Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 708 ggr
MiniSku-
2009-06-10 04:10
0

Hjälp

Maya lyckades få upp våran städskrubb där brandsläckaren står, plötsligt så hörde jag en duns och så var det massa blod på golvet när jag kom in. Jag löft upp henne och så har hon ett stort öppet sår på svansen. Jag fick panik, försökte kolla hennes svans men hon blev hysterisk så fort jag kom i närheten av såret.  Jag gick och ringde till veterinären och hon tyckte inte vi behövde komma in, Maya äter just nu och har lekt en stund till och med, men hon vinglar konstigt med svansen när hon går, veterinären sa att det kunde vara för att hon har ont, det måste inte vara brutet. Jag avvaktar tills imorn bitti och ser hur hon känner imorn. Fick råd att jag skulle lägga något runt hennes svans för att stoppa blödningen men hon har slutat blöda nu, är det inte bättre att låta henne hålla det rent? Så var det när hon kastrerades ju. Jag är helt skakig i hela kroppen. Min lilla tuffs Rynkar på näsan

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Aviendha
2009-06-10 04:17
0

Oj, stackaren!

Har det slutat blöda kan jag inte se att ett förband skulle vara av godo. Kanske för att hålla ev. bakterier ute ur såret, men sådan brukar sköta sig rätt bra själv. Detta beror ju helt på hur såret är, och av den anledningen skulle jag vilja att en veterinär kollade för säkerhetens skull. Kanske är något brutet? Kanske behövs hon rakas, sys eller något annat. Goda råd kan du få och vetskapen om vad som är och hur det ska hanteras.

Hoppas det löser sig för stackaren!

MiniSku-
2009-06-10 04:23
0

Jo, det är ett öppet sår. Det var min sambo som upptäckte det hela och sprang i panik till mig, när jag kom in så tänkte jag inte alls på allt som var på golvet, jag kollade bara Maya, medans jag ringde så städade han upp i köket eftersom hon inte tillät oss att titta på henne över huvudtaget, då sa han att det tydligen låg en liten flisa där-alltså var det väldigt hårt. Nu har hon som sagt lekt en stund och hon visar inte längre att hon har ont i svansen. jag tog upp henne och höll fast henne och kände mig igenom svansen rätt regält, har dåligt samvete men det var för hennes bästa. Den kändes helt rak osv. Jag avvaktar tills imorrn. Hon får ALDRIG mer vara i köket utan att någon är med henne igen.

Loveferrets
2009-06-10 04:24
0

Stackars liten, Säger som Paulina , låt en veterinär titta på henne, det vore ändå det bästa ifall att nått är brutet och likaså hur det ska skötas.

sotlynx
2009-06-10 09:18
0

Klipp bort pälsen själv och se hur såret ser ut. Då är det lättare för henne att hålla det rent och ni kan snabbt se om något behöver tejpas eller sys! Annars är väl sår ett puttebekymmer för en iller?!

MiniSku-
2009-06-10 14:13
0

#4 Jo så kan jg ju göra. Mja men för mig är det hela världen, hon får ju inte ha ont! =P

Saga85
2009-06-10 17:22
0

Stackars liten. Hur är det med henne nu? Våra djur har en tendens till att vara segare än vad man tror, men håll ett öga på det och åk in om det inte verkar bli bättre.

MiniSku-
2009-06-10 22:00
0

Ja min lilla plutt =/ Idag visar hon inte att hon har ont, bara ifall  vi klämmer på henne och det är väl rätt logiskt. Tungan ute Så vi hade tur iaf, den här gången!