ser ut.
Vid 5 snåret i morse har jag inte hört något ifrån dem ännu, så tillslut ringer jag upp. Då skade precis påbörja operationen, han har piggnat på sig lite, och svarat ok på droppet.
Nu, för en liten stund sedan, när jag precis var hemkommen till skara, ringde veterinären. Molle rär opererad, och självklart låg där en öronpropp… som legat där länge… ända sen i mars…
Förutom hur synd det är om Molle, så ärdet något annat otroligt obehagligt som slår mig just nu…
Molle åt öronpropp i mars 08 (har inte datum i huvudet), opererades den 9 Juni - 08
Molle åt öronpropp i mars - 09, opererades den 9 juni - 09 ….
Just nu ligger han på uppvak. Tarmen var väldigt inflamerad och irriterad, och utgången är ändå oviss. Men ajg har ändå på känna att mitt Moll troll klarar sig igenom denne pärs… ännu en gång.
Dagens Ros till Paulina som följde med mig på resan, hade inte orkat utan dig! Och ännu en ros till Ulrika som tog emot oss i sitt hem, trotts att hon varit vaken i flera dygn och inte behövde annat än att sova, samt höll tummarna tills de blev blå. Även tack till Hanna med familj som hållit alla tassar tummar och tår åt oss i natt!
Hålller alla tummar och tassar som finns här hemma. Hädanefter får du ha mosad banan i öronen. D Molle verkar ju ha någon form av fetish på öronproppar…
Men jösses Molle! Har vi inte haft de där snacket om att ge blanda den i dom där propparna!
Håller alla tummar hårt för att han även denna gång ska klara sig igenom pärsen! Men i fortsättningen får du köra på hörselkåpor eller som #1 säger mosad banan!
Du vet vart jag finns om det är något ja kan göra!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Stackars Molle, håller tummarna föra att han ska komma hem snart.
De där öronpropparna kanske ska få ett eget bo i ett låsbart skrin, så de inte kan smita.
Sara

Men gud vad hemskt. kommer ihåg att jag pratade med dig i telen då molle och ludde fått tag i din propp ask i mars. tänker på er och håller tummarna så dom trillar av. och pussa molle kroknos från mig =)
Men jösses…. sicken pärs…..
du får sluta med öronproppar helt enkelt…. sova med öronmuffar från harald nyborg istället…. :/
Håller på tummar, tassar, hovar och allt man kna hålla på här för att molle ska bli kry och ge fan i proppar o annat farmöver.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

:( Hoppas verkligen att allt går bra. Jag sov alltid med öronproppar förut, men insåg att jag var tvungen att sluta med det efter att Falo lärde Cliff att klättra upp i min loftsäng… Det är svårt, men det går.

Det var bara trevligt att ha dig och Paulina här hela natten. Hade väl varit trevligare om det hade varit någon annan anledning såklart!!
Hade ju ändå inte kunnat sova innan jag visste hur det gick med Moll-troll. Illern som när jag träffade honom för första gången nästan fick mig utslängd från en spårvagn när jag hämtade honom hos vet. efter kastrering. Den lilla stink-bomben. Han är speciell, Molle på sitt lilla skeva vis.

Vi fortsätter hålla tummarna och tassarna för lilltroll. Han måste bya diet nu, öronproppar är inte bra.
Herregud igen, tror du banne mig får sätta lås med kod och hela faderullan på öronpropparna. Får hoppas han kryar på sig igen.
Stackars stackars molle :( vi håller tassar och tår.
Men stackarn, då , håller alla tummar att det ska gå bra, du får nog låsa in dom där propparna i ett skrin eller nått.
Lilla MollTroll, var så hemskt att se honom så fruktansvärt dålig..
Vill passa på att tacka Ulrika för att vi fick komma på besök. Som du själv sade, hade vart trevligare med bättre omständigheter, men jag fick klämma massor av illrar och beundra chillor och hamstrar i kvadrat så jag är helnöjd =)
Fåglar håller klövar, illrar tassar, pojkvän tummar och jag håller allt jag kan komma över för att han ska piggna i fort!
Paulina

Pratade med FerretCrow tidigare idag och blev så orolig, hoppas Molle lär sig snart att man blir dålig av att äta öronproppar också just att han försökte lura i sin ena kompis att det verkligen är gott… tur att han iaf hade vett att spy upp sin..
sarae vi håller allt som går att hålla, tur att Molle boll är en kämpe *tröstkramar*
Pratade just med veterinären. Molle är vid liv men väldigt väldigt trött, han är inte riktigte med alls, och orkar i stort sett igenting, ligger bara stilla och andas. hans tarm var inte i gott skick, och mycket irriterad, och på grund av ärren från förra året kund einte veterinären skära precis där hon ville. Just nu för han understödjande behandling, i from av dropp, smärtlindring samt medicin mot magsår, men veterinären var noga med att poängtera att det inte var säkert ännu hur det skulle gå, och att de inte var helt nöjda med hans apati. så jag fortsätter hålla tummarna.
#14, men stackars tös, det är så himla tråkigt när sånt här händer, håller alla tassar o allt jag förmår här hemma.
Ska de bara se tiden an nu o vänta in tills han är bättre ?
obs, det skulle vara han och inte hon, sorry
Allt som går att hålla hålls för Molle! Som jag sade till honom, han har minst en flygtur kvar att utföra i min säng, den lilla krokiga saken. Måtte allt gå bra med honom.
Paulina

skickar många krya-på-dig kramar till molle! här håller vi alla tassar och tummar som finns!
jodå… om någon klarar detta så är det faktiskt Molle. Märkligt nog är jag inte oroad längre. Hanmåste ju göra om samma sak nästa år, och fira 3 års jubileum… suck
Det läskiga som jag inte kan komma över är att det händer på exakt sammadag som förra året. Och att jag och min mamma dessutom pratade om detta i söndags, vad jag gjorde vid den här tidpunktenförra året. Samtidigt som jag såg molle skutta över golvet som om ingenting var fel

Stackars Molle. Här håller vi tassar, tummar för att han skall bli bra.
Någon kanske skulle ta ett snack med honom när han är bättre och förklara att öronproppar inte är en lämplig diet för en liten iller.

Nejmen lilla gubben! Du far verkligen ta och lara sig sova utan oronproppar :)
// Amanda
Har just pratat med veterinären. Molle har gått från att vara helt utslagen till att bli hyperaktiv. Vilket är bra, men i takt med att hans aktivitet ökat har han även fått stigande feber, som hittills varit uppe på dryga 40 grader. De föröker nu få ner febern, men risken finns att det är något som läkt ut i bukhålan, och han utvecklat infektion. Men han är som sagt pigg och vill bara ha mer mat hela tiden. så lite positivt är det i alla fall
*Tänker på honom*
Sara

skönt att höra att han är piggare. hoppas nu att hans feber går ner och han blir återställd och får komma hem =)
Håller fortfarande tummar här hemma!
Paulina
Men jösses, det här hade jag helt missat. Vet ju att du berättade om att de åt öronproppar men att det skulle gå så här.
Håller alla tummar och tassar här hemma för Molle tt febern ska gå ner och att allt går vägen.
Många kramar från mig och mullermaffian.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Håller fortfarande tassar, tummar och tår lika hårt som tidigare idag. Hoppas det inte hänt något inombords så han snart blir återställd igen, han är som sagt en kämpe! *Kramar om sarae*
Vet varken ut eller in förutom att man får hoppas för att allt ordnar sig håller tummar och tassar så gott det går,
Här hemma håller vi fortfarande ALLA tummar och tassar hårt för Moll-Trollet!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Hoppas verkligen att Molle repar sig fort, tänker på er, kram
Pratade nyss med blåstjärnan. Han är inte så pigg längre, och de får inte ner febern. han har varit upp på 40,7 i temperatur. Och trotts 2 sorters antibiotika, så ger det sig inte. Äter gör han, så fort han får mat, men annars ligger han mest still. Han har ultraljudats, men de kunde inte se några tecken på att något har läckt ut i buken. En veterinär ska göra en ordentligare bedömning utav honom i eftermiddag, och återkomma.
#32, men fy så jobbigt för er båda 2, Hoppas han kan göra den här bedömingen så snart som möjligt så man vet vad problemet är. Konstigt att febern inte vill gå ner. (kramar om)

#32 Hoppas dom kan få klarhet i vad som är orsaken så dom kan få ner febern. Stackars Molle sötnos. Håller allt ännu hårdare än för nån timme sen *skickar styrke kramar*
*håller tummar* Ni har det inte lätt Sara, mitt i valplycka och hela faderullan ska det knasa :(
Usch vad jobbigt. Håller tummarna för Molle!

Köpt hörlurar i betong Sara!
Carpe Diem

Men usch usch usch!!!
Vad läskigt att det hände på recis samma dag, det måste vara någon som försöker säga dig något sara.
Här håller vi givetvis alla tummar och tassar vi kan för att Molle ska bli frisk och pigg igen. Som du sa Sara, han har ju ett 3-årsjubileum att fira!
Molle får komma hem idag!! Och då jag jobbat hela dagen, och panik tenta pluggar inför imorgon så har fantastiska underbara paulina ställt upp med att hämta honom! sitter i detta nu och guidar henne rätt i gbg.
Molle har fortfarande 40,6 graders feber, som de inte får ner. Men som det är nu kan de inte göra mer för honom än vad jag själv kan göra. Så molle ska fortsätta på febernedsättande och antibiotika (baytrilhelvetet), samt TLC i mängder, och temperatur koll 3 ggr per dag. Så får vi se hur det utvecklas.

Usch stackars liten. Jag hoppas verkligen att han tar sig igenom detta.
Kom att tänka på en sak. Det har inte blivit en inflammation i såret då inte i yttre hudlagret eftrsom det skulle ha synts utan i något av de undre lagren av huden samt div. hinnor som finns. Vet inte om de skulle ha sett en inflammation på ul.
de misstänker en liten bukhinneinflammation, men den ska ändå inte vara orsaken till den höga febern. han har blivit ultraljudad, och inte hittat något
Ändå skönt han får komma hem till sin trygga miljö i alla fall, konstigt de där med febern alltså…
Stakkars lille gutten. Han har vært gjennom mye nå. Krysser alt vi har av fingre, poter og haler for Molle her hjemme.
Tenker på dere, og sender mange varme og oppløftende tanker til dere. Håper så inderlig at det ordner seg.

urs då vi får hoppas på dett bästa för lilla Molle
Hur går de för honom? Har det blivit någon förändring?
Det går inte så jättebra med Troll…. Var inne hos veterinären i onsdags för provtagning. De flesta prover var inom det normala, däremot har han anemi, som de inte riktigt vet vad det beror på. tyvärr finns en liten misstanke om Lymfom i benmärgen, som gör att han inte producerar nog med rödablodkroppar.
Han är trött, slö, och gör inte många ryck. När man lyfter upp honom och lägger honom på bordet så ligger han kvar, precis som man lade honom. Ibland så verkar han dock väldigt pigg i blicken, och fullt med i vad som händer, för att sedan "försvinna bort" igen.
Ljus i mörkret är att han igår hade låg feber för första gången på snart 2 veckor. 38.5 grader. Innan har han legat runt 40.6 grader.
Idag är han dessvärre väldigt uttorkad. Har gett honom vätska, och järn rik kost ifrom av lever och nötblod. Försöker få komma in till veterinären för att vätska upp honom, men idag har de kaos på kliniken, och vi måste vänta till klockan 5… först då kan de tala om ifall vi kan få komma in. Så vi fortsätter med vätskeersättning och järnrik kost.
Tycker så synd om mitt lilla troll. han är bara en skugga av sig själv på knappa 650 gram… rakad överallt :(
Dette var leit å lese 
Tenker på dere, og krysser fingrene for dere.
Stackars lilla killen!
Han kommer säkert att må iaf lite bättre när han blir uppvätskad igen. Håller tummarna för att Molle tar sig igenom detta.
Sara