Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1042 ggr
Lenore
2009-06-15 00:11
0

Vilka tester?

Grumme har fått en inflammerad huggtand och vi ska till veterinären imorgon där dem antagligen får söva honom och dra ut den (enligt den veterinär vi pratade med i telefon idag).
Vi tycker också att han har gått ner en del i vikt och vi vill vara på den säkra sidan och passa på och ta en massa tester när vi ändå är där. Han är trots allt är 6 år. Viktnedgången kan säkert ha att göra med att han har haft ont i tanden men det är bättre att kolla en gång för mycket än för lite.
Tänkte höra med er som är kunniga om vad för tester som vi bör göra.

Sara
2009-06-15 00:18
0

Ett grundblodprov allra minst, tror glukos ingår där men kolla för säkerhets skull, annars ett glukosprov.

Ett ultraljud på buken är intressant vid den åldern men inte nödvändigt om ni inte misstänker någon sjukdom.

Att han smalnat av kan bero på att vinterfläsket försvunnit eller att det är någon sjukdom på g. Kan den onda tanden ha gjort att han inte ätit så bra?

Jag tycker att onaturlig avmagring är ett tecken på de flesta sjukdomar. Är pälsen tät och glansig? Dricker/kissar han mer än vanligt? Leker han eller sover han nästan hela dygnet?

Hur har han tappat vikt, känner ni ryggkotorna mer än vanligt? Är magen smal eller är han bukig?

Sara

Aviendha
2009-06-15 00:20
0

Nu har jag inte vart in för rutinkoll än men glukos är ju "givet" då insulinom är så vanligt. Andra blodvärden kan vara bra att kika upp. Palpering och lyssna på cirkulationsorgan ingår väl antar jag. Hormonpanel, tar iofs en vecka att få svar men då kan man ju få en närmare uppfattning om hur det ligger till med.. var det binjurarna? Kan ju som du säger vara bra med en översyn med tanke på åldern, och om något uptäcks så kan ni ju kanske behandla det nu innan stora symptom visas.

Lenore
2009-06-15 00:27
0

#1 Tack för ditt svar! Ska säga till om att vi vill ha de testerna! Ska fundera över ultraljudet också.

Jag tycker att han känns mer än sommarsmal. Man känner lätt ryggkoterna och skulderbladen om man jämför med Nintendo (som iofs bara är 2 år och hona så jag vet inte om det går att jämföra).
Magen är smal, inte rund. Han kissar och bajsar som vanligt och leker gör han också. Han är precis som vanligt förutom att han känns så smal.

Vet inte om det är värt att nämna men han har en så kallad sommarsvans också. Det hade han även förra sommaren så det är inget ovanligt men det kunde väl tyda på sjukdom?

Lenore
2009-06-15 00:31
0

#2 Palpering? Är det när man "känner igenom" dem?
Hormonpanel ska vi kanske också be om då kanske. Vad får man för info där ifrån?

Lenore
2009-06-15 00:43
0

Vad tror ni att priset landar på om man tar blodprov + glukos, ultraljud och hormonpanel? Vi har en bra buffert så vi har definitivt råd men det kan ändå vara bra att ha en humm om vad det kan landa på.

sanna82
2009-06-15 00:53
0

# 5 jag gjorde de testerna på min hona i förra veckan det landade på runt 1300 på grund av försäkringen annars skulle det kosta ca 3000 kr men det är nog lite olika på olika ställen.

Lycka till!

Be a rainbow in someones cloud

Sara
2009-06-15 00:53
0

# 5  Ca 4000:- + sövningen och dragningen av tanden. Eftersom ni misstänker (och visst gör ni det Flört) sjukdom så går undersökningarna som veterinären anser vara nödvändiga på försäkringen (inte tanden). Veterinärer brukar inte säga nej till de här undersökningarna om ägaren vill ha dem.

Säger ni bara att ni vill ha hälsokoll och de här undersökningarna så ersätter inte Agria utan ni måste ha misstanke om sjukdom. Jag rekomenderar dessutom att ni begär direktreglering hos veterinären, kostar runt en hundring men jag upplever det lättare att få ersättning då.

Säg att ni misstänker insulinom och/eller binjurecancer pga svansen. Insulinom ger oftast inte så mkt symptom i början utan det kommer gärna smygande, därför är det lätt att missa i första skedet av sjukdomen.

Lycka till!

Sara

sanna82
2009-06-15 00:57
0

Min hona blev sövd under provtagningen så det är inräknat i priset, var tvungen att söva för att hon utöver de andra testerna även skulle göra en biopsi i halsen.

Tänkte inte på att han skulle dra ut en tand också men 4000 kr låter ju rimligt.

Hoppas allt går bra!

Be a rainbow in someones cloud

Sara
2009-06-15 01:00
0

Jag åker till Blå stjärnan i Gbg och de är ganska dyra. Vet att jag har betalat ca 3000:- för 1-2 år sedan för basblodprov och ultraljud och en hormonpanel kostar väl runt en 1000:- har jag för mig.

Men som sagt, de är ganska dyra där nere så det kan ju bli billigare.

Sara

Aviendha
2009-06-15 01:01
0

#5 Japp, palpering är när de klämmer igenom =)

Hormonpanelen kan ge svar om olika binjuresjukdomar enkelt sagt. Kostar nog lite mer än blodprovet men det kan det ju vara värt. Priser har jag inte den blekaste aning om, men som Sara säger så ingår inte rutinundersökningar i det som täcks av Agria, de täcker endast vid sjukdom eller skada så hänvisa till viktnedgången och svansen och att det är därför du vill ha en genomkoll.

Svansen förresten, jag uppfattade det som att det kommit de senaste åren, sommarsvansen menar jag? Vid brunst kan ju en del hanar få det, vissa illrar har sommarsvans utan att vara/verka sjuka men håravfall pga sjukdom brukar ofta börja med svansen. Det kan ju vara en ofarlig sak, eller så kan det vara ett sammanträffande. Det är svårt att svara på.

Lenore
2009-06-15 01:06
0

Tack så mycket för er snabba hjälp! :)

Lenore
2009-06-15 01:10
0

#10 Vi har bara haft Grumme här i två år så jag vet inte om han haft sommarsvans tidigare men jag har för mig att en tidigare ägare sa att han haft det så det är nog inget nytt. Han har iaf haft det båda sommrarna här och ganska mycket dessutom. Förra året blev svansen nästan helt kal.

Ska hur som helst säga åt vetten att vi vill göra alla test, lika bra det!

Aviendha
2009-06-15 01:25
0

#12 Klart vi hjälper till om vi kan! Det behöver ju inte vara superilla, men hellre kolla en gång för mycket ;) Hoppas att allt går bra och att resultaten är goda.

Ceciliaolucifer
2009-06-15 02:35
0

Nu har jag inte riktigt läst igenom alla inlägg. Men jag vet att agria inte ersätter skador som har med tänderna att göra.  Tyvärr :( och det är alltid dyrare än vad man tror att det är.

Det är smart som alla andra säger att ge veterinären lite difusa symtom, typ viktnedgång, trötthet, lite vinglig. För då går allt på försäkringen.

Lycka till :)

Sara
2009-06-15 21:37
0

Hur har det gått idag?

Sara

Lenore
2009-06-16 00:24
0

Vi kunde inte få någon tid idag utan fick en imorgon istället. De hade inga akuttider över sommaren sa de. :(

Sara
2009-06-16 00:29
0

Ok, lycka till i morgon istället då. Glad

Sara

Lenore
2009-06-16 23:00
0

Dåliga nyheter, Grumme har insulinom och veterinären sa att han har upp till ett år kvar att leva och att det inte finns något alls vi kan göra mer än ge honom lite sötsaker. Gråter
Men lite positiva saker fanns iaf. Hans tand var inte inflammerad utan död så han har inte ont där. Det måste ha gått jättefort för det var inte länge sen hans tänder blev kollade. Det berodde visst på cancern sa dem.
Usch, vi är så ledsna nu! Hur ska vi klara oss utan vårt busfrö, vår lilla klätterapa? Och Nintendo, hon kommer att bli helt ensam. Rynkar på näsan
Men nu är vi förberedda åtminstonde, det var så fruktansvärt hemskt när vi akut fick avliva Ludde pga hjärnblödningen. Nu får vi tid att vänja oss, så gott det går, och kunna ta farväl.
Vi ska se till att hans sista sommar blir underbar hos oss och ge ordentligt med gos och godsaker!

Sara
2009-06-16 23:13
0

Vadå inget att göra?! Medicinering med Prednisolon kan förlänga livet + ge bättre livskvalitét.

Det där med sötsaker håller jag heller inte med om, en insulinomiller ska ha lite eller inga sötsaker alls för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Att ge sött ökar blodsockret för en stund men sen går det ner och han mår sämre. Däremot ska han äta sin mat ofta.

Dessutom kan man överväga operation om man vill, tumörerna kommer antagligen tillbaka och operationen är stor men man kan operera.

Vad var det för veterinär ni var hos? Låter som en okunnig veterinär!

Blir så irriterad! Alltså inte på er utan på veterinären.

Sara

Lenore
2009-06-16 23:26
0

Vi var på Din veterinär i Helsingborg hos Claes Ålund. Torkel Falk var tydligen på semester, han berättade det när jag sa att jag ville göra ultraljud på Grumme. Det var bara han som kunde göra det på iller tydigen.

Jag sa också till honom att jag var säker på att jag hade läst att det gick att medicinera men han sa att det inte gick och jag var dum nog att lita på honom. Vad ska jag nu göra? Rynkar på näsan

Sara
2009-06-17 00:04
0

Jag tycker du ska ringa dit igen och säga att du VET att man kan medicinera med Prednisolon och att du SKA ha recept på det. Säger han nej igen så säg till att du kommer att ta detta med Torkel och att personen i fråga inte borde arbeta med sånt han inte kan. *grrr*

Insulinomen försvinner inte men blodsockret ökar och illern mår bättre.

Hur lågt var glukosprovet på?

Om Grumme inte mår dåligt (slö, kramper, svajighet när han går, tandgnissel, fradga runt munnen) så kan du ju vänta tills Torkel kommer tillbaka om du får nej en gång till.

Sara

Sara
2009-06-17 00:44
0

Menar alltså om du vill medicinera, det är ju inget måste utan det väljer man själv.

Jag menade inte att vara brysk eller tala om för dig vad du ska göra, utan bara vad du ska kunna kräva om du vill medicinera. Skäms

Blev lite arg på veterinären och skrev kanske hårdare än jag borde. Så jag hoppas att du inte tog det på det viset utan bara som förslag på vad du skulle kunna göra. Glad

Skulle Grumme få ett anfall ex krampa, så är det bästa att gnida tandköttet med honung och sedan få honom att äta + veterinärbesök.

Sara

Lenore
2009-06-17 10:11
0

#21 Han sa aldrig vad glukosen låg på, bara att den var väldigt låg. Han sa att det fanns ett test till för att fastställa att det verkligen var insulinom men han antydde klart att han inte tyckte att det var nödvändigt då han var helt säker på att det var det iom den låga glukosen.

Grumme mår bra för övrigt och är lika pigg som vanligt. Sist vi var ute på promenad dregglade han som en tok dock, det var det som fick oss att titta i munnen och då se hans dåliga tänder och trodde att det berodde på dem. Veterinären sa sedan att det nog var för att han hade ansträngt sig under promenaden och glukosen hade gått ner och orsakat illamående. Nu vet vi det och får ta lite kortare promenader.

Måste bara höra med dig lite om medicinen. Hur pass bra hjälper den? Har den några biverkningar? Kan den förlänga hans liv? Hur mycket kostar det?
Iom att han ändå mår ganska bra trots sjukdomen känns det onödigt att medicinera om den ändå inte kommer att hjälpa så mycket men om den innebär att han mår mycket bättre är det självklart att han ska få den!

Sara
2009-06-17 14:08
0

Medicinen gör att blodsockret håller sig högre och jämnare. Jag tycker att medicinen gjort nytta hos mina insulinomillrar. De har blivit piggare, mer lekfulla och inte visat sympom. Ev får man höja medicineringen efter ett tag.

Biverkningarna är att illern blir bukig, alltså tjock om magen. Pälsen och skinnet blir tunnare och ev mjälligt, kan klia lite. Sår läker sämre men jag kommer inte ihåg om det är pga insulinomet eller en biverkning av medicinen. Kommer inte ihåg om det finns fler biverkningar men dessa är de jag har haft på mina illrar.

Ja, medicinen kan förlänga hans liv genom att blodsockret hålls uppe. Blir blodsockret för lågt så blir han medvetslös och dör men innan dess visas de andra symptomen oftast.

Men främst så ger medicinen ökad livskvalitét. Genom att blodsockret höjs så minskar symptomen och han kan leva ett aktivare liv och antagligen utan symptom.

Medicinen är ganska billig, ca 50:- burken och håller ganska länge. Ofta ges bara en 4:de del - ½ tablett 2 ggr dagligen. Tabletten ges lättast om man krossar den och blandar med god olja.

Den andra undersökningen han pratade om måste vara ett ultraljud, där kan man se tumörerna men oftast räcker symptom och glukosprov för diagnostisering.

Sara

emoflickan
2009-06-17 15:59
0

jag rekommenderar starkt att du börjar med prednisolon så snart som möjligt! jag har haft två illrar med insulinom som levt ett bra liv och hållt sjukdomen i schack med kortison, Bilbo fick t.ex sin diagnos när han var 2½ år och han blev nästan 6 år! Har du möljlighet att ta dig till en veterinär som kan något om illrar? Kan vara bra att ta ett nytt prov och så kan veterinären bestämma vilken dos du ska ha nu i början också.

Lenore
2009-06-17 17:32
0

Den enda veterinären jag har hört om här i Skåne är Torkel Falk som nu var på semester. Den vetten jag var hos verkade ju ha dålig koll. Men tycker ni att jag ska ringa dit igen och prata med dem eller vänta tills Torkel kommer tillbaka och prata med honom istället? Jag tänker så att det kanske bara är han som vet vilken dos Grumme ska ha eftersom den andra tydligen inte ens visste att det fanns någon medicin.

Sara
2009-06-17 18:34
0

När kommer Torkel tillbaka?

Jag tycker du kan ringa och tala om för honom att man kan ge prednisolon och att han kan ringa exotiska avdelningen på blå stjärnan i Gbg eller någon annan illerkunnig veterinär om han är osäker.

Sara

Lenore
2009-06-17 18:44
0

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Ska ringa imorgon och prata med dem! :)

Aviendha
2009-06-18 13:09
0

Annars be vanliga personalen ta kontakt med blå stjärnan eller annan klinik med bra veterinärer, Torkel jobbar ju deltid på blå stjärnan nu föresten..

En biverkning som medicinen kan ge är att de blir illamående av den, och därmed ännu slöare, men man kan ju inte veta innan man testar heller. Det kan det vara värt. Hoppas det löser sig bra för er!

Lenore
2009-06-18 13:49
0

Väntar nu på att veterinären jag var hos sist, Claes Ålund, ska ringa mig. Han skulle ringa nu efter kl 12 och jag hoppas verkligen att det går bra, annars får jag fråga när Torkel kommer tillbaka och prata med honom då.

Fy f*n vad arg jag är nu! Tur att man har er riktigt illerkunniga människor! Tycker det är för j*vla dåligt att man får fel information av en veterinär, de ska ju kunna sin sak. Om han inte är kunnig på illrar får han ju höra med någon som kan!
Nej, han ska få en jäkla utskällning! Kan man inte anmäla sånt här?

Återkommer när jag har pratat med honom.

Lenore
2009-06-18 15:03
0

Nu har han ringt och började direkt med bortförklaringar. Nu sa han att visst kan man behandla men det gör man inte förrens man har försökt reglera dieten och det är något som bara gör i "sista stadiet". Grumme skulle äta stora portioner och inte småäta. Vi skulle alltså truga i honom mat så han åt ordentligt.
Han sa också att vi skulle återkomma om 2-3 veckor för uppföljning och kolla blodsockervärdet vilket han inte sa ett ord om när vi var där! "Då har vi missuppfattat varandra" sa han när jag sa att sist hade han sagt typ "det finns ingen behandling, ni kan bara vänta tills han blir så dålig att han måste avlivas".

Vet inte alls hur jag ska fixa detta. Jag har en väldigt klängig 9 månadersbebis som kräver 110% av min tid och sambon jobbar. Samtidigt ska jag hålla full koll på Grumme och sitta och truga i honom mat! Och hur gör man det förresten? :(

emoflickan
2009-06-18 15:23
0

alltså jag fattar inte vad den där veterinären dillar om, något sådant har det aldrig varit prat om när mina har fått diagnosen utan dom har satts på prednisolon direkt! jag tycker att du ska försöka ringa en annan veterinär för rådfrågning, till exempel roslagstull i sthlm, dom kanske kan ringa till din veterinär sen?

Sara
2009-06-18 15:31
0

Man kan i princip inte truga i en iller mat, de äter när de är hungriga och det är ju därför de flesta av oss har maten framme dygnet runt.

Som sagt, den här veterinären kan tydligen inte speciellt mkt om illrar. Vänta tills efter midsommar och ring igen. Säg ex att det inte går att truga mat, han vägrar äta mer än han vill.

Hans bortförklaringar låter som om han försöker komma undan eftersom han vet att han gjort fel.

Om glukosvärdet är runt 3,4-4 och illern inte har några specifika symptom, så kan jag acceptera att man inte ger medicin direkt utan tar flera prover/undersökningar för att verkligen kolla så det är insulinom innan man medicinerar.

Men eftersom Grumme både har symptom och, vad det verkar på veterinären, lågt glukosvärde så borde han ha gett er medicin direkt.

Sara

Aviendha
2009-06-18 15:34
0

Visst, jag fick komma på återkoll för det var precis på gränsen och de ville vara säkra på diagnosen, men de ordinerade medicin direkt och sade inte mer om maten än att han bör ha tillgång till den jämt och att han inte skulle få socker i någon form.

Tycker som sagt att du ska ringa en annan veterinär, eller tom åka till en annan.

Lenore
2009-06-18 17:54
0

Blir verkligen trött på denna veterinär som inte verkar kunna ett skit om illrar!

Jag gör så att jag ringer dit igen på måndag och frågar när Torkel kommer tillbaka och pratar med honom istället.

Nea
2009-06-18 22:01
0

#35 Torkel är tillbaks 7 juli. Försökte själv få tag på honom igår.

Vet inte vad den vet. dillar om som du har pratat med men uppenbarligen kan han inte sin sak. Som Sara skrev illrar små äter inte, de äter när de är hungriga. Jag tycker du skall ta upp detta med Torkel när du får tag på honom.

Jag vet inte från vilket värde det är normalt att medicinera. Den enda iller jag har haft med inulinom hade väldigt lågt, det stod "low" på mätaren och vi satte in med. direkt.

Lenore
2009-06-18 23:14
0

#36 Ah, tack så mycket! Då ska jag ringa dit när han kommer tillbaka och diskutera medicinering.

Jag vet bara att vetten sa att värdet var "lågt", så lågt att han var övertygad om att det var insulinom och då antar jag att det är ganska lågt. Jag såg ett papper han höll i handen med "mätare" över vad som jag antar var värdena de hade kollat upp och en av dem var ganska låg och det var säker glukosen. Svårt att förklara men det såg ut ungefär såhär:

I          X         I
I    X               I
I             X      I

X:en är markeringarna för var på skalan värdena låg.

Det kan ju hända att det inte var tillräckligt lågt för att Grumme skulle behöva medicinera men det jag reagerar mest över är att vetten inte ens visste att det fanns någon medicin.
Jag har skrivit en anmälan mot honom nu. Måste köpa en bläckpatron till skrivaren så att jag kan printa ut den sen ska jag skicka iväg den. Tycker det är förjävligt att det går till såhär! Om han inte har koll på illrar får han ju snacka med någon som kan!

Sara
2009-06-18 23:48
0

Enl din beskrivning så är det flera värden, inte bara glukos. Glukosvärdet brukar ligga på ca 4,5-5 om det är normalt och under 3,9 brukar anses som en indikation på insulinom.

Jag har haft en iller som inte visade symptom förren han låg på under 2 och veterinären var väldigt förvånad över att han mådde så bra som han gjorde. Han sov lite mer än vanligt och blivit spinkig. Anledningen var enl vet att insulinomet måste ha kommit så långsamt att kroppen vant sig undan för undan.

Sara

Lenore
2009-06-19 02:22
0

#38 Ja det var resultatet från grundblodprovet där glukosen också fanns med.