Hjälp att tyda symtom
Min hona Mini har en del symtom och jag är rädd att hon är mycket sjuk, hon ska till veterinären i morgon men jag vill vara lite beredd på vad det kan vara för diagnos. Lägger ut symtomen här så kan de som är illerkunniga gärna skriva vad ni tror, skulle vara tacksam.
Hon är mycket tjock i kroppen och på halsen, hon har inte tappat sin vinterpäls, hennes vulva är svullen. Hon är kastrerad sedan 1,5 år tillbaka. Hon äter dricker, går på toa och är pigg som vanligt möjligtvis lite mer skygg.
Själv tror jag att det kan vara rester kvar sedan kastrering som lett till skendräktighet eller insulinom, vad tror ni kan något av de diagnoserna stämma?
Är orolig för min lilla gumma
Be a rainbow in someones cloud

Insulinom ger så vitt jag vet inte svullen vulva som symptom, då är det binjuretumörer om vi ska prata ancer eller rester som blivit kvar efter kastreringen. Då är hon helt enkelt i brunst igen och borde då kunna riskera att få anemi (rätta mig om jag har fel).
Hur menar du med att hon är tjock över halsen? Är hon fet eller svullen?

# 1 anledningen att jag gissar på insulinom är att en annan tjej på forumet gick med sin iller till veterinär pga svullen vulva, tog prov och fick den diagnosen. Det tjocka över halsen vet jag inte vad det beror på antingen vattensamling eller fett, det känns inte som att det skulle vara någon tumör, det känns mjukt.

#2 Jo men jag tror inte att det är det som är förklaringen ädr heller. Har aldrig hört talas om en iller tidigare som fått svullen vulva på grund av insulnom. När en iller har tumörer på binjurarna överproduceras hormoner och det ger då typ brunst, vulvan svullnar, dom kan bli dominanta mot andra illrar (framförallt hanar då) och börja dsläpa sina icke existerande kulor mot saker, lämna revirmarkeringar… ja helt enkelt bee sig okastrerat. Insulinom ger för lågt blodsocker, hur det skulle kunna påverka vulvan och hormonerna ser jag inte riktigt men det är ju möjligt att det finns något jag totalt har missat.
Jag kan bara komma på två anledningar till svullen vulva på rak arm och det är rester efter kastrering och binjuretumörer. Finns det fler? Någon med mer koll?

Usch inget av alternativen känns speciellt hoppfulla, min lilla vän som inte ens fyllt två år ännu, det här känns jätte tråkigt

#4 Med tanke på åldern är det troligast med rester av livmoder eller något. Att kastreringen helt enkelt är slarvigt gjord, då är det relativt lätt åtgjärdat. Man får söva illern och ta bort resterna som med tanke på att vulvan är svullna också borde vara svullna. Visst, det finns alltid risker med sövning men två år är ingen ålder ochdom brukar klara det bra.
Att hon inte tappat sin vintervikt kan ju bero på att hon är i brunst pga binjuretumör/ovarierester, därav även svullen vulva.
Skulle rekomendera att ta ett ultraljud i morgon på binjurarna.
Binjuretumör och ovarierester går att operera och det kan det vara värt när hon är så ung.
Lycka till!
Sara
Hoppas att det inte är någon fara med henne och jag önskar er lycka till.
Jag kan inte annat än hålla med hanna där. Insulinom ger så vitt jag vet inte svullen vulva. däremot gör ovarirester det samt binjuretumörer. Blueshit tipsade om att göra ett HCG test, för att utreda om där finns äggstocksrester (inte alltid det märks dock). Annars är det ultraljud som gäller, och eventuellt hormonpanel, för att ta reda på om där är ovarierester eller binjuretumörer.
Skulle det rör sig om binjuretumörer så skulle jag, när det rör sig om en så ung hona välja att operera först, och samtidigt sätta in ett suprelorin imlantat.
Men troligast i det här fallet är ju rester efter kastreringen. Oavsett vilket bör man ta reda på vad det är.

Tack för alla tips på tester som bör utföras, ska skriva ner dem och se till att alla bli utförda imorgon.

hoppas det löser sej för mini! håller tummarna och tassarna för henne och min Lyssa. jag letar fortfarande runt efter svar på den svullna vulvan.
nästa steg är att få tag på marianne på mälardalens smådjursklinik för min del.
Lykke til hos dyrlegen i dag. Dere finner nok ut av det.

Tänkte berätta lite om hur det gick hos veterinären. Det syntes inget onormalt på ultraljudet, de röda och vita blodkropparna var normala, glykosvärdet såg bra ut. Veterinären var orolig över hennes svullna nacke så de tog biopsi på två ställen, de tog även ett hormontest för att se om det finns ovarierester.
Det kommer ta ca en vecka att få svar och sedan ska vi bestämma hur vi ska gå vidare. Mini är rakad på fem ställen på kroppen och ostabil efter att ha blivit sövd men hon är en kämpe och har sprungit omkring en del sedan vi kom hem.
Så bra! eller ja, att det inte syntes nått knepigt på testerna alltså. Då är det nog ovarierester som spökar.
Sara
Då får vi hoppas på positiva svar från testet.

Håller tummar och tassar för Mini här hemma.

# 15 känns bra att ha ett så stort gäng som håller tassarna, Mini är mycket trött nu så hon vilar. Hennes hals ser super svullen och hemsk ut så jag är lite tagen av denna situation, hoppas att hon snart ska vara sig själv igen.