Vitalin
Ev har jag fixat så det går att köpa vitalin av en zoo butik i åstorp, (nv skåne), får svar nästa vecka så jag hoppas på de bästa, håll tassarna !! 
Många iller människor som bor där eller har du lovat att köpa hela partiet? 

Oj Vad bra! :D Hoppas det går bra! Här håler Birdie alla sina tassar (även om hon inte får ta del av det så hoppas hon ändå på att du lyckas med det). :D
"1 det beror helt på faktiskt, annars testar jag nån annanstans, är envis som en …….iller hehehehe
"2, tackar o bugar…
#3 tycker dom borde tjäna något på det, en stamkund är ju iallfall en inkomst för dom.
#4 de tycker jag oxå, hitentills har jag fått 3 till som jag vet oxå ger vitalin så jag hoppas verkligen de kan funka…
#5 vi får väll hålla tummar och tassar då ;)
#6 tack….
putt putt

Ettt tips bara, dubbelkolla det här när/om de får hem det. För ett tag sedan var det en annan som gjorde en deal med en djuraffär. De sa också att de skulle ta in Vitalin, men när det väl kom så hade de köpt in Vitakraft och sa att det var väl samma sak.
Bara för säkerhets skull, så de inte förväntar sig att du ska köpa foder ifall de köper in fel sort.
#9, tack för tipset, men de där vitakraft hade hon redan hemma sen tidigare så hon verkade medveten om att det var vitalin.
Vad kommer det kosta att köpa vitalin från åstorp? bor också i närheten,eller i Vittsjö, det är inte så långt ändå,Så slipper man den dyra frakten från internet! så man blir ju klart intresserad!
Om de nu tar in fodret så ska det bli intressant att veta vad de tar för pris.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
"11, i början på nästa vecka vet jag. info dig då.
"12, jasså, varför tycker du de hehe ?
#12 Antagligen mycket högt om dom köper från en detaljist.
Dom seriösa tillverkarna har ju en grossist i landet som importerar och har ett inköpspris, sen har man ett ca-pris som den zoohandlare som köper från grossisten får ta ut. Alltså blir utpriset i handeln ungefär samma var man än köper.
Men om den sk "grossisten" först tar ut detaljistpriset så måste ju zoohandlaren lägga på sin procent för att ha täckning för sina kostnader (en zooaffär är ju alltså inte en välgörenhetsinrättning) och då blir ju utpriset i handeln ett helt annat.

#14 Nu måste jag erkänna att jag blir förvirrad. I den andra tråden efterlyser du folk som går ihop för att få in illerfoder i zoo-affärer. Nu försöker trådskaparen göra det och då skriver du att priset blir "antagligen mycket högt". Då är det ju ännu en anledning att inte köpa foder på zoo-affärer utan via nätet istället. Eller?
Finns väl ingen som köper en vara dyrt om man kan köpa samma vara billigt?
#14, det lär jag märka om det blir dyrt, jag ska i alla fall testa och funkar det inte där så testar jag någon annanstans.
#15 Nåja, den sk "grossisten" stoppar ju alltså både "sin" del och zoohandelsdelen i egen ficka och skaffar sig konkurrensfördelar på ett oriktigt sätt.
Och nej, det här är just en av anledningarna till att jag inte köper foder på nätet. Eftersom en zoohandlare har sina kostnader och måste ha täckning för dom så har seriösa tillverkare ca-priser och då är priset hos dom som säljer fodret i princip samma oavsett var man köper.
Om då en näthandlare både fungerar som detaljist och som grossist och utpriset i handeln blir betydligt högre hos zoohandlaren så vet jag ju vem som stoppar mellanskillnaden i fickan och snedvrider konkurrensen. Och sånt är jag inte beredd att stödja, för är man beredd att "luras" när det gäller sånt här så är man nog inte speciellt seriös när det gäller annat heller.
Det som däremot roar mig enormt är att dom här låtsas-grossisterna skjuter sig själv i foten - dom skulle antagligen tjäna betydligt bättre på om dom försökte fungera som en riktig grossist och då kunde dom också hålla sig inom lagens ramar.
#15 En liten sak som jag glömde. Det här med foder och hur det t ex lagerhålls är viktigt för mig. Hur det lagerhålls är ju faktiskt en mycket viktig "detalj"
Är varje lagringsenhet verkligen registrerad hos Jordbruksverket? Att zoohandlare har sitt lager registrerat vet jag, men näthandlare då? Speciellt dom som har lager lite här och var?
Hur sker transporten? Transporterar man foder yrkesmässigt så ska man vara registrerad också, eller i alla fall företaget som man anlitar.
Som sagt, när det gäller zoohandlare så vet jag att deras anläggningar är registrerade och att det förekommer kontroller också lite då och då, men näthandlarte då?

Då stödjer jag ju hellre ett företag som kämpar med sin näthandel, ger service utöver det vanliga och betalar ett lägre pris för mitt foder.
Än går till en zoo-affär och betalar ett högre pris än vad varan egentligen kostar, måste ta mig dit själv och hämta den (buss-kostnad, bensinkostnad osv), samt att jag måste anpassa mig till butikens öppettider.
Näthandel har underlättat så otroligt mycket för folk.
Om priset är högre på en zoo-affär så är det väl de som stoppar pengar i egen ficka och inte näthandlarna som försöker hålla priserna så låga som möjligt? Resonemanget haltar lite tycker jag.
Jag förstår verkligen inte varför någon frivilligt vill betala mer för samma vara. Jag går tex hellre till Willys och betalar x-antal kronor för 1 kg kyckling än går till Coop forum och betalar mycket mer för exakt samma kyckling från exakt samma tillverkare. Om man inte gör det så har man väl otroligt gott om pengar och det är bara att säga grattis, men jag tillhör inte den skaran som kan skita i pengars värde.
#19 Var och en gör ju som dom själva vill.
Tror du verkligen att man får varan från näthandeln till det pris som den egentligen kostar? Riktigt så rosenrött är det inte. Med dom förutsättningar som jag skrivit i tidigare mailet så stoppar näthandeln dubbelt så mycket i egen ficka istället och inte nog med det, dom snedvrider också konkurrensen. Med ett ca-pris som inte får överskridas gör ju en seriös tillverkare sitt bästa för att få ut sin vara på så många ställen som möjligt,dom olika detaljisterna konkurrerar på lika villkor och alla konkurrerar på lika villkor. En "låtsas-grossist" snedvrider det hela, stoppar möjligheten att just möjligheten till att sälja varan hos andra handlare OCH stoppar inte bara sin del utan t o m mer i egen ficka.
Ditt exempel är ett exempel som inte stämmer riktigt eftersom du inte sätter förutsättningarna som det är med verkligheten. Coop är alltså inte tvingad till att köpa in kycklingen från Willys och sden lägga på sina egna kostnader och vinst - dom lär ju köpa sitt direkt från tillverkaren.
Om en vara kostar mindre hos en detaljist för att den detaljisten lyckats slimma organisationen och har mindre omkostnader är en sak, det är en helt annan sak att förhindra sund konkurrens. Och jag undrar om tillverkaren vet med vilka metoder man säljer varan då.
Nu råkar jag veta vad Vitalin faktiskt kostar att ta in, inkl. frakten, och jag kan garantera att de som säljer det idag, inte tjänar många kronor på det hela. Och de få kronorna de tjänar, kan jag faktiskt unna dem, för att de gör de lättare för oss som ger vitalin att få tag på fodret. Finns det inte en möjlighet att inse att alla kanske inte gör allt för pengar? Utan kanske för att försöka hjälpa illerägare att få tag på bra foderalternativt andra illerprodukter, på ett enklare vis?
I övrigt ägnade jag ett drygt år med att försöka få en djuraffär i gbg att ta in Totally Ferret, inte så mycket för min skull, då mina illrar inte går så bra på det, men för andras skull. Djuraffärsinnehavaren var mycket positiv till det hela. Och kontaktade tillverkaren som hänvisade dem till Teba. Enligt henne var det ett otroligt trassel med att försöka få in fodret från dem, en himla massa pappersarbete, och hon fick i stort sett köpa in det till samma pris som vi privat personer, och skulle då bli tvungen att göra ett påslag på priset, som i slutändan ändå skulle göra så att alla fortsatte att handla direkt ifrån Teba. Eftersom jag sedan flyttade, har jag inte haft kontakt med djuraffären, så jag vet inte om det ens kom in något foder.
I gbg gick det tidigare att köpa både ANF och FerretComplete i en välsorterad djuraffär, och så vitt jag vet så handlade de flesta illerägarna troget där, trotts att de hade höga priser, och dåligt illerutbud i övrigt. Vet att vi var flera som försökte få dem att ta in mer illerrelaterat under flera år. Men en dag så fanns det plötsligt inget illerfóder alls. Visserligen var detta under samma period som FC försvann från marknaden, men ANF togs också bort. När man frågade dem varför så sa de att de inte lönade sig, detta trotts att de flesta illerägare i gbg på den tiden var trogna kunder. Hur mycket vi än försökte få dem att ta in något annat (TF, vitalin etc) så vägrade de. De flesta ser tydligen inte ett tiotal illerägare som en lönsam kundkrets. Visst finns de vissa djuraffärer som faktiskt tar in illersaker, men nästan alla har även en nätbutik, vilket gör att de når ut till en större kundkrets, och då får möjligheten att "vända sitt lager", på ett helt annat sätt än mindre butiker som bara har möjlighet att nå ut till de kunder som rent fysiskt tar sig dit.
Jag tycker att de som faktiskt driver illerinriktade nätbutiker ska ha en eloge. Jag vet hur mycket jobb det ligger bakom, och hur lite man faktiskt tjänar på själva verksamheten… vi illerägare är inte så många att vi kan göra någon rika på verksamheten, men jag är tacksam över att de finns dem som ändå orkar se till så att tex. dem som inte vill/kan/vågar beställa från utländska butiker fortarande har en möjlighet att få tag på nya, roliga, nödvändiga samt helt onödiga illerprodukter. Dessutom har även de flesta utav dessa nätbutiker, även en fysisk butik, där de som inte vill/vågar/har möjlighet att vare sig beställa eller betala över nätet kan handla ifrån.
Detta var i alla fall mina tankar kring det hela, alla tycker och tänker vi olika, och tur är väl det, annars skulle vi leva i en mycket trist värld ;)
Jag håller mig till hungryferrets lager istället ^^
#17: Citat: Nåja, den sk "grossisten" stoppar ju alltså både "sin" del och zoohandelsdelen i egen ficka och skaffar sig konkurrensfördelar på ett oriktigt sätt.
Menar du att den som har sin handel på nätet skaffar sig konkurrensfördelar på oriktigt sätt?
Och vad säger att de som tar in VITALIN tjänar en MASSA pengar?
Kanske handlar det om att man har tyckt att priset på Vitalin har varit för dyrt innan och då tagit in foder själv till ett bättre pris för sig själv och andra illerägare? (100kr billigare är ju ändå 100kr man kan spara till nästa gång eller något annat)
Sen att ha lager runt i sverige tycker jag inte är fel. Det gynnar ju många fler och folk slipper frakten.
Intressant att läsa era synpunkter.
Men Pirjo… I tråden "maten bara försivinner" (bland de sista inläggen du skrev där) så hävdar du att du tycker att nätbutikerna är ett komplement, men att du anser att första prio är zoobutikerna. Hur kommer det sig att du inte kan medge en enda fördel hos nätbutikerna?
Paulina

#20 Nu sitter jag visserligen med världens jättemigrän och tycker dina inlägg är rörigare än vanligt MEN inte någonstans har jag väl skrivit att jag tror Coop köper kyckling från Willys? Jag är väl inte korkad.
Jag skriver att Coop säljer tex samma kyckling som Willys fast mycket dyrare, Varför ska jag då handla på Coop? Om jag inte är rik eller dum? Detsamma gäller illerfoder. Detsamma gäller väl allting i dagens läge. Ser du två bilar hos två olika bilförsäljare, går du då till den som säljer dyrast för att "hjälpa" honom??
Jag är en av dom som innehar en nätbutik.
Jag började med nätbutiken som en ren service till illerägare över hela Sverige. Hade då retat mig länge på att det inte fanns något illerrelaterat att handla via ordinarie butik. Det är fortfarande en ren service till illerkunder. För tillfället så stoppar jag in pengar i företaget då många kunder har hittat andra ställen att handla på. Det är upp till var och en att handla där dom vill!
När jag tog in Vitalin kostade 2 kilo 125:-. Jämför det med TB eller vilket kattungefoder som helst. Man kunde alltså köpa ett fullgott foder för 125:-. Jag hade räknat ut att det priset skulle täcka mina omkostnader för att ta in fodret och inget mer. Nu har jag fått sänka priset så mycket att jag mer eller mindre går back på fodret. Jag ser det som ren service till mina kunder att fortfarande ha detta foder i mitt lager.
Nu är det som att konkurrensen har hårdnat på alla håll så frågan är vilka/vilket företag som överlever längst.
#21 Tack för att du försvarar näthandel på ett så bra sätt.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
vi alla här hemma håller *tassar och tummar* hoppas det går bra, även om jag inte kan utnyttja det hehehe =)
#28, thanks hehe,,,
illernettan , vilken internetbutik har du ?

Nettan har Ahms-illertorg.

Om Vitalin nu samma pris eller något högre så köper jag det hellre via zoo då jag slipper frakten för jag har två veckors busskort som gör att jag kan åka hur mycket buss jag vill under denna period och handlar på måndagar så slipper jag även krångla med bussen då jag har vänner som har bil som inte tar ut bensinkostnaden då det ingår i deras jobb att hjälpa till.
#31, aha tack.
Jag får känslan av att många väljer illerfoder efter pris istället för innehållet.
Tanken med TF är att var man än köper det så ska det hålla samma pris även i andra länder. Jag kan ju säga att TEBA tjänar inga summor på att vara leverantör och det gör man inte på att sälja foder idag så om det är hund eller katt eller iller.

Jag kan inte svara för någon annan, men jag kollar på vad som rekomenderas för iller och visst sen spelar priset (även frakten) stor roll då jag inte har råd med ett höga priser på maten (för att inte tala om frakten). Men jag köper heller inte den billigaste mat man kan komma över på så vis utan det jag sett varit rekomenderat för iller.
för min del spelar faktiskt priset på fodret ingen som helst roll (jo, jag backade faktiskt när det skulle kosta mig 700 kr att ta hem en säck på 2 kg av ett visst foder), jag tittar på innehållet och väljer det jag själv anser vara minst dåligt för mina djur… Köper enbart torrfoder idagsläget för att en utav mina illrar vägrar äta något annat.
haha det gick igenom så nu kan alla köpa vitalin på celins foderbutik i åstorp, länk
http://www.celinsfoderbutik.se/news.htm
VÄLKOMNA hehe. l
varför gick det inte att länka tro…testar igen

#34 Jag väljer inte efter pris iallafall. Det finns två illerfoder som jag tycker är bra och det är Vitalin och Totally Ferret. Vitalin äter alla mina glatt och mår jättebra av, Totally Ferret äter bara hälften ungefär. Dessutom så har ju TF det här med olika foder till olika åldrar vilket känns helt ohållbart med 9 illrar i olika åldersgrupper.
Sen att Vitalin råkar vara billigare än TF är ju bara en bonus. Kunde ju lika gärna varit tvärtom. Jag köper det som funkar bäst för mina djur helt enkelt.
#38 Vad blev det för pris i affären?
#39, det vet jag tyvärr inte än, men ni ska få veta i eftermiddag. Är dina illrar fina i pälsen ? Hur vet man egentligen vilken av dom som funkar bäst om de äter både och ? (bara undrar)
Förstår inte riktigt varför man ska köra åldersbaserat när det egentligen ej är nödvändigt när vitalin funkar oavsett. Sen tycker jag då att vitalin är billigare än TF, därav kör jag med vitalin istället.
Under livetsgång så ändras kroppens näringsbehov hela tiden så om man är iller, hund, katt eller människa. Därför ska man i största möjliga mån ändra foder efter hand.
Det är mycket skriverier om hur avlen påverkar alla sjukdomar som illrarna får och man glömmer att titta på vad illerns kost bestått av.
Det går inte att säga att Vildillern inte varierar sin kost efter åldern, vildiller lever ett helt annat liv än våra soffpotatisar och deras kost verierar efter årstid och vad dom orkar att fånga.
#41, De har du nog sagt tidigare förresten, men med det, menar du då att det är fel utav dom som inte kör med TF om man ska avla en iller ? (det är bara en fråga och inget dumt menat)
# 42. Man måste se till djurets behov så om det är sällskap eller avelsdjur. Jag menar inte att det inte är fel att inte använda TF utan det är fel att se det som att djuret behöver samma sammanställning av foder hela livet.

Det är väl bara att konstatera att precis som med dieter hos människor så är folk frälsta i sin egen tro och det man själv ger är det bästa så jag tycker det bästa man kan göra är att kolla vad som fungerar bäst för ens egen iller. Vissa fungerar bra på ett foder andra på ett annat, någon kan hata en sort medans andra kan älska samma.
#43, okej

#40 Nej, kör man båda så kan man naturligtvis inte veta vad som fungerar bäst. Jag gör bara vad som är bäst för mina och det är en diet av Barf och Vitalin. Som många andra som ger sin illrar kött så har man oftast någon envis stackare som inte äter det och naturligtvis måste man se till allas behov. Då funkar Vitalin bäst.
Även innan jag började med Barf och mina åt enbart Vitalin så mådde mina jättebra, blanka och fina pälsar osv. Så de mådde ju inte dåligt utav enbart torrfoder. Verkligen inte.
Skillnaden jag kan se när jag ger kött OCH torrfoder, det är mycket mindre tandsten. De som ätit kött från början, ingen tandsten alls. Mycket piggare och lekfullare illra. Det har varit positivt för mig.
Men jag tänker inte stå med 4-5 olika skålar med TF för de olika åldrarna och portionera ut och se på när de äter. Det funkar inte.
Måste säga att jag gör samma till mina katter. De äter Barf och de äter Royal Canin Sensible. Och det gör de fastän det skiljer 9 år i ålder från den äldsta till den yngsta. Inte heller där kan jag separera 4 katter och låta dem äta olika foder.
De vill ju, som illrarna, ha sitt torrfoder framme hela tiden.
#40: Ser fram emot att veta vad det blir för pris på fodret. =)
#46, nä de kan jag verkligen förstå med alla de illrar du har, det hade blivivt en förmögnehet om du skulle investerat i TF då.
¤47, allt under 150 e en vinst pågrund av att jag har för mig de skulle kosta 150 om man beställde via nätet.
Har ej lyckats få tag på dem idag så ska testa imorron igen.

#46 Poängen var att om mina illrar hade gillat TF bättre än Vitalin så hade jag köpt det istället. Nu har de själva valt.
¤46, ja det verkar som att Simon äter vitalin i alla fall så jag tänker fortsätta med de o framförallt nu hehe..
Nyfiken bara, har du fått tag på butiken? vill gärna veta pris och hur stora påsar de kommer ta in, och när de börjar med det =)
#51, Om allt går som det ska så får hon in de på torsdag eftermiddag, pris visste hon inte än. Vet ej hur stora påsar hon tar in heller,
#52# okej, då vet jag iallafall när de finns foder där =)
Japp ska du oxå bli en av dem som handlar där kanske ? hehe.
#54# ja det lär jag absolut bli =)
¤55, prima !! då är vi 6 st 
#56# har du räknat med ferretgirl? berättade för henne att det skulle börja säljas i åstorp, så där skulle hon nog också börja köpa. =)
#57, nej, så det var super att du sa de då är vi 7 jippiiiiiiiiiii haha detta kommer gå super…
Visste heller inte vilket foder hon gav, kan tyvärr inte minnas vilka som ger vad. kommer puffa upp tråden så fler kan se som bor i närheten.
Tack för hjälpen.
#58# vad roligt =)
Hon ger lite olika, men även vitalin, kan ju inte komma ihåg allt om alla! =) blir ju lite jobbigt tror jag ;)
ja absolut! desto fler desto bättre
tack så mycket själv, för att du fixade med butiken så att de säljer vitalin =)
#59, rätt kul för eftersom en del menade på att det var minimal chans att zoobutiker o liknande skulle ta hem så var jag ju tvungen att testa hahaha.
#60 ja men vilken tur då att du var envis och ville prova då ju, för det gick ju =) och är vi nu några stycken som köper där regelbundet så borde ju butiken kunna ta in det i fortsättningen också, så det håller jag tummarna för iallafall, att det kommer bli långvarigt! =)
#61, ja det är ju de som är målet att det ska fungera,
#52 Vitalin finns bara i 2kg påsar, sen levereras dom i en kartong där det ligger 5 påsar i alltså 10kg per kartong men det är alltså lösa 2kg påsar i kartongen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jag är en som kommer att åka dit och köpa Vitalin, Åstorp ligger bara ca 2-2½ mil från Helsingborg. Så har jag ingen bil så går det buss dit, så det ska deffenitivt handlas där.
#64, toppen hehe
#23 och #25 Som sagt "som komplement" är nog nätbutiker bra, på vilket sätt är det att påstå att det inte finns några fördelar med nätbutiker?
En del av det som jag ser nu är alltså att man faktiskt på ett sätt förhindrar att illerfoder också kommer ut i butikerna där det sen skulle finnas tillgängligt för alla, inte bara för dom som har dator.
Och om nu all försäljning av illerfoder skulle helt flytta ut på nätet, vad ska dom utan möjlighet att att köpa på nätet göra? Ska dom bara finnas till för att man ska kunna ösa galla över dom på olika forum för att dom inte kan köpa på nätet.
Om foderförsäljningen flyttar ut på nätet helt och hållet - hur många tillverkare tror ni kommer överhuvudtaget vara intresserade av den svenska marknaden? Ska vi då bara vara utlämnade till ett enda foder som dfå säljs av "kompisar".
Och ang att man visst kan beställa per telefon, på träffar och utställningar. Alla går inte på träffar eller utställningar och att tvinga dom att göra det bara för att kunna köpa fode4r är ju fullständigt horribelt.
Visst, bra med lager runt om i Sverige. Men när dessa "lager" dyker upp som svampar i skogen. Kan man då vara säker på att dessa foder verkligen lagerhålls på det sätt som det ska? Är verkligen "lagrena" registrerade hos Jordbruksverket som ett foderlager ska vara?Jordbruksverket kräver ju att varje lagringsenhet ska vara registrerat hos dom.
Sedvanligt meningslöst argumenterande bara för argumenterandets skull är vad jag tycker om vissa i den här diskussionen. Jättebra att det finns smidig näthandel och att man kan handla per telefon eller från lagerhållare och jättebra att de som vill köpa i butik har lyckats ordna det.
Men jag blev nyfiken på Pirjos återkommande påpekanden om att foderförsäljaren och dennes lagerhållare måste registreras.
På jordbruksverkets hemsida kan man läsa att foderföretagare, foderanläggningar och transportörer faller under vad som ska registreras. Dock står det här:
Under punkt 4 c, "Vilka foderanläggningar omfattas inte av registreringskravet? Detaljhandel med foder för sällskapsdjur: dvs. zoobutiker."
Och för transport kan man läsa här:
"Alla som transporterar foder i någon form ska anmäla en foderanläggning hos Jordbruksverket från den 1 januari 2006. Undantagna är de transportörer som enbart transporterar foder till sällskapsdjur."
Så jag får intrycket av att registreringskrav för denna verksamhet inte gäller, varken för nätbutiker eller fysiska butiker?
OK, vems åsikt är det den här gången som gäller och där alla måste tycka exakt likadant?
Nåja, regler är ju enkelt att kolla med Jordbruksverket direkt så att man vet vad som gäller och för vem, vilket jahg skulle råda den som är intresserad att göra.
#68 Kan inte se att någon har en åsikt som måste följas, och lämpligt nog finns källhänvisning till lagarna från jordbruksverket som gäller i #67 så då var ju den lilla biten avklarad.
Paulina
#69 Vad som står på hemsidan och vad dom säger skiljer sig faktiskt åt.
Det dom säger är: "Om man lagrar sdf (= sällskapsdjursfoder)som innehåller animaliska biprodukter ska anläggningen vara godkänd av Jordbruksverket som lagringsanläggning" och detta skulle alltså gälla varje lagringsenhet enl dom uppgifter jag fått.
# 70 Men det är ju vad som står i lagen som gäller och inte vad de säger.
Sara
#71 Så rätt så.
Paulina
Idag ska jag till åstorp o hämta vitalin 
Du får berätta vad det kostar sen. =)
#74 hehe är du nyfiken ? Om du ska gissa, vad tror du ??
Ja du ingen aning. För att de ska tjäna något på det så kanske 150 kanske eller mer. Man kan inte gå ner så mycket i pris. De som har foder idag går inte mycket PLUS.
Klart jag är nyfiken skulle inte du vara det?
#76, jo hehe, klart jag hade
hon hade först satt 199 kr men efter jag hade dividerat med henne så ändrade hon det till 160 kr. Sen bor jag några mil därifrån så det kostar likväl lite över 200 kr
Så med andra ord kan jag lika gärna köpa från ahms illertorg som bara tar 150 med frakt, 
Jag gjorde i alla fall ett försök och Anette tackade mig ändå för ett tappert försök
Hopppas nu inte jag får skäll hehe
#77: Hur mycket foder fick hon ta in?
Jösses vad dyrt det blev. Skulle jag aldrig betala. Det är ju minst 100kr mer hon ville ta än vad nätbutikerna tar. Sen om du ändå fick ner det till 160kr så är det mycket ändå tycker jag.
Det bästa måste ju varit om hon tog reda på priset innan hon beställde. Så man vet att det kommer bli sålt eller inte.
Som du säger du gjorde ett försök.
#77: Förresten var det för 2kg? Hur mycket skulle hon ta för 10kg?
#78, jag frågade hur mycke hon hade tagit hem o jag tror betsämt hon sa 3 st 2 kilos påsar.
Nä men jag blev tvungen att betala de för Simons mat var slut annars hade jag beställt av Anette på måndag !!.
O priset visste hon om för det hade Anette sagt till henne.. att hon tog de priset var för att hon själv skulle tjäna på de enligt henne själv. (hon i åstorp).
#79, För 10 kilo vet jag tyvärr inte alls, de tänkte jag ej på att fråga sorry..
#80: Ok så fodret kom ifrån Anette? ja då förstår jag det blev dyrt. Inte konstigt de måste lägga på mycket. Om man inte beställer från England som nätbutikerna tar hem sitt ifrån.
#80, det var ingen annan som ansåg att det var rimligt att ta så mycket.
betyder det här att vitalin inte kommer säljas i Åstorp? *förvirrad*
#70 Som jag förstått det så står det i lagen att man ska följa Jordbruksverkets föreskrifer, men sen är det ju Jordbruksverkets tolkning av reglerna som gäller. Hur lagen och förordningarna än ser ut så är det ju Jordbruksverket som bestämmer hur det ska tolkas. Om alla skulle tolka lagar och förordningar exakt såsom dom själva ville så skulle det ju vara meningslöst att överhuvudtaget ha några.
#82 I Stockholm finns det faktiskt butiker som försökt att få köpa och ta in själva från England, men dom har fått tvärnej. Så enda chansen för zoobutikerna att få Vitalin på hyllan är alltså att köpa in för detaljhandelspris och sen lägga på en del för att täcka sina egna kostnader. Så det är inte viljan som saknas från zoobutikernas sida.
#85 Visst kan man tolka den olika och det är Jordbruksverkets ord som gäller, men i mångt och mycket är lagen ändå utformad för att minimera tolkningsbehovet. Står en sak svart på vitt så är det det som gäller.
Paulina
#84, hon tog ju bara hem ett antal denna gång men om hon sen fortsätter beställa hem vet jag inte. Men frågar folk efter mer så tar hon säkert hem.
För mig blir det dock billigare o köpa via nätet.
Om ni nu är ett gäng nere i skåne, som vill ha vitalin, har ni inte funderat på att sambeställa? får ni ihop ett gäng, som gemensant vill ha några kartonger vitalin, så kanske de som säljer det kan hjälpa till med frakten rent fysiskt? Alternativt nån annan som har vägarna neråt landet kan ta med sig det ni vill ha, och möta upp nånstans. Och så delar ni på bensinkostnade istället, vilket borde bli mindre per person, än postens hutlösa priser. På såvis kan ni ju bygga upp ett eget foderlager, istället för att behöva beställa lösa påsar.
#88, jo det är ju en ide.
Det är om man vet vem som ska neråt i så fall som har vitalin, hur tar man reda på de ? Kanske en dum fråga men men.
kram.
#90 kolla med hungryferrets, vet att maria åker runt en hel del, och i övrigt är väldigt tillmötesgående. sen vet jag att emelie som har klarferrets även ska nedåt landet om nån vecka eller så. Annars kan du ju annonsera här. Amhs illertorg brukar även åka runt på utställningar etc, och borde då nångång passera en mer lämplig ort :) Det mesta brukar gå att lösa har jag funnit :)
jaha ok, tack.
var inne på klarsferrets sida,men hittar ingen mat ? Är det inte svenska tel nummer dom har ?
#93 klarsferrets har inte mat, men de kan säkert hjälp till att frakta vitalin åt hungryferrets. Just nu är de i frankrike, men prova att kontakta hungryferrets först, så kasnke hon kan komma på nån lösning :) Tror till och med at tdet står på hemsidan ;)
#94, har skickat dig ett pm.
var inte menat att posta det 2 ggr , sorry,