Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3065 ggr
tokage
0

Knöl vid skuldran, farligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, det var ett tag sen jag var här sist, har bytt min klumpiga stationära dator mot en liten laptop nu :), vart lite krångel då det var min styvpappas gamla jobbdator, så jag fick hacka mig in på admin och krångla…

Men det var inte det jag skulle fråga om!

Märkte för ett tag sen att han har en liten knöl typ mellan skuldrorna, strax under, som jag har markerat på bilden. Jag tänkte bara kolla om det är någon sorts körtel eller om jag borde åka och kolla upp det hos vet? Eftersom han är min första iller så blir jag automatiskt hönsmamma och galen om jag märker något fel! :')

Sara
0

Hur stor är knölen? Kan det vara chippet?

Sara

Loveferrets
0

Jag hade nog kollat upp de om jag vore du, bättre ta de säkra före det osäkra.

tokage
0

Den är lite mindre än 1cm lång, typ 5mm bred, känns oval.

Hmm, tänkte inte på att det kan vara chippet!

Sara
0

Jag tycker det låter som chippet. Glad Jag har fått chock ett par gånger när jag känt chippet innan jag kommit på att det är just chippet.

Håll koll så den inte växer och fråga veterinären nästa gång du vaccinerar. Tycker du den växer så åk in snabbare.

Sara

MiniSku-
0

Vill inte skrämma upp dig men min mammas iller som hon hade för några år sedan hade en knöl vid skuldran, det visade sig vara canser. Kolla upp det så fort du kan, för att vara på den säkra sidan.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

tokage
0

Okej! Jag ska kolla om de har tid i upplands-väsby för att vara säker!

Aviendha
0

Är det chippet så ligger det ju under huden och du kan flytta en aning på det. Hudtumörer är inte ovanliga, blir ofta som små "knappar" men de sitter ju i själva huden då. Det finns säkerligen fler alternativ, men detta kanske ger dig en liten hint.

tokage
0

#7 Okej, det här är under huden iallafall, det kanske är chippet då.

Fick just höra av flickvännen att jag är hönsig och overprotective, haha.

Aviendha
0

#8 Det vet vi inte vad det betyder Oskyldig

Sara
0

# 8-9 Håller helt med Aviendha i den här frågan, jag är totalt okunning vad de orden betyder, de finns inte i min vokabulär. Flört

Sara

ferretgirl
0

Kan nog med säkerhet säga att det är chipet du känner. Om jag minns rätt så sattes det ungefär då på alla valparna i hans kull, och man kan ibland känna chipet när man känner där mellan skulderbladen.

tokage
0

#11 Åh så bra! Då kan jag ta det lugnt! Glad

ferretgirl
0

Ingen orsak, min vet. sätter alltid chipen ungfär där Cinkajou har sitt chip. Och chipen är ca 8/10 mm stort, d.v.s ungefär i storlek med ett riskorn i både längd och bredd.