Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 735 ggr
Giro
2009-06-15 14:46
0

Köpa iller?

Hej!

Hittade hit av "misstag" då jag googlade efter iller.

Jag funderar på att köpa en iller, kanske två. Men vad behöver jag tänka på när jag letar efter uppfödare?

Tacksam för alla tips!

Bogey
2009-06-15 14:56
0

Läsa kunskapstrådarna här på iller.iFokus kanske :-)

Bitträning

Lådträning

Sen ska du leta efter en uppfödare som du känner förtroende för och som ställer upp i vått och torrt när du har frågor.

Våran iller kommer från Guteillern på Gotland som vi tycker är suverän.

Din presentation säger Västkusten och där känner jag till Trollvalpen's illeruppfödning i Helsingborg. Sen har du Starshine ferrets i Skara och så finns Klarsferrets i Viskafors men Klarsferrets är vilande nu så de har inga valpar i år.

Vill du åka lite längre så finns flera uppfödare i Malmötrakten.

Har man inte stor illervana sen förut så skulle jag nog inte börja med 2 illrar utan starta med en och sen efter ca 1 år om allt gått bra introducera en till. I varje fall om du startar med valp. Sen finns alltid omplaceringar, då kan du få en vuxen och förhoppningsvis redan uppfostrad iller.

TottsiGirl
2009-06-15 14:57
0

Välkommen till iller.ifokus, här finnas MASSA med bra information för den som funderar på Att skaffa iller.

Har du någon erfarenhet av iller eller har du någonsin träffat en iller? Annars rekommenderar jag dig att läsa på massor och även försöka träffa så massa illrar du bara kan så du kan få en uppfattning om hur dom är på riktigt och om det är ett djur som kommer passa dig bra. Precis som med alla djur passar inte iller för alla.

När man letar uppfödare tycker jag att man ska ställa sig många frågor om vilken start man vill att ens nya vän ska ha haft. Ställer man sig själv dom frågorna och sedan får en uppfödare som stämmer in på allt detta ja då e de ju kanon då har man ju hittat en uppfödare som passar bra :)

Frågor man kan ställa sig kan ju tex vara.

• Hur vill jag att min valp ska ha bott? Skulle jag acceptera ett djur uppfött i bur?

• Är valpen chippad, vaccinerad, veterinärbesiktigad, försäkrad från start? Om den inte är det tycker jag det är ok?

• Har uppfödaren ett kontrakt som jag tycker är ok? Om uppfödaren inte har ett kontrakt tycker jag det är ok?

• Har jag förtroende för uppfödaren och känner att där kommer jag kunna få allt stöd jag behöver om det skulle kunna bli problem?

• Om det inte skulle funka med valpen vad händer då? Är uppfödaren villig att ta tillbaka valpen? Vad händer i sådanafall med den betalda summan (detta brukar ju finnas information om detta i ett ev kontrakt)

• Vad har valpen fått för kost? Vad vill jag att min valp ska vara uppfödd på?

• Vad har valpen för stamtavla, hur mycket vet uppfödaren om sjukdomshistorik m.m. Om det inte finns någon direkt stamtavla, tycker jag det är ok? Litar jag på uppfödaren eller söker jag först information på annat håll?

• Hur mycket är valparna hanterade från start? På vilket sätt är om uppfostrade? Tycker jag det är ett ok sätt?

• Hur ser uppfödarens avel ut? Tycker jag det är ett ok sätt att avla? Vad jag jag för krav på min uppfödare helt enkelt?

Många gånger är det lätt att man som valpköpare blir väldigt glad och hedrad av att man får köpa en valp av en uppfödare vilket även jag blir! Men jag tycker ändå att man kanske många gånger glömmer att en uppfödare ställer krav på sina köpare men att köparna även ska få ställa krav på sin uppfödare.

Tycker man ska ställa sig frågan att passar denna valpen verkligen mig? stämmer det på alla fronter? För jag vet hur fel det kan bli om man får en individ som man inte alls stämmer med. Så för min del är det otroligt viktigt när jag letar valp dels att uppfödaren matchar alla mina krav men även att det ska klicka med valpen. Klickar det inte med valpen detta året och denna kullen då får jag leta vidare hos den uppfödaren nästa år eller leta efter en ny uppfödare, personkemi är för mig också en otroligt viktig del av att köpa valp.

Lycka till med ditt valpletande!
//Maria

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Aviendha
2009-06-15 15:59
0

Vill bara välkomna hit, känner inte att jag har mycket att tillägga, för det viktigaste har du fått redan =)

Här inne kan du sedan botanisera i massor i gamla trådar och på så vis lära dig en del.

Har du träffat illrar förr? Det rekomenderar jag starkt, alltför ofta omplacerar folk sina nyköpta illrar för att de inte insett att de testar en, naffsar, välter saker och bajsar utanför lådan.

De allra flesta har inget emot ett studiebesök, bara att höra sig för. Jag finns i Skara så passerar du här så är du välkommen.

Satmaran
2009-06-15 22:19
0

Hej Giro!

Jag är en av uppfödarna i Malmö :)

Du är så välkommen hit och hälsa på våra terrorister ;)

Alltid bäst att besöka en illerägare först, så du får se vad det innebär att ha iller. Hur det kan lukta i hemmet med en okastrerad hane, vad som kan hända med parketten, hur växterna ser ut i illermiljö =))

Ja, och så klart för att kela, gosa och busa med mina älsklingar ;)

Pm:a mig om du vill hälsa på.

Lillan