GÅ UPP I VIKT!
Tycker våran Gizmo har tappat så mycket av vinter hullet, det ska ju vara så. Men killar ska ju allmänt vara större än tjejerna och här är dom lika stor.Han äter och skiter, leker och är pigg, så sjuk är han då inte. Tappar inte päls heller. Han ni några bra tips om att han skulle kunna lägga på hullet lite? Han är så kräsen på kött. Fågellever, fågelkött, köttfärs äter han inte.Fågelhjärtan har jag inte hittat än, så han har inte fått prova än.Men fläskkött äter han, men det har han inte fått ätit mängder utav däremot äter han ferrit complite hela tiden. Har läst vad illrar brukar äta för kött, men inte sett om fläskkött är bra för dom. Kan han äta fläskkött mera utan att bli sjuk?
Vilken typ av ferret complete går han på?
Även om hanar generellt ska vara större än honor så fins de som sitter med flugviktarhanar och större honor ;)
Paulina
Om du är orolig för hans vikt skulle jag nog först tipsa dig att rådfråga en illerkunnig veterinär.
Jag ser inga problem med att ge fläskkött egentligen förutom att det inte är naturligt för en iller. Jag ger det själv för att variera och mina illrar älskar det. Fläskkött ska vara rikt på taurin. Tänk bara på att du behöver tillsätta benmjöl (jag brukar ge ca en tsk/100g). För att få honom att gå upp i vikt skulle du kunna ge honom lite fetare bitar, annars tillsätta lite ister till köttet. Kycklinghjärtan brukar vara populärt hos illrar. Tänk bara på att inte ge för mycket inälvor då de är rika på A- och D-vitamin. Jag ger ca 2 hjärtan/iller 2-3 ggr/vecka.
Det är så olika från iller till iller hur stora och maskulina hanarna är. Jag har 2 extremt feminina hanar och en som faktiskt ser ut som en hane "ska". Mina 2 maskar väger båda 0,9 kg, den ena är 6 år och den andra är 3 år och båda har alltid varit ganska räkiga i kroppen och lite snipiga i ansiktet.
Stirra dig inte blind på vikter och jämförelser utan kolla på individen. Är han mager? Verkar han sjuk?
Är han bara smal och beter sig precis som vanligt är det nog inte alls något konstigt utan bara en liten hane helt enkelt.
Sajtvärd på Iller.ifokus