Receptal
Hej som så många vet så överlevde inte Sagas valpar och tog lite leksaker som sina "valpar" i två veckor.
Förra veckan upptäckte jag att Sagas vulva hade blossat upp på rekordfart då jag inte hade sett något dagarna innan.
Jag pratade med sarae och hon hade hört om ett fall som liknade mitt att honan gått i brunst men sen när ägaren hade beställt tid hos vett så hade honan gått ur brunst själv, hormonerna hade spelat honan ett spratt.
Jag tänkte låna en hane men jag valde att avvakta för att se om så var fallet men jag ringde ändå vett för att kolla upp ett medel som används väldigt mycket på illerhonor i norge. Receptal ska fungera bra jämnfört med p-sprutan som används här i sverige.
Veterinären kontaktade mig igår då hon hade kollat upp Receptal. Jag skulle bli tvungen att betala 1500:- för 1 förpackning trots att jag bara behöver en dos. Det skulle då alltså bli allt som allt 2000:- med Receptal förpackningen och vett kostnaden. Problemet är att detta ska då ges mer än en gång och då skulle jag bli tvungen att betala yttligare 2000:- (eller mer om det skall ges mer än 2 gånger)
Till min fråga, jag tänkte ringa runt till veterinärer i sverige och se om det finns någon som har som kan jag kan köpa loss så dom kan skicka upp till Sundsvall. Vet någon här inne om det finns neröver eller är det någon som använt det nyligen osv.?
Tack på förhand!
Men vad gör de med resten av doserna du har köpt då? Kan du inte behålla dem att använda om det behövs fler gånger?
Sara

Vad har du för val egentligen? Om hon inte har gått ur brunsten nu så behöver du ju p-sprutan. Om du inte har en garanterat säker vasektomerad eller kastrerad hane som kan ta henne ur brunsten. Tycker att en veterinär bör ha en sån service att han bara tar betalt för det du använder och gör inte han det så något annat stort djursjukhus i landet iallafall. Där går det kanske åt mer som Stockholm eller Göteborg. Kan ju löna sig att ringa runt.
Skulle du para henne en tredje gång nu på kort tid så är chansen oerhört stor att Saga dör. Så stor att procenten att hon inte klarar det nog t.om är större än att hon gör det. Denna sista omgång kan ha slitit oerhört på henne inuti som inte syns på utsidan. Hon kan vara sitt "gamla jag" nu men vad hennes kropp har gått igenom för bara en kort stund sedan kan man aldrig veta.
Så slutsatsen är, vad har du för val? Leta upp den billigaste p-sprutan eller betala dyrt. Det viktigaste är ju nu att du får tag i den på något sätt. För jag antar att du inte ens tänker tanken på att riskera Sagas liv för valpar?

#2 hur vet man igentligen att dom är trasig invärtes då? kan detta göras tester på eller är det bara något som kan vara och det går inte att få svar på det? För vad skulle en hona i det vilda göra? inte skulle hon leta en p-spruta iaf =P
Du kan kanske testa Djursjukhuset i Helsingborg. Eller Din Veterinär oxå i helsingborg men det är iofs privat.

#3 I vanliga fall går inte en hona i brunst tre gånger på en säsong.
Och jag är ganska övertygad att en del illrar dör i det vilda också.
#4 i det vilda så händer troligtvis inte sådana här saker helelr. Och illrarna i det vildahar dessutom inte den nackdelen att de har en matte eller husse som bestämmer över deras liv heller. Och kan i många fall fatta beslut som i slutändan inte gynnar illern. Där är det instinkter och modernatur som styr. När en hona gör sig av med sina valpar, antingen genom att absorbera foster, äta upp dem, eller gå tom ,så är det ofta för en anledning. Och den bör man lyssna på, och kanske ge honan en paus. För övrigt, så har även vildillrar för det första helt andra instinkter, helt annan kost och leverne som göra sådan här jämförelser rätt så ovesäntliga.

#6 tack för den infon. Men modernatur vill ju något när denna hona åter är i brunst.
Ibland förstår jag inte vissa här inne. Vissa tycker att illern ska bo ¨å naturligt som möjligt och äta Barf med mera. men när det kommer hit ska vi människor lägga oss i för mycket=/ blir förvirrad av allt detta ibland. och det är absolute inte ont menat mot någon =) alla har vi våra olika åsikter

Vad vill moder natur när den ger 12-åriga flickor mens? Att de ska få barn?
Och man lägger ju sig helt klart i ifall man parar en hona en tredje gång på samma säsong. En iller i det vilda får klara sig själv men vi som ägare till tamillrar, det är vårat ansvar att se till att de mår så bra som möjligt ju.
Vad som är naturligt är inte att hon har gått i brunst igen. Att hålla en iller naturligt gör dessutom inte att en hona går i brunst 3 ggr på ett år. I naturen brunstar en hona baserat på temperatur och klimat. de går inte i brunst i januari… När en hona som sagt inte behåller sina valpar av något skäl är det nog ett tydligt tecken på att hon just då inte var redo att ha valpar. En vaplkull, full gången eller ej, diad elelr inte tär väldigt mycket på en hona, så enkelt är det. sen är det ju upp till var och en vad man fattar för beslut, men när man slutar titta på de signaler ens hona ger en, så anser jag att man kan börja fundera på varör man egentligen ens har djur, för då verkar honans välbefinnand einte vara ens prioritet.
Men nu hör egentligen detta inte till diskussionen, då det ju handlar om en fråga kring en p- spruta. Mit tips är att ta kontakt me den illerkunnig veterinär (tex marianne) och höra vad hon har att säga om det hela.

#8 ja det är det som visar att vi är redo för barn precis som att en hona går i brunst
#9 nej och i detta fall så är det ju emma som avgör vad saga måt bäst av då hon är den som känner honan bäst.

#10 Som sagt, nu handlar ju inte tråden om detta egentligen. Men jag kan inte låta bli att fråga, anser du att en flicka på 12 år är redo att bli mamma? Ditt citat: "ja det är det som visar att vi är redo för barn precis som att en hona går i brunst"
#10 Nope, en 12 åring riskerar att inte klara en naturlig förlossning eftersom hon inte är färdigutvecklad, bäckenet tex kan vara alldeles för trångt för att tillåta fostret att passera genom födslokanalen. ;)
Paulina

#11 Nej för dom flesta är inte mogna för detta psykiskt. men men åter till tråden då. jag sjrev bara vad jag tyckte. men alla tycker ju olika när det gäller förökning av oss själva eller djur och det får man göra och man ska inte behöva trampas på för det
Trampar (såvitt jag vet?) inte på någon alls. Jag hoppas bara att det löser sig till Sagas fördel, vilket det än nu blir. Det är min första prioritet, även om Emma har en klar andraplats.
Kemisk kastrering kanske kan vara ett alternativ ändå? Nu kanske jag bara är dum och oerfaren och okunnig (vilket jag villigt medger mig vara på detta område) men Saga har fått en underbar kull, men nästa år är hon ett år äldre, och det har vart en skendräktighet och en felgången dräktighet (vet ej vad man ska kalla det) på raken. Det är mycket för en liten kropp. Å andra sidan klarar de mer än man tror. Jag vet inte, jag kan inte, det ska erkännas.
Paulina

#14 jo men emma vill ju fortsätta ha henne i avel och vad jag hört så är inte den kemiska kastrering testad ännu på honor i avel. men isf hade ju den var kanon. det skulle jag vilja ha i min framtida avel. så min unga hona kan få det så jag ser hur hon utvecklas innan jag tar en kull på henne
#15 jodå… visst finns det dem som satt implantat på honor och hanar och användt dem i avel. men detta är inte i sverige, utan i andra länder där implnantatet funnits länge.

#16 jo men jag skulle ju vilja veta lite mer hur en hona tex reagerar på det. hur kullen efter blir med mera.
glömde.. eftersom suprelorin implantatet ka hålla i sig till dryga 2,5 år, så är det ju inte av det skälet alltid så lämpligt att sätta in, då honan kan vara alldeles för gammal att få en kull sen.
Had ejag varit i den här situationen så had jag antingen vänt upp på ner på sverige för at hitta nån veterinär som kunde skica en dos receptal, eller åkt til len annan veterinär och fixat. Alterinativt använt mig av en kastrerad hane och gjort en avbruten parning för att minska chanserna för skendräktighet. Allt för att få henne ur brunst.

#18 men en avbruten parning är ju inte alls lätt om man inte vet hur man gör. du förklarade för mig en gång i telen och det lät ju som att göra fel på en halv sekund kan leda till valpar iaf

Sara skriver en avbruten parning med KASTRERAD hane. Blir sällan valpar där. Avbruten parning, alltså väldigt kort för att honan inte ska bli skendräktig istället utan bara tagen ur brunst.

#20 förlåt läste eller istället för ett och. för det går ju även att göra en avbruten parning med en okastrerad hane…

Nu har jag suttit och ringt dom större veterinär klinikerna
Tex. Roslagstull hade inte och visste inte om det fanns några andra veterinärkliniker som har hemma heller. Dom sa bara att man isåfall kunde använda suprelorin men poängterade såklart att det vaingen ide då det håller i sig ca 1-2år.
Sen hoppades jag på Regionsjukhuset i Strömsholm men dom var riktigt otrevliga. Sa bara envist att dom inte skriver ut något utan att ha sett djuret och sen förklarade jag att jag menade att jag ville köpa loss en dos för att dom sen skulle skicka till sundsvalls veterinären för att jag sen skulle kunna åka dit med Saga och ge henne det.
Men fick bara ett snäsigt svar att då får du be veterinären i sundsvall att ringa. Sa såklart att det var okej och
då frågade jag: Så ni har alltså Receptal?
Vetten: Det kollar vi isåfall upp om veterinären i sundsvall ringer oss
Jävla surkärring! ursäkta mig men hon kunde vell ändå kunnat kolla upp om dom har så jag vet om det är någon idé för mig att ringa veterinären i sundsvall att dom ska ringa Strömsholm.
Djurdoktorn (ska vara bra på "udda" djur) Dom var hjälpsam till tusen och försökte komma på en lösning m.m. men dom kunde tyvärr inte hjälpa mig. Dom kände verkligen med mig iaf då jag berättade hur jag hade blivit bemött av Strömsholm.
Veterinären i sundsvall kommer iaf ringa mig vid 10.20 så då får dom nummret av mig..

En fundering när jag läste ang. avbruten parning. Hur fungerar det egentligen? Det lilla jag har hört om det iaf verkar va lite komplicerat..

#23 det jag hörde av sarae var något om att man lät hanen bestiga honan men man var helt enkelt tvungen att få isär dom efter några sukender. undra om det inte var 8 sekunder. och tror det var genom att nypa hanen i svansroten för du släppte han automatiskt. nu är jag inte säker på detta men har för mig det var så. sarae får rätta min sjuka hjärna =P
Det där är så likt Strömsholm så jag är inte förvånad.
I Köping ska strömsholm ha en filial som ska vara kanon bra att prata med. Du kanske kan vända dig dit.
#22, det är anskrämligt at vissa kan bete sig hur som helst, förstår att du blev förbannad, jobbar man på sånna ställe borde dom lära sig vara trevliga.

#24 Okej, låter som en 50/50 chans.
#25 Jasså, jag som trodde dom va iaf tillmötesgående då dom har öppet dygnet runt. Men förstår inte hur dom ska få mer/behålla kunder när dom beter sig så?=s Tack för tipset, har pratat med en av mina framtida valpköpare i norge och h*n hade gett sin hona receptal och det ska hålla i 5månader men väntar på att Marianne på mälaren smådjurs klinik och höra vad hon har att säga annars blir det nog att jag ringer sundsvalls vetten och ber dem beställa in en förpackning.
#26 Ja också blir man så paff och då kommer man sig inte för att påpeka deras bemötande. Ja det ska vara ett måste.
Sundsvalls veterinären ringde mig vid 14.00 idag då dom fått tag i strömsholm. Strömsholm hade aldrig hört talas om Receptal. Jag vart så frustrerad inombords, kunde hon inte ha sagt att dom inte vet vad det är eller kunnat knappa lite på datorn och kollat om dom hade hemma..kan inget annat än sucka irriterat om och om igen..
Sen när jag kom hem så testade jag att sätta mig i hagen med Rasmus. Hoppades på att han kunde hjälpa mig att släpa henne ur brunst. Men eftersom han har hormonchippet så va jag tveksam men värt ett försök. Det tjaffsades en aning och luktades i bakar men syndes inga tecken på att Rasmus va intresserad på "det" sättet. Tillslut låg Saga och putsade honom runt nacken och öronen, gick inte att smöra ett dugg. och när Saga sen gick och la sig i valppåsen så ville Rasmus in och mysa han också men fick genast en av hyvling och utskällning.
Funkade alltså inte alls men nu vet jag iaf att Rasmus är accepterad i valphagen så kan Saga få sällskap lite då och då.
Jag uppdaterar imorgon igen när jag pratat med veterinären från mälaren och sundsvall

vad skönt att hon får leka av sig lite ibland med rasmus och slipper vara ensam hela tiden pågrund av brunsten =)

#28 Ja jag blev iaf väldigt lättad över just det. Saffi får vänta tills Saga gått ur brunst annars är risken att Saga bara ta henne som en rival.

#29 jo det är nog smartas det. men hoppas du lyckas få tag i en spruta nu då. verkar ju inte vara lätt direkt =(

#30 en spruta verkar inte gå att få tag i men en förpackning ska gå låter det på sundsvalls veterinären iaf. Får lägga ut 2000:- sen lär den dosen räcka så kanske dom kan ha kvar resten av förpackningen beroende på om det är små flaskor eller en stor så kanske dom kan få såld en del av förpackningen.

#31 tycker det är elakt att du ska betala hela förpackningen sedan ska dom tjäna en massa pengar att sälja den.
# 32 Fast om de får sålt något av resten så tillfaller ju pengarna Norrskenets.
Sara

#33 det ska du inte vara så säker på. dom i sundsvall är ganska giriga. och dom kan ju lätt ljuga för norrskenet att dom sålt något eller inte

Nu så. jag ska åka till Sundsvalls veterinär imorgon och betala 1.876:- och det ska va för en förpackning och veterinärkostnad. (Får se sen på kvittot) Blev lite billigare än vad dom sa innan iaf.
Ska passa på att boka in en tid på onsdag till veckan då förpackningen kommer till dem på måndag eller tisdag.=)

Nu är det betalt och bokat tid onsdag den 17 juni.=)